Beliefs and attitudes of university students from málaga towards andalusian variety

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i01.08

Keywords:

Andalusian, linguistic attitude, sociolinguistics, stereotypes, dialectology

Abstract

The beliefs and attitudes of the speakers towards the linguistic varieties condition the linguistic uses in a very relevant way. Our objective is to know the perceptions of Malaga university students about the Andalusian variety. We assume the methodology of the PRECAVES XXI Project whose purpose is to know the attitudes and beliefs towards the normative varieties of Spanish. The three varieties most recognized by our informants (N = 206) were River Plate, Castilian and Andalusian varieties. Despite evaluating the own variety, the results show that the Andalusian is strongly stigmatized: it turns out to be the least educated, intelligible and educated variety of all those shown and it is related to people with the worst level of education of all the listeners heard. Furthermore, the use of this variety is also not associated with highly qualified professionals. These results could be relevant in the identity and educational fields, where the equitable valuation of linguistic varieties should continue to be promoted.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Inmaculada Clotilde Santos Díaz, University of Malaga

Associate Professor in the Department of Language and Literature Didactics at the University of Malaga.

Provincial Coordinator of Educational Publications of the Territorial Delegation of Education, Sport, Equality, Social Policies and Conciliation in Malaga of the Andalusian Regional Government.

Antonio Manuel Ávila Muñoz, University of Malaga

Lecturer in General Linguistics at the University of Málaga

References

Allport, G. (1954). The nature of prejudice. Addition-Wesley.

Castillo Fadić, M. N. (1999). ¿Puede ser moderno un diccionario académico? Onomázein, 4, 221-232.

Castillo Fadić, M. N. y Pino Castillo, J. D. (2020). Hacia la construcción de un instrumento para evaluar la familiaridad de pacientes crónicos con unidades léxicas relevantes para el automanejo de su condición de salud. Nueva Revista del Pacífico, 72, 86-115. https://doi.org/10.4067/S0719-51762020000100086

Castillo Fadić, M. N. y Sologuren Insúa, E. (2020). Léxico frecuente, riqueza léxica y estereotipos sobre la lectura de profesores en formación. Logos: Revista de Lingüística, Filosofía y Literatura, 30(1), 88-104. https://doi.org/10.15443/RL3006

Cestero Mancera, A. M.ª y Paredes Fernández, F. (2015a). Creencias y actitudes hacia las variedades normativas del español actual: primeros resultados del Proyecto PRECAVES-XXI. Spanish in Context, 12(2), 255-279. https://doi.org/10.1075/sic.12.2.04ces

— (2015b). Creencias y actitudes hacia las variedades del español en el siglo XXI: avance de un proyecto de investigación. En D. da Hora, J. Lopes R. Pedrosa y R. M. Lucena (Eds.), ALFAL 50 anos: contribuições para os estudos linguísticos e filológicos (pp. 652-683). Ideia.

— (2018). Creencias y actitudes hacia las variedades cultas del español actual: el proyecto PRECAVES XXI, Boletín de Filología, 53(2), 11-43. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200011

Coller, X. (Ed.) (2014). Perspectivas sobre la identidad andaluza. Políticos, intelectuales y ciudadanía. Fundación Pública Andaluza Centro de Estudios Andaluces, Consejería de la Presidencia, Junta de Andalucía.

Fishbein, M. (1967). A behavior theory approach to the relations between beliefs about an object and the attitude toward the object. En M. Fishbein (Ed.), Readings in attitude theory and measurement (pp. 389-400). John Wiley & Sons.

Gardner, R. C. (1985). Social psychology and second language learning: The role of attitudes and motivation. Edward Arnold.

Gómez Molina, J. R. (1998). Actitudes lingüísticas en una comunidad bilingüe y multilectal. Área metropolitana de Valencia. Cuadernos de Filología XXVIII. Universidad de Valencia.

Lambert, W. E. (1967). A Social Psychology of Bilingualism. Journal of Social Issues, 23, 91-108. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1967.tb00578.x

Lambert, W. E., Hodgson, R. C., Gardner, R. C. y Fillenbaum, S. (1960). Evaluational reactions to spoken languages. The Journal of Abnormal and Social Psychology, 60(1), 44–51. https://doi.org/10.1037/h0044430

López Morales, H. (1989). Sociolingüística. Gredos.

Manjón-Cabeza Cruz, A. (2018). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios granadinos hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología, 53(2), 145-177. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200145

Moreno Fernández, F. (2000). ¿Qué español enseñar? Arco/Libros.

— (2009). La lengua española en su geografía. Arco/Libros.

Oakes, P. J., Haslam S. A. y Turner, J. C. (1994). Stereotyping and Social Reality. Basil Blackwell.

Osgood, C. E., Suci, G. y Tannenbaum, P. (1957). The measurement of meaning. University of Illinois Press, Urbana, IL.

Santana Marrero, J. (2018). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios sevillanos hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología, 53(2), 115-144. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200115

Santana Marrero, J. y Manjón-Cabeza Cruz, A. (Eds.) (en prensa). El proyecto PRECAVES XXI y la evaluación del andaluz. Philologia Hispalensis, 35(1), 15-28.

Trudgill, P. (1986). Dialects in Contact. Blackwell.

Trigo Ibáñez, E. y Moreno Verdulla, P. (2018). ¿Quién fue Lorca? Aprendiendo cultura y geografía Andaluza: una visión desde la educación literaria en España. En M. Baran (Ed.), El andaluz polifacético. Acercamientos desde la comunicación y la didáctica (pp. 109-122). Wydawnictwo Universitetu Gdanskiego.

Trigo Ibáñez, E., Rodríguez Blázquez, I. y Moreno Verdulla, P. (2019). ¡Mira qué alegría! Promoviendo el conocimiento de la cultura andaluza en Educación Secundaria Obligatoria: una propuesta didáctica. Álabe, 19. https://doi.org/10.15645/Alabe2019.19.7

Villena Ponsoda, J. A. (2006). Andaluz oriental y andaluz occidental: estandarización y planificación en ¿una o dos comunidades de habla? En A. M.ª Cestero, I. Molina y F. Paredes (Coords.), Estudios sociolingüísticos del español de España y América (pp. 233-255). Arco/Libros.

Von Essen, C. (2020). Dialectos en contacto. Acomodación y proyección de la identidad en contextos de inmigración: análisis sociofonético y sociolingüístico de los inmigrantes rioplatenses en la ciudad de Málaga (Tesis doctoral inédita). Universidad de Málaga.

Williams, F. (1974). The Identification of Linguistic Attitudes. International Journal of Sociology of Language, 3, 21-32. https://doi.org/10.1515/ling.1974.12.136.21

Fuentes documentales

Ley Orgánica 2/2007, de 19 de marzo, de reforma del Estatuto de Autonomía para Andalucía. Boletín Oficial del Estado, núm. 68, de 20/03/2007, pp. 1-66.

Published

2021-12-21

How to Cite

Santos Díaz, I. C., & Ávila Muñoz, A. M. (2021). Beliefs and attitudes of university students from málaga towards andalusian variety. Philologia Hispalensis, 35(1), 171–191. https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i01.08
Received 2020-06-08
Accepted 2021-07-30
Published 2021-12-21
Views
  • Abstract 308
  • PDF (Español (España)) 239
  • HTML (Español (España)) 70
  • XML (Español (España)) 119