NEWS OF LIFE AND WORK OF THE SCULPTORS ALONSO (1625-1680/1681) Y JOSÉ DE ROZAS (1662-1725)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2023.i35.05

Keywords:

Alonso de Rozas, Baroque, Sculpture, José de Rozas, Valladolid

Abstract

Alonso and José Rozas are one of the most relevant lineages of Valladolid Baroque sculpture. Although they are two of the most well-known teachers, their biographies still have some gaps in terms of concrete data on their key life events. In the next few pages, a series of biographical novelties will be provided and unpublished documented works and even some attributions will be announced, so that its production catalogues will be significantly increased.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alarcos Llorach, Emilio (1940-1941): “Obras y artistas que se citan en los libros de la Cofradía de Nuestra Señora de la Piedad, de Valladolid”. En: Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología (en adelante BSAA), 7, pp. 197-204.

Albarrán Martín, Virginia (2005): “Escultores académicos del siglo XVIII en el Diccionario de Ceán Bermúdez: nuevas adiciones (I)”. En: Archivo Español de Arte, 310, pp. 145-162.

Albarrán Martín, Virginia (2012): El escultor Alejandro Carnicero entre Valladolid y la corte (1693-1756). Valladolid: Diputación de Valladolid.

Arribas Arranz, Filemón (1946): La Cofradía Penitencial de N. P. Jesús Nazareno de Valladolid. Valladolid: Imprenta y Librería Casa Martín.

Arribas, Miguel María (1973): “Retablo de Juan Correas y Blas Martínez de Obregón en Cuéllar”. En: Estudios Segovianos, 74-75, 1973, pp. 556-560.

Baladrón Alonso, Javier (2012): “Nuevas obras de Francisco Díez de Tudanca y otros datos de escultores barrocos vallisoletanos”. En: BSAA Arte, 78, pp. 153-170.

Baladrón Alonso, Javier (2016): Los Ávila: una familia de escultores barrocos vallisoletanos [Tesis doctoral]. Valladolid: Universidad de Valladolid.

Baladrón Alonso, Javier (2017): “Noticias biográficas, obras documentadas y atribuciones de escultores vallisoletanos del siglo XVIII: de José Pascual a Claudio Cortijo”. En: BSAA Arte, 83, pp. 211-234.

Baladrón Alonso, Javier (2022): “Inmaculada Concepción”. En: Mateo Urdiales, Blanca (coord.): Tempus, un año de cofradía. Valladolid: Ayuntamiento de Valladolid.

Brasas Egido, José Carlos (1978): “Notas sobre la iglesia del monasterio de Nuestra Señora de Prado de Valladolid”. En: BSAA, 44, pp. 462-467.

Brasas Egido, José Carlos (1984): “Noticias documentales de artistas vallisoletanos de los siglos XVII y XVIII”. En: BSAA, 50, pp. 464-476.

Burrieza Domínguez, Francisco Javier (2014): “Préstamo de obras artísticas y objetos litúrgicos en el siglo XIX: el caso de la parroquia de San Esteban, en Valladolid”. En: Actas del VIII Congreso Internacional Virtual Turismo y Desarrollo. Málaga: Universidad de Málaga.

Canesi, Manuel (1996): Historia de Valladolid (1750). Valladolid: Grupo Pinciano.

Ceán Bermúdez, Juan Agustín (1800): Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las Bellas Artes en España. Madrid: Imprenta de la viuda de Ibarra e Hijos, vol. IV.

Fernández del Hoyo, María Antonia (1983a): “El Cristo del Perdón, obra de Bernardo del Rincón”. En: BSAA, 49, pp. 476-480.

Fernández del Hoyo, María Antonia (1983b): “Oficiales del taller de Gregorio Fernández y ensambladores que trabajaron con él”. En: BSAA, 49, pp. 347-374.

Fernández del Hoyo, María Antonia (1984): “El escultor vallisoletano Francisco Díez de Tudanca (1616 - ?)”. En: BSAA, 50, pp. 371-388.

Fernández del Hoyo, María Antonia (1993): “Fiestas en Valladolid a la venida de Felipe IV en 1660”. En: BSAA, 59, pp. 379-392.

Fernández del Hoyo, María Antonia (1998): Patrimonio perdido: Conventos desaparecidos de Valladolid. Valladolid: Ayuntamiento de Valladolid.

García Chico, Esteban (1941): Documentos para el estudio del arte en Castilla. 2, Escultores. Valladolid: Universidad de Valladolid.

García Chico, Esteban (1962): La Cofradía Penitencial de la Santa Vera Cruz. Valladolid: Gráficas Andrés Martín.

