Infoxicación en la animación televisiva. Personajes masculinos y femeninos que perpetúan roles
Keywords:
Infoxicación, animación, televisión, infancia, roles.Abstract
Tomando la televisión como el medio de mayor consumo por los niños y niñas, el presente estudio se centra en los dibujos animados emitidos en televisión por ser un producto destinado a un público acrítico y permeable que aprende y aprehende lo consumido a través de los medios quedando intoxicados por la repetición de roles y de modelos de comportamientos estereotipados. Por un lado, se analizarán las características y funciones de los personajes que ejercen el rol de padre y madre para posteriormente, comprobar si la audiencia infantil retiene lo representado y lo pone en relación con la vida real.
Downloads
References
BORDIEU, P. (1984). Questions de sociologie. París: Éditions de Minuit.
CARVETH, R. y ALEXANDER, A. (1985). “Soap Opera Motivations and the Cultivation Process”. Journal of
Broadcasting & Electronic Media, 29 (3), pp. 259-273.
CLEMENTE, M. y VIDAL, M. A. (1996). Violencia y Televisión. Madrid: Noesis.
GREENGERG, B.S. (1974).Gratifications of television viewing and their correlates for British children.En
BLUMER, J. G. y KATZ, E. (comps.), The uses of mass communications. Current perspectives on gratification
research. Beverly Hills, CA: Sage, pp. 71-92.
HIMMELWEIT, H. T.; OPPENHEIM, A.T. & VINCE, P. (1958): Television and the Child: An Empirical Study of the
Effects of Television on the Young. Londres y Nueva York: Oxford University Press.
HOOFT, M. y THUNISSEN, E. (1980). Kinderen en massamedia: Een explortief onderzoek naar de functies van
het boek vergeleken met die van andere massamedia voor kinderen. Amsterdam, the Netherlands: University of
Amsterdam.
MANCINAS CHÁVEZ, R. (2010). “Dibujos animados: Estereotipos de género”. Chasqui-Revista
Latinoamericana de Comunicación.
LEMISH, D. (1985). “Soap Opera viewing in college: A naturalistic Inquiry”. Journal of Broadcasting & Electronic
Media, 29 (3), pp. 275-293.
LYLE, J. y HOFFMAN, H. (1972). Children’s Use of Television and other Media. En RUBINSTEIN, E.;
COMSTOCK, G., y MURRAY, J. (eds) Television in Day-to-Day Life: Patterns of Use. Washington D.C:
Government Printing Office.
MARTÍN SERRANO, M. y VELARDE HERMIDA, O. (1996). Informe juventud en España. Madrid: Ministerio de
Trabajo y Asuntos Sociales.
PERTÍÑEZ LÓPEZ, J. (Dir); HIDALGO, MªC.; ARTETA, J. y CABALLERO, F. (2005).
http://prensa.ugr.es/prensa/investigacion/verNota/prensa.php?nota=2709.
REIG, R. y MANCINAS CHÁVEZ, R. (2011). “Una aproximación al panorama audiovisual del niño andaluz:
diagnóstico, análisis, efectos y perspectiva”. Revista Comunicación, 10.
ROSENGREN, K. y WINDAL, S. (1972). Mass Media Consumptions as a Functional Alternative. En MCQUAIL
D. (ed) Sociology of Mass Communication. Londres: Penguin, pp. 166-194.
RUBIN, A. (1979). “Television use by children and adolescents”. Human Communication Research, 25.
SCHRAMM W.; LYLE J. y PARKER E. (1961): Television in the Lives of our children. Board of the Trustees of
the Leland Stanford Junior University Press: Stanford California.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).

Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es















