FROM ALTERNATIVE GEOMETRY TO NEW GEOMETRY OF JOAQUÍN GONZÁLEZ, QUINO

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2018.i30.26

Keywords:

avant-garde, Quino, abstract painting, geometric painting, postmodernity

Abstract

In the late Seventies and early Eigthies of the 20th century, Joaquín González Quino produced a series of works –most of them technical collographs– in which he resolved urban or semi-rural perspectives through geometrically synthetic planes connected with the help of superpositions and juxtapositions.
With them, he started an alternative plan to the painting of his day. The old textures of the collographs, authentic bas-reliefs with woods fitted together and organic materials that provide complex and dense surfaces, now correspond to such a delicate treatment of the planes. These simplified and minimal planes, both in the superficial demarcation and their physical nature, become known through the established relations as a whole. This is not only determining but also an indispensable ally to keep essential reference to visual reality. This New Geometry is the work of a mature and creative artist who initiated an own and innovative line in the art of his day, as it happens with the good painting, with the true art, capable of resisting the passing of decades and the mentalities that created it, and able to show itself impetuously on the intellective sphere of the current art. This, Quino, is an unquestionable reference, an artist with personality and own point of view, who is already imitated by young artists interested in soul rising through painting.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANTOLÍN PAZ, Mario (ed.): “Joaquín González”, en Diccionario de pintores y escultores españoles del siglo XX. Madrid, 1994, p. 1753.

APG: “Joaquín González”, ABC, Sevilla, 11 de enero de 1990, p. 41.

BARBANCHO, Juan Ramón: Enrique Ramos Guerra. Sevilla, 1997.

CERDÁ, Rafael: “Geometría Alternativa”, en Galería Cristóbal Bejarano de Linares y Arte Informado. Linares, 2011, s. p. Vid. http://www.arteinformado.com/agenda/f/geometria-alternativa-47807 (Consultado el 15-10-2017).

DE LA TORRE AMERIGHI, Iván de la: “Atávicas danzas”, ABC Cultural, 29 de diciembre de 2001, p. 22.

DEL RÍO, Francisco: I Muestra de pintores contemporáneos en la Alameda. Sevilla, 1998, p. 19.

DEL RÍO, Francisco: Montaño. Sevilla, 1993.

GÓMEZ PIÑOL, Emilio: Ruptura vanguardista, desintegración y nostalgia del Arte. Sevilla, 2005.

HEIDEGGER, Martin: “El origen de la obra de arte”, en Caminos del bosque. Madrid, 1988, p. 57.

HERNÁNDEZ, Mario: “Joaquín González”, La Capital, 1999, p. 68.

LORENTE, Manuel: “Mácula”, ABC de Sevilla, 5 de marzo de 1987, p. 74. HERRERA,Celia: “Joaquín González”, Hoy de Extremadura, 1997, p. 68.

LUQUE TERUEL, Andrés e IGLESIAS CUMPLIDO, Alicia: Grupo Pegamento. Luz, materia y forma. Figueira da Foz, 2016.

LUQUE TERUEL, Andrés: “Geometría Alternativa”, en Galería Cristóbal Bejarano de Linares y Arte Informado. Linares, 2011, s. p. Vid. http://www.arteinformado.com/agenda/f/geometria-alternativa-47807 (Consultado el 15-10-2017).

LUQUE TERUEL, Andrés: “Joaquín González (Quino). Fundamentos teóricos desiete series inéditas”, Laboratorio de Arte, 14, 2001, pp. 143-145.

LUQUE TERUEL, Andrés: Grupo Pegamento. Convergencias y divergencias. Sevilla, 2014.

LUQUE TERUEL, Andrés: Grupo Pegamento. Punto de encuentro. Sevilla, 2013.

LUQUE TERUEL, Andrés: Joaquín González (Quino). Pobre del cantor. Sevilla, 2004.

