Itineraries of the empty word. Concerning the TV productions of Michael Haneke
PDF (Español (España))

Keywords

Ausencia de catarsis
efecto de distanciamiento
relatos fragmentarios
lo siniestro
banalidad del mal
sinécdoque
metáfora del poder Absence of catharsis
alienation effect
fragmented stories
evil
banality of evil
synecdoche
metaphor of power

How to Cite

Ferrando García, P. . (2022). Itineraries of the empty word. Concerning the TV productions of Michael Haneke. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(10), .958–974. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.76
Views
  • Abstract 60
  • PDF (Español (España)) 28

Abstract

The study tries to reflect the Hanekian corpus’ coherence through his television work as it lays the foundations of his film discourse in later years. That way we will disclose the evolution Michael Haneke already initiated from his first radical proposal Und was kommt dannach/After Liverpool (¿Y qué viene después?, 1974), through the modern literary adaptation of Ingeborg Bachman’s Drei Wege zum See (Tres senderos hacia el lago, 1976), up to his latest productions: the pessimistic perspective on Joseph Roth’s novel in Die rebellion (Los europeos/La rebelión, 1993) and the rough reading of Kafka’s Das Schloss (El castillo, 1997).

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2012.v01.i10.76
PDF (Español (España))

References

BACHMANN, Ingeborg (2011): Tres senderos hacia el lago. Traducción: Isabel García Adánez. Madrid, Siruela.

BREY, Antoni, INNENARITY, Daniel y MAYOS, Gonçal (2003): La sociedad de la Ignorancia y otros ensayos. Barcelona, Libros infomania, Creative Commons.

FOGLIATO, Fabrizio (2008): La visione negata. Il cinema di Michael Haneke. Alessandria, Falsopiano.

GRUNDMANN, Roy (2008): “Michael Haneke’s Subversive Games,” en The Chronicle of Higher Education. Disponible en Internet (14.4.2008): http://www.jamessaunders.org./jsafterl.htem

HERNÁNDEZ LES, Juan A. (2009): Michael Haneke. La disparidad de lo trágico. Madrid, Ediciones J.C.

HORWATH, Alexander (1998): “La vita, una mostruosa offesa”, en HOWARTH,

Alexander y SPAGNOLETTI, Giovanni (1998): Michael Haneke. Turín, Lindau, pp. 13-41.

HOWARTH, Alexander y SPAGNOLETTI, Giovanni (1998): Michael Haneke. Turín, Lindau.

KAFKA, Franz (1999): Obras Completas I: Novelas (El desaparecido, El proceso, El castillo). Edición dirigida por Jordi Llovet. Traducción de Miguel Sáenz. Ensayo biográfico de Klaus Wagenbach. Prólogo de Hannah Arendt. Barcelona, Galaxia Gutenberg/Círculo de Lectores.

LA RUBIA, Leopoldo (2011): Kafka y el cine. Madrid, Biblioteca Nueva.

MOELLER, Olaf (1998): “…Che qualcuno non comprenda il mondo, eppure abbia ragione…”, “Die Rebellion” y “Das Schloss”: due film per la televisione”, en HOWARTH, Alexander y SPAGNOLETTI, Giovanni (1998): Michael Haneke. Turín, Lindau, pp. 137-158.

MONTERO, José Francisco (2008) “Algunos fragmentos sobre el cine de M.H”, en Miradas de Cine nº 76, Julio de 2008. Disponible en Internet (12.3.2011): http://www.miradas.net/2008/n76/estudio/articulo1.html

REBHANDL, Bert (2010): “Haneke’s Early Work for Television”, en PRICE, Brian y

DAVID, John (Eds.): On Michael Haneke. Detroit: Wayne State University Press, pp.191-204.

ROTH, Joseph (2008): La rebelión. Traducción de Feliu Formosa Torres. Barcelona, El Acantilado.

SCHLAGNITWEIT, Regina (1998): “Filmografia commentata”, en HOWARTH,

Alexander y SPAGNOLETTI, Giovanni (1998): Michael Haneke. Turín, Lindau, pp. 159-202.

SPECK C., Oliver (2010): Funny Frames. The Filmic concepts of Michael Haneke. Nueva York-Londres, Continuum.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2012 Pablo Ferrando García

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...