UNA NOTA SOBRE LA SINGULARIDAD DE VALDÉS LEAL
DOI:
https://doi.org/10.12795/LA.2019.i31.18Keywords:
Valdés Leal, oil sketches, smal-format paintings, artistic style, artistic personalityAbstract
The present article considers the expression of the artistic individuality of Juan de Valdés Leal (1622-1690) in terms of his paint handling, with particular reference to his oil sketches and works in a small format. The problem of distinguishing the two categories of picture is discussed with relevant examples. Valdés Leal’s innovative creation of a genre of small-format religious allegory is highlighted. His Jesuit connections led to a consideration of a projected ecclesiastical career for his son, Lucas Gregorio Valdés (1661-1725) and this is discussed in relation to the church careers of the sons of Murillo, José Murillo (1650-1679) and Gaspar Esteban Murillo (1661-1709). Finally, an examination of the early historiography of Valdés Leal’s character and non-conformist style of painting raises the possibility that he deliberately set out to create an artistic persona as a unique genius.
Downloads
References
ÁLVAREZ LÓPERA, J., Valdés Leal. La vida de San Ambrosio, Madrid, 2003.
ANGULO ÍÑIGUEZ, Diego: Murillo. Su vida, su arte, su obra, 3 vols., Madrid, 1981.
CEÁN BERMÚDEZ, Juan Agustín: Diccionario histórico de los más ilustres profesores de las Bellas Artes en España, 6 vols., Madrid, 1800.
CÓMEZ RAMOS, Rafael: “Coleccionistas de pintura en Sevilla en 1842”, Laboratorio de Arte 5, 1993, pp. 159-165.
DE SOLANO, F.: Norte sobre la vida y obra del autor del “Norte de la Contratación de las Indias Occidentales”. Madrid, 1982.
GARCÍA FELGUERA, María de los Santos: La fortuna de Murillo (1682-1900). Sevilla, ed. 2017.
DU GUÉ TRAPIER, Elizabeth: Valdés Leal, Spanish Baroque Painter. New York, 1960.
FALCÓN MÁRQUEZ, Teodoro. La iglesia de santa María la Blanca y su entorno. Sevilla, 2015.
FERNÁNDEZ LÓPEZ, José: Lucas Valdés (1661-1725). Sevilla, 2003.
FUENTES LÁZARO, Sara: “La práctica de la cuadratura en España: el caso de Lucas Valdés (1661-1725)”, Anales de Historia del Arte, 19, 2009, pp. 195-210.
GERARD POWELL, Véronique and RESSORT, Claude: Musée du Louvre. Département des Peintures. Catalogue Écoles espagnole et portugaise. Paris, 2002.
GESTOSO Y PÉREZ, José: Biografía del pintor sevillano Juan de Valdés Leal. Sevilla, 1916.
GUERRERO LOVILLO. José: “Murillo y Assereto”, Archivo Español de Arte, 90, 1950, pp. 133-144.
HEREZA, Pablo: Corpus Murillo. Biografía y documentos, Seville, 2017.
ILLÁN MARTÍN, Magdalena: “La colección pictórica del Conde de Águila, Laboratorio de Arte, 13, 2000, pp. 123-151.
KINKEAD, Duncan: Juan de Valdés ¬Leal (1622-1690). His Life and Work. New York, 1978.
KRIS, Ernst and KURZ, Otto: Legend, Myth, and Magic in the Image of the Artist. New Haven and London, 1979.
LEPSCHY, Anna Laura: Tintoretto Observed. A documentary survey of critical reactions from the 16th to the 20th century. Ravenna, 1983.
MERCHÁN CANTISÁN, Regla: El deán López Cepero y su colección pictórica. Sevilla, 1979.
PALOMINO, Antonio: Vidas, ed. Madrid, 1986.
PORTÚS, Javier: Metapintura. Un viaje a la idea del arte en España. Madrid, 2016.
QUILES GARCÍA, Fernando: “Cornelio Schut el Mozo, un retratista en la Sevilla del barroco”, Goya, 325, 2008, pp. 299-311.
RODRÍGUEZ G. DE CEBALLOS, Alfonso: “El pintor Valdés Leal y la Compañía”, Archivum Historicum Societatis Iesu, 35, 1966, pp. 242-249.
SALAZAR MIR, Adolfo de: Los expedientes de limpieza de sangre de la Catedral de Sevilla. Madrid, 1995.
VALDIVIESO, Enrique: Juan de Valdés Leal. Sevilla, 1988.
VALVERDE MADRID, José: “Dos pintores sevillanos en Córdoba: Sarabia y Valdés Leal, Archivo Hispalense, 39, 120-121, 1963, pp. 9-60.
Downloads
Published
Issue
Section
License
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc-sa/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.