VALDÉS LEAL AND THE TERMITES OF THE FINIS GLORIAE MUNDI

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2022.i34.06

Keywords:

Baroque Spanish Painting, Valdés Leal, Hieroglyphs of Death, Hospital de la Santa Caridad in Seville, Entomology and History of art.

Abstract

This paper dealt with Valdés Leal known painting Finis Gloriae Mundi in the church of the Hospital de la Santa Caridad in Seville. An entomologycal analysis allow us to consider the so-called worms and insects upon the bishop corpse and liturgical dress as termites (Reticulitermes lucifugus) at two stages or castes: workers and soldiers.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Angulo Íñiguez, Diego (1971): Pintura del siglo XVII. Ars Hispaniae. Madrid: Plus Ultra, vol. XIV.

Bas Peired, Carlos (1961): La vida maravillosa de los animales. Invertebrados. Barcelona: Instituto Gallach de Librería y Ediciones, vol. II.

Bialostocki, Jan (1973): Estilo e iconografía. Contribución a una ciencia de las artes. Barcelona: Barral Editores.

Brown, Jonathan (1980): Imágenes e ideas en la pintura española del siglo XVII. Madrid: Alianza.

Casquete de Prado, Nuria (2016): José Gestoso y Sevilla: biografía de una pasión. Sevilla: ICAS.

Cean Bermúdez, Juan Agustín (1968): Carta de D. Juan Agustín Cean Bermúdez a un amigo suyo, sobre el estilo y gusto en la pintura de la escuela sevillana (1806), Reimpresión. Sevilla: Excelentísimo Ayuntamiento de Sevilla.

Cherry, Peter (2019): “A Note on the Singularity of Valdés Leal”. En: Laboratorio de Arte, 31, pp. 319-334.

Cómez Ramos, Rafael (2007): “Las casas de don Fadrique y el convento de Santa Clara en Sevilla”. En: Historia, Instituciones, Documentos, 34, pp. 95-116.

Du Gué Trapier, Elizabeth (1960): Valdés Leal: Spanish Baroque Painter. Nueva York: The Hispanic Society of America.

Fernández López, José/Malo Lara, Lina (eds.) (2011): Estudios sobre Miguel Mañara: su figura y su época, santidad, historia y arte. Sevilla: Hermandad de la Santa Caridad.

Gállego, Julián (1972): Visión y símbolos en la pintura española del Siglo de Oro. Madrid: Aguilar.

García Quilis, Manuel (2003-2004): “La iglesia parroquial de San Vicente Mártir de Tocina: un modelo de la arquitectura de la isla de Malta en tierras sevillanas”. En: Archivo Hispalense, 261-266, pp. 417-440.

Gestoso y Pérez, José (1890): Valdés y Mañara. Sevilla: Gironés y Orduña.

Gestoso y Pérez, José (1916): Biografía del pintor sevillano Juan de Valdés Leal. Sevilla: Juan P. Gironés.

Glorius-Rüedi, Jana (2017/2018): “Im Zeichen der Nächstenliebe. Die Kirche San Jorge und das Hospital de la Santa Caridad in Sevilla”. En: Mitteilungen der Carl Justi Vereinigung, 29-30, pp. 88-102.

Gómez Moreno, Ángel (2015): “Revaluación de Juan de Valdés Leal: claves de In Ictu Oculi”. En: Medievalia, 18/2, pp. 369-397.

Guichot, Alejandro (1930): Los famosos jeroglíficos de la muerte de Juan Valdés Leal de 1672. Análisis de sus alegorías. Estudio crítico. Sevilla: Imprenta de Álvarez y Rodríguez.

Herrera García, Francisco Javier (2014): “Santa Clara: de espacio de culto a espacio de cultura”. En: Navarrete, Benito/Fernández Gómez, Marcos (Dir. y ed.), Patrimonium Hispalense. Historia y Patrimonio del Ayuntamiento de Sevilla. Estudios. Sevilla: ICAS, vol. I, pp. 203-218.

Justiniano y Martínez, Manuel (1960): “El Monasterio de Santa Clara y las termitas”. En: Archivo Hispalense, XXXII-XXXIII, (101), pp. 249-250.

Kinkead, Duncan (1978): Juan de Valdés Leal (1622-1690): his life and work. Nueva York: Garland Publishing.

López Martínez, Celestino (1922): Juan de Valdés Leal. Sevilla: Imprenta y librería Sobrino de Izquierdo.

Maeterlinck, Mauricio (1967): La vida de los termes (comejenes u hormigas blancas). Madrid: Espasa.

Mañara, Miguel (1671): Discurso de la Verdad. Sevilla.

Mayer, August L. (1949): La pintura española (1926). Barcelona, (4ª ed.): Editorial Labor.

