Abstract
The study tries to reflect the Hanekian corpus’ coherence through his television work as it lays the foundations of his film discourse in later years. That way we will disclose the evolution Michael Haneke already initiated from his first radical proposal Und was kommt dannach/After Liverpool (¿Y qué viene después?, 1974), through the modern literary adaptation of Ingeborg Bachman’s Drei Wege zum See (Tres senderos hacia el lago, 1976), up to his latest productions: the pessimistic perspective on Joseph Roth’s novel in Die rebellion (Los europeos/La rebelión, 1993) and the rough reading of Kafka’s Das Schloss (El castillo, 1997).
References
BACHMANN, Ingeborg (2011): Tres senderos hacia el lago. Traducción: Isabel García Adánez. Madrid, Siruela.
BREY, Antoni, INNENARITY, Daniel y MAYOS, Gonçal (2003): La sociedad de la Ignorancia y otros ensayos. Barcelona, Libros infomania, Creative Commons.
FOGLIATO, Fabrizio (2008): La visione negata. Il cinema di Michael Haneke. Alessandria, Falsopiano.
GRUNDMANN, Roy (2008): “Michael Haneke’s Subversive Games,” en The Chronicle of Higher Education. Disponible en Internet (14.4.2008): http://www.jamessaunders.org./jsafterl.htem
HERNÁNDEZ LES, Juan A. (2009): Michael Haneke. La disparidad de lo trágico. Madrid, Ediciones J.C.
HORWATH, Alexander (1998): “La vita, una mostruosa offesa”, en HOWARTH,
Alexander y SPAGNOLETTI, Giovanni (1998): Michael Haneke. Turín, Lindau, pp. 13-41.
HOWARTH, Alexander y SPAGNOLETTI, Giovanni (1998): Michael Haneke. Turín, Lindau.
KAFKA, Franz (1999): Obras Completas I: Novelas (El desaparecido, El proceso, El castillo). Edición dirigida por Jordi Llovet. Traducción de Miguel Sáenz. Ensayo biográfico de Klaus Wagenbach. Prólogo de Hannah Arendt. Barcelona, Galaxia Gutenberg/Círculo de Lectores.
LA RUBIA, Leopoldo (2011): Kafka y el cine. Madrid, Biblioteca Nueva.
MOELLER, Olaf (1998): “…Che qualcuno non comprenda il mondo, eppure abbia ragione…”, “Die Rebellion” y “Das Schloss”: due film per la televisione”, en HOWARTH, Alexander y SPAGNOLETTI, Giovanni (1998): Michael Haneke. Turín, Lindau, pp. 137-158.
MONTERO, José Francisco (2008) “Algunos fragmentos sobre el cine de M.H”, en Miradas de Cine nº 76, Julio de 2008. Disponible en Internet (12.3.2011): http://www.miradas.net/2008/n76/estudio/articulo1.html
REBHANDL, Bert (2010): “Haneke’s Early Work for Television”, en PRICE, Brian y
DAVID, John (Eds.): On Michael Haneke. Detroit: Wayne State University Press, pp.191-204.
ROTH, Joseph (2008): La rebelión. Traducción de Feliu Formosa Torres. Barcelona, El Acantilado.
SCHLAGNITWEIT, Regina (1998): “Filmografia commentata”, en HOWARTH,
Alexander y SPAGNOLETTI, Giovanni (1998): Michael Haneke. Turín, Lindau, pp. 159-202.
SPECK C., Oliver (2010): Funny Frames. The Filmic concepts of Michael Haneke. Nueva York-Londres, Continuum.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2012 Pablo Ferrando García