García Cuesta, Timoteo (1970): “La Cofradía de Jesús Nazareno en Palencia”. En: BSAA., 36, pp. 69-146.

García García, Lorena (2013): Evolución del patrimonio artístico de carácter religioso en Carrión de los Condes, Palencia, desde la Edad Media hasta nuestros días [Tesis doctoral]. Valladolid: Universidad de Valladolid.

Martín González Juan José/De la Plaza Santiago, Francisco Javier (2001): Catálogo Monumental de la provincia de Valladolid. Tomo XV. Monumentos religiosos de la ciudad de Valladolid (2ª parte). Valladolid: Institución Cultural Simancas.

Martín González Juan José/Urrea Fernández, Jesús (1985): Catálogo Monumental de la provincia de Valladolid. Tomo XIV. Monumentos religiosos de la ciudad de Valladolid (1ª parte). Valladolid: Institución Cultural Simancas.

Martín González, Juan José (1952-1953): “Dibujos de monumentos antiguos vallisoletanos”. En: BSAA, 19, pp. 23-47.

Martín González, Juan José (1959): Escultura barroca castellana. Madrid: Fundación Lázaro Galdiano.

Martín González, Juan José (1971): Escultura barroca castellana. Segunda parte. Madrid: Fundación Lázaro Galdiano.

Martín González, Juan José (1983): Escultura barroca en España, 1600-1770. Madrid: Cátedra.

Matesanz, José (2001): Actividad artística en la Catedral de Burgos de 1600 a 1765. Burgos: Caja de Burgos.

Mingo Macías, Luis Alberto/Urrea Fernández, Jesús (2007): “La antigua iglesia parroquial de San Miguel en su plaza de Valladolid”. En: Boletín de la Real Academia de la Purísima Concepción (en adelante BRAC), 42, 115-122.

Parrado del Olmo, Jesús María (1982): “Nuevos datos sobre el retablo mayor de Santa María de Tordesillas”. En: BSAA, 84, pp. 435-437.

Payo Hernanz, René Jesús (1997): El retablo en Burgos y su comarca durante los siglos XVII y XVIII. Tomo II. Burgos: Diputación Provincial de Burgos.

Pérez de Castro, Ramón (2001): “La huella de Gregorio Fernández y la escultura del siglo XVII en Medina de Rioseco”. En: Pérez de Castro, Ramón/García Marbán, Miguel (coord.): Cultura y arte en Tierra de Campos. I Jornadas Medina de Rioseco en su historia. Valladolid: Diputación de Valladolid, Valladolid, pp. 161-182.

Pérez, Ventura (1983): Diario de Valladolid (1885). Valladolid: Grupo Pinciano.

Ramallo Asensio, Germán (1985): Escultura barroca en Asturias. Oviedo: Instituto de Estudios Asturianos.

Ramallo Asensio, Germán (1991): Documentos para el estudio de la escultura barroca en Asturias. Oviedo: Instituto de Estudios Asturianos.

Rodicio, Cristina (1979): “Fray Pedro Martínez y la fachada del Monasterio de San Pedro de Eslonza”. En: Tierras de León, 34-35, pp. 49-53.

Urrea Fernández, Jesús (1984): “Escultores coetáneos y discípulos de Gregorio Fernández en Valladolid I”. En: BSAA, 50, pp. 349-370.

Urrea Fernández, Jesús (1985): “La capilla de D. Gabriel López de León en la iglesia de San Pedro de Zamora”. En: BSAA, 51, pp. 500-507.

Urrea Fernández, Jesús (1986): “San Fernando en Castilla y León”. En: BSAA, 52, pp. 484-487.

Urrea Fernández, Jesús (1992): “Escultores coetáneos y discípulos de Gregorio Fernández en Valladolid II”. En BSAA, 58, pp. 393-402

Urrea Fernández, Jesús (1998): “El Oratorio de San Felipe Neri de Valladolid”. En: BRAC, 33, pp. 9-23.

Vasallo Toranzo, Luis (2003): “Arquitectura y patrimonio del convento de la Concepción francisca de Zamora”. En: Larrén, Hortensia (coms.): 389 años del convento de la Concepción. Zamora: Junta de Castilla y León, pp. 125-143.

Vasallo Toranzo, Luis/Almaraz Vázquez, María de las Mercedes/Blanco Sánchez, José (2005): “Antonio de Tomé en el retablo de los Trinitarios de Zamora”. En: BSAA Arte, 71, pp. 215-240.

Velasco Bayón, Balbino (O. C.) (1974): Historia de Cuellar. Segovia: Diputación Provincial de Segovia.

Published

2023-10-01
Received 2022-06-09
Accepted 2023-03-21
Published 2023-10-01