THE PICTORIAL SPACE IN THE CINEMATOGRAPHIC IMAGE: RELATIONS AND INFLUENCES OF TROMPE L’OEIL IN CINEMA

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2018.i30.27

Keywords:

painting, cinema, space, image, visual deception

Abstract

The objective of this paper is to contribute to the studies on the relation and influences of painting in cinema. Taking painting as a reference, medium and point of exchange between the pictorial and cinematographic image, the research analyses the space as a meeting place of both disciplines, goes through the stages of relationship and conformation of the pictorial image for the cinema, passes through the trompe l’oeil as a visual deception, and leads to the dilemma between the work of the easel painter and that of his homonym in the cinema. We make use of an analytical-comparative methodology, and our main conclusion underlines the clear influence of painting on film, as an entity of meaning off-screen.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERA, François: Los formalistas rusos y el cine. La poética del filme. Barcelona, 1998, p. 82.

ARREGUI, Juan: Los arbitrios de la ilusión: los teatros del siglo XIX. Madrid, 2009, pp. 67, 324.

AUMONT, Jacques: El ojo interminable: cine y pintura. Barcelona, 1997, pp. 41-43, 81.

BANDINI, Baldo y VIAZZI, Glauco: La escenografía cinematográfica. Madrid, 1959, p. 40.

BAUDRILLARD, Jean y CALABRESE, Omar: El trompe-l'œil. Madrid, pp. 36-37.

BAZIN, André: ¿Qué es el cine? Madrid, 2004, pp. 185-186.

BOBES, María Carmen: Estudios de semiología del teatro. Valladolid, 1987, p. 51.

BONITZER, Pascal: Desencuadres: cine y pintura. Buenos Aires, 2007, pp. 30, 71.

CAMARERO, Gloria: Pintores en el cine. Madrid, 2009, pp. 108, 229, 232-234.

CERRATO, Rafael: Cine y pintura. Madrid, 2009, pp. 24, 36, 51.

COSTA, Antonio: Cinema e Pittura. Turín, 1993, p. 177.

GARCÍA, Francisco y PAVÉS, Gonzalo: Ciudades de cine. Madrid, 2014, p. 11.

GELPI, Germen: La escenografía en el cine. Buenos Aires, 1968, p. 32.

GUALDONI, Flaminio: Trampantojo. Milano, 2008, p. 13.

HOCKNEY, David: David Hockney: el gran mensaje. Conversaciones con Martin Gayford. Madrid, 2011, pp. 62, 98, 115, 234.

JOST, François: “Le picto-film”, en Ecritures et Arts Contemporains. Cinéma et peinture. Approaches. Paris, 1990, p. 121.

KIRK, Geoffrey, RAVEN, John y SCHOFIELD, Malcolm: Los filósofos presocráticos. Madrid, 2008, p. 247.

LACAN, Jacques: Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis. Seminario 11. Buenos Aires, 2008, p. 92.

MONTERDE, José Enrique: “El sol del membrillo”, Archivos de la Filmoteca, nº 13, 1992, p. 128.

ORTÍZ, Áurea: Del cuadro al encuadre: la pintura en el cine: ciclo de cine. Valencia, 2007, p. 17.

ORTÍZ, Áurea y PIQUERAS, María Jesús: La pintura en el cine: cuestiones de representación visual. Barcelona, 2003, pp. 27, 35-36, 48.

PEDREIRA, Luis Diego: La escenografía. Buenos Aires, 1977, p. 1.

RUIZ DEL RÍO, Emilio: Rodando por el mundo: mis recuerdos y mis trucajes cinematográficos. Madrid, 1996, pp. 31-32.

SANDERSON, John y GOROSTIZA, Jorge: Constructores de ilusiones: la dirección artística cinematográfica en España. Valencia, 2010, pp. 110, 112.

SARDUY, Severo: La simulación. Caracas, 1982, pp. 41, 46.

VILA, Santiago: La escenografía: cine y arquitectura. Madrid, 1997, p. 32.

Published

2018-10-10