UNA NOTA SOBRE LA SINGULARIDAD DE VALDÉS LEAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2019.i31.18

Keywords:

Valdés Leal, oil sketches, smal-format paintings, artistic style, artistic personality

Abstract

The present article considers the expression of the artistic individuality of Juan de Valdés Leal (1622-1690) in terms of his paint handling, with particular reference to his oil sketches and works in a small format. The problem of distinguishing the two categories of picture is discussed with relevant examples. Valdés Leal’s innovative creation of a genre of small-format religious allegory is highlighted. His Jesuit connections led to a consideration of a projected ecclesiastical career for his son, Lucas Gregorio Valdés (1661-1725) and this is discussed in relation to the church careers of the sons of Murillo, José Murillo (1650-1679) and Gaspar Esteban Murillo (1661-1709). Finally, an examination of the early historiography of Valdés Leal’s character and non-conformist style of painting raises the possibility that he deliberately set out to create an artistic persona as a unique genius.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁLVAREZ LÓPERA, J., Valdés Leal. La vida de San Ambrosio, Madrid, 2003.

ANGULO ÍÑIGUEZ, Diego: Murillo. Su vida, su arte, su obra, 3 vols., Madrid, 1981.

CEÁN BERMÚDEZ, Juan Agustín: Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las Bellas Artes en España, 6 vols., Madrid, 1800.

CÓMEZ RAMOS, Rafael: “Coleccionistas de pintura en Sevilla en 1842”, Laboratorio de Arte 5, 1993, pp. 159-165.

DE SOLANO, F.: Norte sobre la vida y obra del autor del “Norte de la Contratación de las Indias Occidentales”. Madrid, 1982.

GARCÍA FELGUERA, María de los Santos: La fortuna de Murillo (1682-1900). Sevilla, ed. 2017.

DU GUÉ TRAPIER, Elizabeth: Valdés Leal, Spanish Baroque Painter. New York, 1960.

FALCÓN MÁRQUEZ, Teodoro. La iglesia de santa María la Blanca y su entorno. Sevilla, 2015.

FERNÁNDEZ LÓPEZ, José: Lucas Valdés (1661-1725). Sevilla, 2003.

FUENTES LÁZARO, Sara: “La práctica de la cuadratura en España: el caso de Lucas Valdés (1661-1725)”, Anales de Historia del Arte, 19, 2009, pp. 195-210.

GERARD POWELL, Véronique and RESSORT, Claude: Musée du Louvre. Département des Peintures. Catalogue Écoles espagnole et portugaise. Paris, 2002.

GESTOSO Y PÉREZ, José: Biografía del pintor sevillano Juan de Valdés Leal. Sevilla, 1916.

GUERRERO LOVILLO. José: “Murillo y Assereto”, Archivo Español de Arte, 90, 1950, pp. 133-144.

HEREZA, Pablo: Corpus Murillo. Biografía y documentos, Seville, 2017.

ILLÁN MARTÍN, Magdalena: “La colección pictórica del Conde de Águila, Laboratorio de Arte, 13, 2000, pp. 123-151.

KINKEAD, Duncan: Juan de Valdés ¬Leal (1622-1690). His Life and Work. New York, 1978.

KRIS, Ernst and KURZ, Otto: Legend, Myth, and Magic in the Image of the Artist. New Haven and London, 1979.

LEPSCHY, Anna Laura: Tintoretto Observed. A documentary survey of critical reactions from the 16th to the 20th century. Ravenna, 1983.

MERCHÁN CANTISÁN, Regla: El deán López Cepero y su colección pictórica. Sevilla, 1979.

PALOMINO, Antonio: Vidas, ed. Madrid, 1986.

PORTÚS, Javier: Metapintura. Un viaje a la idea del arte en España. Madrid, 2016.

QUILES GARCÍA, Fernando: “Cornelio Schut el Mozo, un retratista en la Sevilla del barroco”, Goya, 325, 2008, pp. 299-311.

RODRÍGUEZ G. DE CEBALLOS, Alfonso: “El pintor Valdés Leal y la Compañía”, Archivum Historicum Societatis Iesu, 35, 1966, pp. 242-249.

SALAZAR MIR, Adolfo de: Los expedientes de limpieza de sangre de la Catedral de Sevilla. Madrid, 1995.

VALDIVIESO, Enrique: Juan de Valdés Leal. Sevilla, 1988.

VALVERDE MADRID, José: “Dos pintores sevillanos en Córdoba: Sarabia y Valdés Leal, Archivo Hispalense, 39, 120-121, 1963, pp. 9-60.

Published

2019-10-20