Positioning of mobile telephone operators in Venezuela after hyperinflation
Cover Vol 7, No 2. Bullseye background.
PDF (Español (España))

Keywords

Positioning
Brands
Consumers
Users
Mobile telephony
perceptual map Posicionamiento
marcas
consumidores
usuarios
telefonía móvil
mapa perceptual

How to Cite

Baskin, R. (2024). Positioning of mobile telephone operators in Venezuela after hyperinflation. IROCAMM - International Review Of Communication And Marketing Mix, 7(2), 77–104. https://doi.org/10.12795/IROCAMM.2024.v07.i02.05
Received 2023-11-14
Accepted 2024-02-06
Published 2024-07-31

Abstract

The objective of this study was to achieve an empirical approach aimed at the marketing positioning of mobile telephony operators/brands in Venezuela after the hyperinflation stage that lasted approximately four years (2017-2020). Fundamentally, we worked with primary source data generated by an ad hoc study of quantitative methodology (online survey technique). It turned out that the positioning of the three operators/brands operating in the country perceptually look far from the ideal brand. Years of disinvestment in technological upgrading caused significant customer service problems that had a negative impact on the image of all players. The market offers opportunities for operators that improve service delivery from the technical point of view (coverage/connectivity and quality) and focus on CX (customer experience).

https://doi.org/10.12795/IROCAMM.2024.v07.i02.05
PDF (Español (España))

References

Abadi M., Anabella y García Soto, C. (06 de febrero de 2018). 15 años del actual control de precios en Venezuela: un balance. Prodavinci. https://prodavinci.com/15-anos-del-actual-control-de-precios-en-venezuela-un-balance/

Asociación para el Desarrollo de la Experiencia de Cliente, DEC. (20 de mayo de 2019). ¿Qué es el Customer Experience? https://asociaciondec.org/blog-dec/que-es-el-customer-experience/38130/#:~:text=El%20Customer%20Experience%20o%20Experiencia,su%20relaci%C3%B3n%20con%20la%20marca%E2%80%9D

Baskin, R. (2021). Valor temático de la ideología de género: uso publicitario en jóvenes venezolanos”. Questiones Publicitarias, 28, pp. 01_13. https://doi.org/10.5565/rev/qp.359

Bnamericas. (05 de octubre de 2022). Telefónica invertirá US$270mn en Venezuela. https://www.bnamericas.com/es/noticias/telefonica-invertira-us270mn-en-venezuela

Bustamante-Echeverry, R., & Molano Gaona, F. (2021). PEMO: PERIODISMO MÓVIL CAFETERO: Una mirada al uso de dispositivos móviles en tres salas de redacción del Eje Cafetero Colombiano. IROCAMM - International Review Of Communication And Marketing Mix, 1(4), 07–21. https://dx.doi.org/10.12795/IROCAMM.2021.v01.i04.01

Cambridge University. (2024). Cambridge Dictionary, Online. Cambridge University Press & Assessment.

Chacón, Nelson. (2024). UX: guía completa sobre la experiencia de usuario. HubSpot. https://blog.hubspot.es/website/experiencia-de-usuario-ux)

Elías-Zambrano, R. (2018). Digital advertising storytelling: consumer educommunication. IROCAMM-International Review of Communication and Marketing Mix, (1), 32-44.

Fernández, Rosa. (31 de enero de 2024). Países con la tasa de inflación media más alta 2023-2024. Statista. https://es.statista.com/estadisticas/495527/paises-con-la-tasa-de-inflacion-mas-alta-mundial/

Ferrel, O. C., & Hartline M. D. (2014). Estrategia de Marketing (6ta ed.). Cengage Learning Editores, S.A. de C.V.

González Cappa, D. (11 de enero de 2022). Cómo salió Venezuela de la hiperinflación y qué significa para la golpeada economía del país. BBC News Mundo. https://www.bbc.com/mundo/noticias-america-latina-59939636

González, E. (24 marzo de 2021). Telecomunicaciones en Venezuela, algunos desafíos. CEDICE. https://cedice.org.ve/observatoriogp/telecomunicaciones-en-venezuela/

Hair, J. F., Anderson, R. E., Tatham, R. L., & Black, W. C. (1999). Análisis Multivariante Pearson - Prentice Hall Iberia.

