Media literacy, Art Education and Advertising: A Teaching Innovation proposal for Plastic, Visual and Audiovisual Education
Main Article Content
Abstract
Media literacy has become one of the main challenges in formal education, especially during secondary education, and not without reason. Adolescents are exposed to thousands of advertising messages from the moment they wake up and turn on their mobile phones. These messages, charged with ideology, play a crucial role in shaping their perception of reality and their social relationships. Based on this concern, this article begins by offering an approach to the concept of media literacy, studying its dimensions, indicators, and how it can be applied in the classroom to address advertising. The goal is to link these concepts to teaching practice, drawing on ideas from critical pedagogy and media education. From this theoretical framework, a teaching innovation proposal is presented, addressing advertising critically and creatively in the subject of Visual and Audiovisual Arts Education in the third year of secondary education. The result was a sequence of activities focused on social advertising, which promoted reflection and student engagement with the global issues surrounding them.
Downloads
Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Los textos e imágenes publicados en la presente revista están bajo licencia Creative Commons (BY-NC-SA. 4.0 Internacional), salvo aquellas obras visuales que el/la autor/a señale con otra licencia y permiso. En este caso la coordinación de la revista queda eximida de la responsabilidad legal que derive de la misma y si no fuera una licencia abierta la obra quedará publicada con derecho a cita o uso justo.
References
Aparici, R. S. (2010). Educomunicación y cultura digital. En R. Aparici (Ed.), Educomunicación: más allá del 2.0 (pp. 307-317). Gedisa.
Barbas Coslado, Á., (2012). Educomunicación: desarrollo, enfoques y desafíos en un mundo interconectado. Foro de Educación, 10(14), 157-175.
Bisquerra, R. (2004). Metodología de la investigación educativa. La Muralla.
Codina, L. (2018). Revisiones bibliográficas sistematizadas: Procedimientos generales y Framework para ciencias humanas y sociales [Trabajo de máster, Universitat Pompeu Fabra]. eRepositorio UPF. http://hdl.handle.net/10230/34497
Cuervo-Sánchez, S. L., Martínez-de-Morentin, J. I., y Medrano-Samaniego, C. (2022). Una intervención para mejorar la competencia mediática e informacional. Educación XX1, 25(1), 407-431. https://doi.org/10.5944/educXX1.30364
Dafonte-Gómez, A. (2023). Capítulo 15. Alfabetización mediática a través del Aprendizaje-Servicio. Espejo de Monografías de Comunicación Social, 19, 205-216. https://doi.org/10.52495/c15.emcs.19.p105
Escaño, C. (2018). Educación hacker: una pedagogía crítica (inter)creativa para los comunes del conocimiento. En R. Aparici, C. Escaño y D. García-Marín (Coords.), La otra educación. Pedagogías críticas para el siglo XXI. (pp. 53-64). UNED.
Ferrés, J. (2010). Educomunicación y cultura participativa. En R. Aparici (Coord.), Educomunicación: más allá del 2.0 (pp. 251-266). Gedisa.
Ferrés, J., Aguaded, I., y García, A. (2012). La competencia mediática de la ciudadanía española: Dificultades y retos. Icono14, 10(3), 23-42. https://doi.org/10.7195/ri14.v10i3.201
Ferrés, J., y Piscitelli, A. (2012). La competencia mediática: Propuesta articulada de dimensiones e indicadores. Comunicar, 19(38), 75-82. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-08
Freire, P. (2007). Pedagogía del oprimido. Siglo XXI.
Freire, P. (2012). Pedagogía de la indignación. Siglo XXI.
García, R., Matos, A. P. d. M., Arenas, A., y Ugalde, C. (2020). Alfabetización mediática en Educación Primaria: Perspectiva internacional del nivel de competencia mediática. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, 58, 217-236. https://doi.org/10.12795/pixelbit.74535
Giroux, H., y Jandrić, P. (2015). Pedagogy of the Precariat: critical pedagogy in and for the age of the digital media. Counterpunch, Weekend Edition June 12-14.
Gutiérrez, A. (2010). Creación multimedia y alfabetización en la era digital. En R. Aparici (Coord.), Educomunicación: más allá del 2.0. (pp. 171-186). Gedisa.
Gutiérrez, A., y Tyner, K. (2012). Media education, media literacy and digital competence. [Educación para los medios, alfabetización mediática y competencia digital]. Comunicar, 38, 31-39. https://doi.org/10.3916/C38-2012-02-03.
Herrero-Curiel, E. (2024). Alfabetización mediática en la escuela: Impulsar una inclusión digital saludable desde la infancia. Telos: Cuadernos de comunicación e innovación, 124, 22-25
Herrero-Curiel, E. y La Rosa, L. (2022). Secondary education students and media literacy in the age of disinformation. Comunicar, 30(73), 95-106. https://doi.org/10.3916/C73-2022-08
Jandrić, P., Knox, J., Besley, T., Ryberg, T., Suoranta, J., & Hayes, S. (2019). Postdigital science and education. Educational Philosophy and Theory. Communiars. Revista de Imagen, Artes y Educación Crítica y Social, 2, 11-21. https://dx.doi.org/10.12795/Communiars.2019.i02.01
Kaplún, M. (2010). Una pedagogía de la comunicación. En R. Aparici (Coord.), Educomunicación más allá del 2.0. (pp.41-64). Gedisa.
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre (LOMLOE), por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. Boletín Oficial del Estado, 340, de 30 de diciembre de 2020. https://www.boe.es/boe/dias/2020/12/30/pdfs/BOE-S-2020-340.pdf
Maeso, F., y Marfil, R. (2011). Artes visuales y educación mediática. Posibilidades para una didáctica común. En R. Aparici et al. (Coord.), Educación mediática y competencia digital. E.U. de Magisterio (UVA).
Marfil, R. (2015). Educación artística y comunicación audiovisual: Espacios comunes [Tesis doctoral, Universidad de Granada]. http://hdl.handle.net/10481/41360
Marta-Lazo, C. (2023). La alfabetización mediática, vacuna ante la desinformación en la era de las TRIC. Anuario ThinkEPI, 17. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2023.e17a47
McLaren, P., Escaño, C., y Jandrić, P. (2018). Por una pedagogía crítica digital. Retos y alfabetización en el s. XXI. En R. Aparici, C. Escaño, y D. García (Coords.), La otra educación. Pedagogías críticas para el siglo XXI. (pp. 35-54). UNED.
Picazo-Sánchez, L. (2019). Reflexiones y propuestas desde la alfabetización mediática. En A. Sanmartín Ortí y M. Sánchez Sanz (Coords.), Las TIC y su influencia en la socialización de adolescentes (pp. 140-146). Centro Reina Sofía sobre Adolescencia y Juventud, Fundación de Ayuda contra la Drogadicción (FAD).
Rivera, D., Ugalde, C., González, C., y Carrión, G. (2015). Competencias mediáticas en el contexto educativo de Ecuador: Resultados de Loja, Zamora y Cuenca. En C. Mateos y J. Herrero (coords.) La pantalla insomne. (pp. 2481-2496). Universidad de La Laguna.
Wilson, C., Grizzle, A., Tuazon, R., Akyempong, K., y Cheung, C. K. (2011). Alfabetización mediática e informacional: Curriculum para profesores. UNESCO.