Mayer, August L. (2010): La escuela sevillana de pintura: aportaciones a su historia. (1911). Trad. de Daniel Romero. Sevilla: Cajasol.

Morales, Alfredo/et alii (1982): Inventario artístico de Sevilla y su provincia. Madrid: Ministerio de Cultura, vol. I.

Moreno Mendoza, Arsenio (2004): “La iconografía de la iglesia sevillana del Hospital de la Santa Caridad”. En: Cuadernos de Arte e Iconografía, 13, (26), pp. 489-511.

Oliva Muñoz, Pablo/Jiménez Sancho, Álvaro/Tabales Rodríguez, Miguel Ángel (2006): “Primera fase de estudios arqueológicos en el Real Monasterio de Santa Clara de Sevilla”. En: Anuario Arqueológico de Andalucía 2003, t. II, pp. 336-351.

Oliva Muñoz, Pablo/Tabales Rodríguez, Miguel Ángel (2011): “De Palacio a Monasterio. Génesis y transformación del Real Monasterio de Santa Clara de Sevilla”. En: Arqueología de la Arquitectura, 8, pp. 141-162.

Palomino, Antonio (1986): Vidas. Edición de Nina Ayala Mayory. Madrid: Alianza Editorial.

Pérez Cano, María Teresa/Mosquera Adell, Eduardo (1991): Arquitectura en los conventos de Sevilla. Una aproximación patrimonial a las clausuras. Sevilla: Junta de Andalucía, Consejería de Cultura y Medio Ambiente.

Pérez Sánchez, Alfonso (1992): Pintura barroca en España (1600-1750). Madrid: Cátedra.

Pineda, Victoria (2002): “Pintura y elocuencia en el sermón del Hospital de la Caridad”. En: Criticón, 84-85, pp. 247-256.

Pleguezuelo, Alfonso/De Tena, Carmen (eds.) (2020): José Gestoso (1852-1917) y Sevilla: erudición y patrimonio. Sevilla: Universidad de Sevilla.

Ponz, Antonio (1786): Viage de España, en que se da noticia de las cosas más apreciables, y dignas de saberse, que hay en ella. Madrid: Por la Viuda de Ibarra, Hijos, y Compañía.

Sagrada Biblia (1975). Prefacio, introducciones y revisión general sobre los textos originales, del R. P. Serafín de Ausejo, O. F. M. CAP. Profesor de Sagrada Escritura. Barcelona: Editorial Herder.

San Isidoro de Sevilla (2004): Etimologías. Edición bilingüe. Texto latino, versión española y notas de José Oroz Reta y Manuel A. Marcos Casquero. Introducción general por Manuel C. Díaz y Díaz. Madrid: BAC.

Termitología y Patrimonio Histórico: actas del I Symposium Internacional sobre Termitología y su incidencia en el Patrimonio Histórico, Sevilla, 12 al 14 de Marzo de 1987 (1990). Córdoba: ICE, Universidad de Córdoba.

Tomás de Cantimpré, santo (1972-1974): De natura rerum (lib. IV-XII). De avibus nobilibus.Tacuinum sanitatis de Ibn-Butlan. Edición facsímil del Códice C-67 de la Biblioteca Universitaria de Granada. Estudio preliminar, transcripción y traducción por Luis García Ballester et alii. Granada: Universidad, 2 vols.

Valdivieso, Enrique/Serrera, Juan Miguel (1980): El Hospital de la Caridad de Sevilla. Sevilla: Editorial Sever-Cuesta.

Valdivieso González, Enrique/Morales Martínez, Alfredo José (1987): Sevilla oculta. Monasterios y conventos de clausura. Sevilla, 3ª ed.: Ediciones Guadalquivir.

Valdivieso, Enrique (1988): Juan de Valdés Leal. Sevilla: Ediciones Guadalquivir.

Valdivieso, Enrique (1991): Valdés Leal. Catálogo Sevilla, Museo de Bellas Artes. Sevilla: Junta de Andalucía, Museo del Prado.

Valdivieso, Enrique (2002): Vanidades y desengaños en la pintura española del Siglo de Oro. Madrid: Fundación de apoyo a la Historia del arte hispánico.

Valdivieso, Enrique (2003a): Historia de la pintura sevillana. Siglos XIII al XX. Sevilla, 3ª ed.: Ediciones Guadalquivir.

Valdivieso, Enrique (2003b): Pintura barroca sevillana. Sevilla: Ediciones Guadalquivir.

Witko, Andrzej (2020): “Juan de Valdés Leal and his Hieroglyphs of Death”. En: Roczniki Humanistyczne. Annals of Art, 4, Vol. 68, pp. 7-38.

Published

2022-10-05