The relational perspective of public relations: an approach to the communicative value of geographical indications
PDF (Español (España))

Keywords

Relaciones públicas
públicos clave
indicaciones geográficas protegidas Public relation
stakeholders
protected geographical indications

How to Cite

Pulido Polo, M. (2022). The relational perspective of public relations: an approach to the communicative value of geographical indications. COMMUNICATION. International Journal of Audiovisual Communication, Advertising and Cultural Studies, 1(11), 111–125. https://doi.org/10.12795/comunicacion.2013.v01.i11.08
Views
  • Abstract 164
  • PDF (Español (España)) 35

Abstract

The relational perspective of public relations focuses on the relationship management in order to enable the organization to achieve its corporate goals and objectives. This article tries to consider about the impact of this approach for protected geographical indications that, supervised by the consejos reguladores, enjoy a privileged position boundary between the productive sector and its publics which help to manage organization-stakeholders relationships towards protecting the product reputation.

https://doi.org/10.12795/comunicacion.2013.v01.i11.08
PDF (Español (España))

References

AA.VV. (2001): Diccionario de la lengua española, Madrid, Real Academia Española.

ARCEO VACAS, J.L. (2004): Las relaciones públicas en España, Madrid, Mc Graw Hill.

BELLO, L., GÓMEZ, J. (1996): “Las denominaciones de origen y otras señas de calidad en las estrategias de diferenciación de los productos agroalimentarios: una propuesta metodológica”, en Cuadernos aragoneses de economía vol. 6 nº 2, 1996, Zaragoza, Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales de la Universidad de Zaragoza.

CÁCERES, F. Y OTROS (2004): “Calidad agroalimentaria y denominaciones de origen” en Cuadernos de la tierra nº 3, 2004. Disponible en Internet (10.11.2009):

<http://www.upa.es/_clt/lt_cuadernos_3/pag_006017_calidadenomina.pdf>

CASTILLO, A. (2010): Introducción a las relaciones públicas, Málaga, IIRP.

CUTLIP, CENTER Y BROOM (2001): Relaciones públicas eficaces, Barcelona, Gestión 2000.

DE SOUSSA BORDA, A. L. (2003): “Indicaciones geográficas”, en Derechos intelectuales, Buenos Aires, Editorial Astrea de Alfredo y Ricardo Depalma.

GÓMEZ LOZANO, M. M. (2004): Denominaciones de origen y otras indicaciones geográficas, Navarra, Aranzadi.

JIMÉNEZ BLANCO, P. (1996): Las denominaciones de origen en el derecho de comercio internacional, Madrid, Editorial Eurolex.

JIMÉNEZ ZARCO, A. I. (2002): “La percepción de las denominaciones de origen Mancha y Valdepeñas de España” en Agroalimentaria vol. 8 nº 14,2002.

Disponible en Internet (20-10-2009): <http://www.saber.ula.ve/bitstream/123456789/17820/1/articulo14_4.pdf>

JIMÉNEZ ZARCO, A.I. y GÓMEZ, M.A. (1997): “La denominación de origen como marca: la procedencia como elemento de identidad”, en Investigación y marketing nº 55, 1997, Barcelona, Asociación Española de Estudios de Mercado, Marketing y Opinión.

LEDINGHAM, J.A. (2006): “Relationship management: a general theory of public relations”, en Public Relations Theory II, New Jersey, Lawrence Earlbaum Associates, Inc. Mahwah.

LÓPEZ BENÍTEZ, M. (1996): Las denominaciones de origen, Barcelona, Editorial Cedecs.

LÓPEZ BENÍTEZ, M. (2004): Del estatuto del vino a las leyes del vino: un panorama actual y de futuro de la ordenación vitivinícola en España, Madrid, Editorial Cívitas.

MAROÑO GARGALLO, Mª DEL MAR (2002): La protección jurídica de las denominaciones de origen en los derechos español y comunitario, Madrid, Editorial Marcial Pons.

MARTÍNEZ RUIZ, M.P. Y JIMÉNEZ ZARCO, A.I. (2006): “La potenciación del origen en las estrategias de marketing de productos agroalimentarios. Objetivos, situación e implicaciones”, en Boletín económico del ICE nº2880,2006. Disponible en Internet (10-12-2009):

<http://www.revistasice.com/CachePDF/BICE_2880_13-30__AA7AB062C8AB61FC37C68753B1DEF0DB.pdf>

NOGUERO, A. (1995): La función social de las relaciones públicas: historia, teoría y marco legal, Barcelona, ESRP.

SCHIAVONE, E. (2003): “Indicaciones geográficas”, en Derechos intelectuales, Buenos Aires, Editorial Astrea de Alfredo y Ricardo Depalma.

XIFRA, J. (2003): Teoría y estructura de las relaciones públicas, Madrid, Mc Graw Hill.

XIFRA, J. (2005): Planificación estratégica de relaciones públicas, Barcelona, Paidós.

YAGÜE, M. J. y JIMÉNEZ, A. I. (2002a): “Estrategias de diferenciación en los mercados agroalimentarios: la percepción de la imagen de la Denominación de Origen”, en Investigación y Marketing nº76, 2002. Disponible en Internet (04-09-2009): <http://www.aedemo.es/aedemo3/socios/revista76/ad-76-05.pdf>

YAGÜE, M. J. y JIMÉNEZ, A. I. (2002b): “La Denominación de Origen en el desarrollo de estrategias de diferenciación: percepción y facetas de su utilización en las sociedades vinícolas de La Mancha y Valdepeñas”, en Revista Española de Estudios Agrosociales y Pesqueros nº197, 2002. Disponible en Internet (04-09-2009): <http://www.mapa.es/ministerio/pags/biblioteca/revistas/pdf_reeap/r197_07.pdf>

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2013 Marta Pulido Polo

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...