Performing ekphrasis: intermedial passages in contemporary spanish poetry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i02.2

Keywords:

ekphrasis in motion, ekphrasis in action, intermediality, Spanish contemporary poetry

Abstract

This paper approaches the ekphrastic phenomenon in current Spanish poetry from two categories: on the one hand, an “ekphrasis in motion”, which recreates artistic universes through techniques such as the deconstruction of the image into many autonomous segments, the narrative collage, or the breaking of expectations; on the other hand, an “ekphrasis in action”, which is inspired by intermediary referents in order to challenge textual limits and to appropriate the performative codes from contemporary art. Both typologies demonstrate the explanatory power of ekphrasis, contribute to replace the descriptive orientation by the interpretative freedom, and turn the mimetic fidelity into lyrical fiction.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Artigas Albarelli, I. (2013). Galería de palabras: la variedad de la ecfrasis. Bonilla Artigas Editores / Iberoamericana Vervuert. https://doi.org/10.31819/9783964566461

Bagué Quílez, L. (2016). La Menina ante el espejo. Visita al museo 3.0. Fórcola.

Baxandall, M. ([1971] 1996). Giotto y los oradores. La visión de la pintura en los humanistas italianos y el descubrimiento de la composición pictórica (1350-1450). Visor.

Bergmann, E. L. (1979). Art inscribed. Essays on ekphrasis in Spanish Golden Age poetry. Harvard University Press.

Bonnefoy, Y. (2003). La nube roja. Diseño, color y luz. Síntesis.

Egido, A. (1989). La página y el lienzo. Sobre las relaciones entre poesía y pintura en el Barroco. Academia de Nobles y Bellas Artes de San Luis.

Fernández Porta, E. (2008). Homo Sampler. Tiempo y consumo en la Era Afterpop. Anagrama.

Foster, H. ([1996] 2001). El retorno de lo real. La vanguardia a finales de siglo. Akal.

García Martínez, L. F. (2011). La ékfrasis en la poesía contemporánea española: de Ángel González a Encarnación Pisonero. Devenir.

Gómez Toré, J. L. (2005). “Tejiendo sombras”. En A. Gorría, Araña, 7-9. El Gaviero.

Gorría, A. (2005). Araña. El Gaviero.

— (2016). Nostalgia de la acción. Saltadera.

Groys, B. ([1992] 2005). Sobre lo nuevo. Ensayo de una economía cultural. Pre-Textos.

Jiménez Domínguez, J. (2016). Contra las cosas redondas. La Bella Varsovia.

López Grigera, L. (1994). La Retórica en la España del Siglo de Oro. Universidad de Salamanca.

Martín-Estudillo, L. (2007). La mirada elíptica: el trasfondo barroco de la poesía española contemporánea. Visor.

Moreno, L. J. (1992). El final de la contemplación. Visor.

Núñez, A. (2015). Poesía reunida (1967-1987). Calambur. Ed. de V. Vives Pérez.

Ovejero, J. (2012). Nueva guía del Museo del Prado. Demipage.

Patiño, A. (2016). Todas las pantallas encendidas. Hacia una resistencia creativa de la mirada. Fórcola.

Persin, M. H. (1997). Getting the picture. The ekphrastic principle in twentieth-century Spanish poetry. Bucknell University Press / Associated University Press.

Ponce Cárdenas, J. (2014). Écfrasis: visión y escritura. Fragua.

— (2018). Negroni / California: teselas publicitarias en Aurora Luque y Juan Antonio González Iglesias. En L. Bagué Quílez (Ed.), Cosas que el dinero puede comprar. Del eslogan al poema (pp. 223-247). Iberoamericana / Vervuert.

Quinto, R. (2012). Ruido blanco. La Bella Varsovia.

Riffaterre, M. (2000). “La ilusión de écfrasis”. En A. Monegal (Ed.), Literatura y pintura (pp. 161-183). Arco / Libros.

Spitzer, L. (1955). The ‘Ode on a Grecian Urn’, or content vs. metagrammar. Comparative Literature, 7, 203-225. https://doi.org/10.2307/1768227

Strand, M. ([1994] 2008). Hopper. Lumen.

Vouilloux, B. (1994). La peinture dans le texte (XVIIIe-XXe siècle). CNRS.

Williams, W. C. ([1962] 2007). Cuadros de Brueghel. Trad. de J. A. Montiel. Lumen.

Published

2021-12-21

How to Cite

Bagué Quílez, L. (2021). Performing ekphrasis: intermedial passages in contemporary spanish poetry. Philologia Hispalensis, 35(2), 19–39. https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i02.2
Received 2020-12-23
Accepted 2021-03-01
Published 2021-12-21
Views
  • Abstract 300
  • PDF (Español (España)) 262
  • HTML (Español (España)) 121
  • XML (Español (España)) 48