LUQUE TERUEL, Andrés: Vigencias de las vanguardias en la pintura sevillana. Sevilla, 2007.

MAILLARD, Chantal: La razón estética. Barcelona, 1998.

MONTOYA, José Luis: “Joaquín González”, Hoy de Extremadura, 1997, p. 68.

PAVÓN, Víctor: “Joaquín González”, Hoy de Extremadura, 1997, p. 68.

PONCE DE LEÓN, R.: “Joaquín González”, El País, 1999, p. 70.

VIGARIO, David: “Joaquín González”, La Capital, 1999, p. 50.

Carlos Rojas-Redondo y Paco Lara-Barranco

ALBERA, François: Los formalistas rusos y el cine. La poética del filme. Barcelona, 1998, p. 82.

ARREGUI, Juan: Los arbitrios de la ilusión: los teatros del siglo XIX. Madrid, 2009, pp. 67, 324.

AUMONT, Jacques: El ojo interminable: cine y pintura. Barcelona, 1997, pp. 41-43, 81.

BANDINI, Baldo y VIAZZI, Glauco: La escenografía cinematográfica. Madrid, 1959, p. 40.

BAUDRILLARD, Jean y CALABRESE, Omar: El trompe-l'œil. Madrid, pp. 36-37.

BAZIN, André: ¿Qué es el cine? Madrid, 2004, pp. 185-186.

BOBES, María Carmen: Estudios de semiología del teatro. Valladolid, 1987, p. 51.

BONITZER, Pascal: Desencuadres: cine y pintura. Buenos Aires, 2007, pp. 30, 71.

CAMARERO, Gloria: Pintores en el cine. Madrid, 2009, pp. 108, 229, 232-234.

CERRATO, Rafael: Cine y pintura. Madrid, 2009, pp. 24, 36, 51.

COSTA, Antonio: Cinema e Pittura. Turín, 1993, p. 177.

GARCÍA, Francisco y PAVÉS, Gonzalo: Ciudades de cine. Madrid, 2014, p. 11.

GELPI, Germen: La escenografía en el cine. Buenos Aires, 1968, p. 32.

GUALDONI, Flaminio: Trampantojo. Milano, 2008, p. 13.

HOCKNEY, David: David Hockney: el gran mensaje. Conversaciones con Martin Gayford. Madrid, 2011, pp. 62, 98, 115, 234.

JOST, François: “Le picto-film”, en Ecritures et Arts Contemporains. Cinéma et peinture. Approaches. Paris, 1990, p. 121.

KIRK, Geoffrey, RAVEN, John y SCHOFIELD, Malcolm: Los filósofos presocráticos. Madrid, 2008, p. 247.

LACAN, Jacques: Los cuatro conceptos fundamentales del psicoanálisis. Seminario 11. Buenos Aires, 2008, p. 92.

MONTERDE, José Enrique: “El sol del membrillo”, Archivos de la Filmoteca, nº 13, 1992, p. 128.

ORTÍZ, Áurea: Del cuadro al encuadre: la pintura en el cine: ciclo de cine. Valencia, 2007, p. 17.

ORTÍZ, Áurea y PIQUERAS, María Jesús: La pintura en el cine: cuestiones de representación visual. Barcelona, 2003, pp. 27, 35-36, 48.

PEDREIRA, Luis Diego: La escenografía. Buenos Aires, 1977, p. 1.

RUIZ DEL RÍO, Emilio: Rodando por el mundo: mis recuerdos y mis trucajes cinematográficos. Madrid, 1996, pp. 31-32.

SANDERSON, John y GOROSTIZA, Jorge: Constructores de ilusiones: la dirección artística cinematográfica en España. Valencia, 2010, pp. 110, 112.

SARDUY, Severo: La simulación. Caracas, 1982, pp. 41, 46.

VILA, Santiago: La escenografía: cine y arquitectura. Madrid, 1997, p. 32.

Published

2018-10-10

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>