Abstract
The television show is changing deeply, due to the changing of cultural practices and the constant use of new technologies. Television has to renew itself and, at the same time, the spectator gets used to new genres and new “global products”. Reality shows turn out to be a perfect television format in this moment, because its malleability helps it be part of the new media, which are additional to television: Internet – blogs, forums, chats, online TV – and mobile phones.
References
AUGÉ, M. (1997): La guerre des rêves. París, Seuil.
BARLOVENTO (2009): Barómetro TV. Análisis de la producción y distribución televisiva en España. Madrid, Barlovento Comunicación.
BENTHAN, J. (1989): El panóptico. Madrid, Ediciones de la Piqueta.
BUENO, G. (2000): Televisión: apariencia y verdad. Barcelona, Gedisa.
ECO, U. (2000): Tratado de semiótica general. Barcelona, editorial Lumen.
EGEDA (2010): Egeda. Panorama audiovisual 2010. Madrid, Laxes ediciones.
FERRÉS I PRATS, J. (1995): “Televisión, espectáculo y educación” en Revista Comunicar, nº 4, año 1995.
GORDILLO, I. (2009a): La hipertelevisión: géneros y formatos. Quito – Ecuador, editorial “Quipus”, CIESPAL.
GORDILLO, I. (2009b): Manual de narrativa televisiva. Madrid, Editorial Síntesis.
GORDILLO, I. y RAMÍREZ, M.M. (2009): “Fórmulas y formatos de la telerrealidad. Taxonomía del hipergénero docudramático” en LEÓN, B. (coord.): Telerrealidad. El mundo tras el cristal. Sevilla, Comunicación Social. Ediciones y Publicaciones.
IMBERT, G. (2003): El zoo visual. De la televisión espectacular a la televisión especular. Barcelona, Editorial Gedisa.
JIMÉNEZ, R. (2009): “Gran Hermano: del naturalismo al costumbrismo televisivo” en LEÓN, B. (coord.): Telerrealidad. El mundo tras el cristal. Sevilla, Comunicación Social. Ediciones y Publicaciones.
LACALLE, C. (2001): El espectador televisivo. Los programas de entretenimiento. Barcelona, Editorial Gedisa.
MANOVICH, L. (2005): El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. La imagen en la era digital. Barcelona, editorial Paidós.
PÉREZ, J. (2000): La televisión ha muerto. La nueva producción audiovisual en la era de Internet: la tercera revolución industrial. Barcelona, Editorial Gedisa.
PERIS, A. (2009): “Entre lo real y el sensacionalismo” en LEÓN, B. (coord.): Telerrealidad. El mundo tras el cristal. Sevilla, Comunicación Social. Ediciones y Publicaciones.
POZUELO YVANCOS, J.M. (1994): Teoría del lenguaje literario. Madrid, Cátedra.
WHITAKER, R. (1999): El fin de la privacidad. Cómo la vigilancia total se está convirtiendo en realidad. Barcelona, editorial Paidós.
WOLTON, D. y MISSIKA, J.L. (1983): La loca de la vivienda. La televisión en las sociedades democráticas. París, editorial Gallimard.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2011 Mª Ángeles Martínez García, Antonio Gómez Aguilar