JUAN EDUARDO CIRLOT, ART HISTORIAN

Authors

  • Rafael Cómez-Ramos University of Seville. Spain

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2017.i29.40

Keywords:

Juan Eduardo Cirlot, art criticism, history of art criticism in Spain, contemporary art in Spain, critical historians of art

Abstract

The celebration of the hundredth anniversary or the birth of the poet, composer and critic Juan Eduardo Cirlot invites us to reconsider his life and work as an historian of art. The purpose of this paper is to discuss this argument often neglected.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARNHEIM, Rudolf: “¿Qué fue de la abstracción?” en Ensayos para rescatar el arte, Madrid, 1992.

BORRÁS GUALIS, Gonzalo M. y PACIOS LOZANO, Ana Reyes: Diccionario de historiadores españoles del arte, Madrid, 2006.

BOZAL, Valeriano: Pintura y escultura españolas del siglo XX (1900-1939), “Summa Artis”, Historia general del arte, vol. XXXVI, Madrid, 1992.

BOZAL, Valeriano: Pintura y escultura españolas del siglo XX (1939-1990), “Summa Artis”, Historia general del arte, vol. XXVII, Madrid, 1992.

CIRLOT, Juan Eduardo: Igor Strawinsky , Gustavo Gili, Barcelona, 1949.

CIRLOT, Juan Eduardo: Pintura gótica europea, Barcelona, 1969.

CIRLOT, Juan Eduardo: Arte del siglo XX, 2 vols., Barcelona, 1972.

CIRLOT, Juan Eduardo: Cubismo y figuración, Seix Barral, Barcelona, 1957.

CIRLOT, Juan Eduardo: Del expresionismo a la abstracción, Seix Barral, Barcelona, 1955.

CIRLOT, Juan Eduardo: Diccionario de los Ismos, Argos, Barcelona, 1949.

CIRLOT, Juan Eduardo: Diccionario de símbolos tradicionales, Luis Miracle, Barcelona, 1958.

CIRLOT, Juan Eduardo: Diccionario de símbolos, Editorial Labor, Barcelona.

CIRLOT, Juan Eduardo: El espíritu abstracto, Labor, 4ª ed., Barcelona, 1993.

CIRLOT, Juan Eduardo: Informalismo, Omega, Barcelona, 1959.

CIRLOT, Juan Eduardo: Introducción al surrealismo, Revista de Occidente, Madrid, 1953.

CIRLOT, Juan Eduardo: Joan Miró, Cobalto, Barcelona, 1949.

CIRLOT, Juan Eduardo: Morfología y arte contemporáneo, Poliedro, Ediciones Omega, S.A., Barcelona (1955).

CIRLOT, Juan Eduardo: Tapies, Omega, Barcelona, 1960.

CIRLOT, Lourdes (Ed.): Juan Eduardo Cirlot: De la crítica a la filosofía del arte: correspondencia con Canogar, Cela, Cuixart, Chillida, Fontana, Manzoni, Millares, Miró, Oteiza, Puig y Saura, Quaderns Crema, Barcelona, 1997.

CIRLOT, Victoria: “Epílogo: las ediciones del Diccionario de símbolos” , 3ª edición, Siruela, Madrid 1998.

CIRLOT, Victoria, Epílogo a CIRLOT, Juan Eduardo: Diccionario de Símbolos, 3ª ed. Madrid, 1998

CIRLOT, Juan Eduardo: Significación de la pintura de Tapies, Seix Barral, Barcelona, 1962.

CÓMEZ RAMOS, Rafael: Imagen y símbolo en la Edad Media andaluza, Sevilla, 1990.

CÓMEZ RAMOS, Rafael: “La estrella de Salomón en la iglesia de San Isidoro de Sevilla”, Archivo Hispalense, nº 177, 1975, pp. 81-85.

D´ORS, Eugenio: “La Academia Breve de Crítica de Arte” en Mis Salones. Itinerario del arte moderno en España, Aguilar, 2ª ed., Madrid, 1967.

DORFLES, Gillo: Últimas tendencias del arte de hoy, 5ª ed., Barcelona, 1976.

ELGAR, Frank: La pintura moderna, V, La pintura abstracta, Barcelona, 1966.

GAYA NUÑO, Juan Antonio: Arte del siglo XX, “Ars Hispaniae”, v. XXII, Madrid, 1977.

GAYA NUÑO, Juan Antonio: Historia de la crítica de arte en España, Ibérico Europea de Ediciones, Madrid, 1975.

GRANELL, Enrique y GUIGON, Emmanuel: Mundo de Juan Eduardo Cirlot, Catálogo de la exposición, IVAM, Valencia, 1996.

GRANELL, Enric: La habitación imaginaria/Juan Eduardo Cirlot, Catálogo de la exposición celebrada en Arts Santa Mónica, Barcelona, 2011.

KUBLER, George: Arquitectura de los siglos XVII y XVIII, “Ars Hispaniae”, Madrid, 1957.

LAFUENTE FERRARI, Enrique: “Prólogo” a PANOFSKY, Erwin, Estudios sobre Iconología, Alianza Editorial, Madrid, 1972.

LAFUENTE FERRARI, Enrique: La fundamentación y los problemas de la Historia del arte, Real Academia de Bellas Artes de San Fernando, Madrid, 1951.

READ, Herbert: Historia de la pintura moderna, 2ª ed., Barcelona, 1988.

RIVERO TARAVILLO, Antonio: Cirlot, ser y no ser de un poeta único, Fundación José Manuel Lara, Sevilla, 2016.

SEBASTIÁN, Santiago: Espacio y símbolo, Córdoba, 1977.

Published

2017-10-08

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >>