Decanonization of Mexican Poetry: the cases of Horacio Warpola and Andrea Alzati

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i02.03

Keywords:

canon, intermediality, artwork, professionalization, hybridism

Abstract

The objective of this work is to study Carcass (2019), a collection of poems that Horacio Warpola (Atizapán de Zaragoza, Estado de México, 1982) published on Instagram Stories, and the performances that Andrea Alzati (Guanajuato, 1989) shares on said network in the face of a reconfiguration of the recent lyric from the country with the most Spanish speakers. To do this we will describe some works of difficult and ephemeral access around experimentality; we will compare such practices with the traditions that permeate in both cases; up to discussing both the concept of marginality and that of a poem. The study is based on Bourdieu’s cultural field and Even-Zohar’s polysystem theory; as well as the difficulty that Palma tackles and the density that Higashi reaches; with the intention of understanding the interest that arouses self-distancing from the canon from the avant-garde to the current inter-artistic manifestations.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alzati, A. (@aalzati) (2016). Cómo encontrar tu ombligo o tácticas para dictar tu nombre sin decir nada. Instagram. 26 de octubre.

— (2017). Animal doméstico. Juan Malasuerte Editores.

— (2020). Certamen Nacional de Literatura Espumosa Andrea Alzati 2021. Poetificaciones. Blogger.

— (2021). Mignong es tierno o lindo, por Yoko Ñim poema ganador del Primer Certamen de Literatura Espumosa Andrea Alzati 2021. Poetificaciones. Blogger.

Arellano, J. ([1972] 2018). El canto del gallo. Poelectrones. Estudio introductorio de Heriberto Yépez. Malpaís ediciones.

Ballester Pardo, I. (2019). Antologizar la poesía mexicana fuera de México: dos casos recientes desde España. Signos Literarios 15:30, 20-57.

Bourdieu, P. ([1989] 2013). La nobleza de Estado. Siglo XXI.

Cerón, R. (2015). Enclave. Poéticas experimentales. EBL-Intersticios.

Domínguez Ruvalcaba, H. (2019). La poesía toma la calle: políticas poéticas contra la violencia en México. En M. Q. Velasco, J. R. Cruz Arzabal, E. Santangelo, y A. O. Velázque Soto, Literaturas en México (1990-2018): Poéticas e intervenciones (pp. 309-331). Universidad Nacional Autónoma de México.

Even-Zohar, I. (2017). Polisistemas de cultura. Universidad de Tel Aviv.

KFGC (2018). Los Fotocopiadores. Monera.

Fernández Mallo, A. (2021). La mirada imposible. Wunderkammer.

Gainza, C. (2018). Narrativas y poéticas digitales en América Latina. Producción literaria en el capitalismo informacional. Centro de Cultura Digital / Remediables / Editorial Cuarto Propio.

González Aktories, S. (2019). Poéticas sonoras: constelación y momento de una comunidad en potencia. En M. Q. Velasco, J. R. Cruz Arzabal, E. Santangelo, y A. O. Velázque Soto, Literaturas en México (1990-2018): Poéticas e intervenciones (pp. 61-109). Universidad Nacional Autónoma de México.

Hernández Espinosa, G. (2020). Dislocaciones en la poesía hispanoamericana. Dirigida por A. Palma Castro. Tesis doctoral inédita. Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. Facultad de Filosofía y Letras.

Hernández Ullán, C. (2019). Imagen y rol del artista enseñante en la época contemporánea. Dirigida por M. del C. Moreno Sáez. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid.

Higashi, A. (2015). PM / XXI / 360º. Crematística y estética de la poesía mexicana contemporánea en la era de la tradición de la ruptura. Universidad Autónoma Metropolitana-Iztapalapa / Tirant lo Blanch.

Higashi, A. (2018). El dificultismo de Eduardo Lizalde y Gerardo Deniz en la tradición de la poesía mexicana actual. América sin Nombre 23, 37-47. https://doi.org/10.14198/AMESN.2018.23.02

A. Van der Kooij y K. Van der Toorn (1998). Canonization and Decanonization. Brill. https://doi.org/10.1163/9789004379060

Krauss, C. (2018). En las púas de un teclado. Lacanti / Mantarraya Ediciones / Hostería La Bota.

Neuschäfer, H. J. (2006). Canonización, decanonización y resurrección: Los avatares de la literatura española en Alemania. 1616: Anuario de la Sociedad Española de Literatura General y Comparada XI, 75-88.

Palma Castro, A. (2016). De la extrañeza al dificultismo: los monstruos de Gerardo Deniz. En Michael J. McGrath (Ed.), “This Spanish Thing”. Essays in honor of Edward F. Stanton (pp. 221-236). Juan de la Cuesta.

Palma Castro, A. y G. Hernández Espinosa (2017). Dislocaciones de la poesía hispanoamericana: los lugares de enunciación y espacialidad del mensaje en la poesía visual de Guillermo Deisler y el Núcleo Post-Arte. Mitologías hoy 15, 217-242. https://doi.org/10.5565/rev/mitologias.448

Paz, O., A. Chumacero, J. E. Pacheco y H. Aridjis (1966). Poesía en movimiento. Siglo xxi.

Paz, O. ([1967] 1995). Blanco. Ediciones Turner.

— (1995). Archivo Blanco. Edición de Enrico Mario Santí. Ediciones del Equilibrista / El Colegio Nacional.

Quijano Velasco M., J. R. Cruz Arzabal, E. Santangelo, y A. O. Velázque Soto (2019). Literaturas en México (1990-2018): Poéticas e intervenciones. Universidad Nacional Autónoma de México.

Reynosa, M. (2015). Mammut. Cartuchera.

Rovira, J. C. (2016). Imágenes de la desolación: MI DIOS ES NO. Carmen Alemany, Eva Valero, Víctor M. Sanchis (Eds.), Raúl Zurita. Alegoría de la desolación y la esperanza (pp. 383-396). Visor.

Ruiz-Pérez, I. (2018). José Emilio Pacheco en el imaginario de la poesía mexicana reciente: ética de escritura y política de lectura. América sin Nombre 23, 25-35. https://doi.org/10.14198/AMESN.2018.23.01

Salinas Pérez, A. P. (2017). Campo literario mexicano: literatura y edición independiente. Dirige A. O. Velázque Soto. Tesis de Licenciatura. Universidad Nacional Autónoma de México. Facultad de Filosofía y Letras.

Sánchez, L. M. (2019). Modos de Oír. Enclave.

Shklovksi, V. ([1917] 1978). El arte como artificio. En T. Todorov (Comp.), Teoría de la literatura de los formalistas rusos (pp. 55-70). Traducción de Ana María Nethol. Siglo xxi.

Uribe, S. (2012). Antígona González. Sur+.

— (2019). Un montón de escritura para nada. Dharma Books.

Warpola, H. (2015). Metadrones. Centro de Cultura Digital.

— (2019). Carcass. Un libro para Instagram Stories. Centro de Cultura Digital.

Published

2021-12-21

How to Cite

Ballester Pardo, I. (2021). Decanonization of Mexican Poetry: the cases of Horacio Warpola and Andrea Alzati. Philologia Hispalensis, 35(2), 41–53. https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i02.03
Received 2021-02-20
Accepted 2021-05-27
Published 2021-12-21
Views
  • Abstract 253
  • PDF (Español (España)) 168
  • HTML (Español (España)) 76
  • XML (Español (España)) 44