Hammond, Melissa. (2024). Qué es el customer experience, por qué importa y ejemplos exitosos. HubSpot. https://blog.hubspot.es/service/customer-experience

International Business Machines Corporation (IBM). (2020). SPSS Statistics - Categorías 28. https://www.ibm.com/docs/en/SSLVMB_28.0.0/pdf/es/IBM_SPSS_Categories.pdf

Jiménez-Marín, G., & Checa, A. (2021). Teoría y práctica del consumo. Síntesis.

Jiménez-Marín, G., Sánz-Marcos, P., & Elías-Zambrano, R. (2020). Uso de smartphones en la infancia y seguimiento del código PAOS por parte de anunciantes de alimentación. Revista de Comunicación y Salud, 10(3), 67-86. https://doi.org/10.35669/rcys.2020.10(3).67-86

Kotler, P., & Keller, K. (2016). Dirección de Marketing. Pearson Educación.

Ley de Costos y Precios Justos. (2014). Decreto-Ley N° 600 publicado en Gaceta Oficial Nro. 40.340 de 23 de enero de 2014.

Lorenzo, A. (14 de noviembre de 2022). Telefónica duplicará inversiones en Venezuela tras cinco años de retención. elEconomista.es. https://www.eleconomista.es/telecomunicaciones/noticias/12034555/11/22/Telefonica-duplicara-inversiones-en-Venezuela-tras-cinco-anos-de-retencion.html

Luque Martínez, T. (2012). Técnicas de análisis de datos en investigación de mercados Pirámide.

Millán Alonso, S. (14 de noviembre de 2022). Telefónica relanza las inversiones en Venezuela tras una década de parón. CincoDías 45. El País. https://cincodias.elpais.com/cincodias/2022/11/11/companias/1668190971_678756.html

Moreno, W. (2019, August 6). 5 aspectos claves para una estrategia de Customer Experience (CX). https://www.linkedin.com/pulse/5-aspectos-claves-para-una-estrategia-de-customer-cx-wilbert-moreno

Observatorio Venezolano de Servicios Públicos (OVSP). (23 de enero de 2023). OVSP: Nuevos datos revelan cambios en la tendencia de opiniones positivas sobre servicios públicos. https://www.observatoriovsp.org/ovsp-nuevos-datos-revelan-cambios-en-la-tendencia-de-opiniones-positivas-sobre-servicios-publicos/

Oviedo, H., & Campo-Arias, A. (2005). Aproximación al uso del coeficiente alfa de Cronbach. Revista Colombiana de Psiquiatría, XXXIV(4), 572–580. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=80634409

Peña, W. (27 de mayo de 2021. Las telecomunicaciones en Venezuela: el respiro de un país en caos. Fundación Centro Gumilla. https://comunicacion.gumilla.org/2021/05/27/las-telecomunicaciones-en-venezuela-el-respiro-de-un-pais-en-caos/

Rando-Cueto, D., Jambrino-Maldonado, C., Jiménez-Marín, G., & Iglesias-Sánchez, P. (2023). Exploring the domain of relationship between happiness management in organizations and the environment. Management Decision,61(13), 1-25. https://doi.org/10.1108/MD-11-2022-1495

Salas, J. C. (17 de enero de 2023). El sector telecomunicaciones seguirá recuperándose en 2023. Hispano Post. https://hispanopost.com/presidente-de-casetel-el-sector-telecomunicaciones-seguira-recuperandose-en-2023/

Sánchez Galán, Javier. (1 de marzo de 2020). Características de la hiperinflación. Economipedia. https://economipedia.com/definiciones/hiperinflacion.html

Seijas Meneses, C. (12 de octubre de 2023). Venezuela reduce el rezago de sus telecomunicaciones. EFE. https://efe.com/ciencia-y-tecnologia/2023-10-12/venezuela-reduce-el-rezago-de-sus-telecomunicaciones/

Solomon, M. (2008). Comportamiento del Consumidor. Pearson Educación.

Schiffman, L., Lazar, L., & Wisenblit, J. (2010). Comportamiento del Consumidor. Pearson Educación.

Stanton, W., Etzel, M., & Walker, B. (2007). Fundamentos de Marketing. McGraw-Hill/Interamericana.

Streiner, D. L. (2003). Starting at the beginning: An introduction to coefficient alpha and internal consistency. Journal of Personality Assessment, 80(1), 99–103. https://doi.org/10.1207/S15327752JPA8001_18

Telesemana.com. (2023). Panorama de Mercado – Venezuela. TeleSemana.com. https://www.telesemana.com/panorama-de-mercado/venezuela/

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 IROCAMM - International Review Of Communication And Marketing Mix

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...