Skip to main navigation menu Skip to main content Skip to site footer

RESEARCH PAPERS

No. 60

Anthropology of Sin, Death and Spirits

DOI
https://doi.org/10.12795/themata.2019.i60.08
Submitted
October 17, 2019
Published
2019-12-31

Abstract

Abstract intelligence and the term assigned to it, spirit, appear in the Chalcolithic. The theoretical elaboration of the notion of spirit and the understanding that is reached of it, is produced at the same time as the understanding and the theoretical elaboration of the death and the sin, also in that period.

Sin is the act of the spirit that produces death. Death allows us to differentiate between beings that succumb to time and are finite and bodily, and those that do not succumb to time and are eternal and spiritual.

At the beginning of the 21st century, when artificial organisms and artificial intelligence are part of the everyday world, the analysis of the way in which man is spiritual, and the way in which he is mortal, and the reflection on the occult sciences, can favor the understanding of what is life, intelligence, spirit, death, immortality and eternity.

The old interpretations of the origin of death, of the supratemporal status of the spirit, and of the various types of spirit, now appear as a new source of understanding.

References

  1. Bernardino de Sahagún, Historia general de las cosas de la Nueva España, Madrid: Historia 16, 1992, libro I; López Austin, Etnología del Istmo Veracruzano. México: UNAM, 1983.
  2. Carolina Villagrana & Miguel A. Videla, “El mito del origen en la cosmovisión mapuche de la naturaleza: una reflexión en torno a las imágenes de filu - filoko – piru”. MAGALLANIA (Chile), 2018. Vol. 46(1):249-266.
  3. Choza J., La moral originaria: la religión neolítica, Sevilla: Thémata, 2017, §§ 6-7 y 38-39
  4. Choza, J., El culto originario: la religión paleolítica, (CORP), Sevilla: Thémata, 2016.
  5. Choza, J., La oración originaria: La religión de la Antigüedad, Sevilla: Thémata, 2019.
  6. Choza, J., La revelación originaria: La religión de la Edad de los Metales, Sevilla: Thémata, 2018.
  7. Choza, J., La revelación originaria: La religión de la Edad de los Metales, Sevilla: Thémata, 2018, §§ 22-23.
  8. Choza, J., La revelación originaria: La religión de la Edad de los Metales, Sevilla: Thémata, 2018.
  9. Eliade, M., El chamanismo y las técnicas arcaicas del éxtasis, México. F.C.E.,2ª ed. 1976.
  10. Hart, George. Egyptian Myths. Austin, Texas: University of Texas, 2004.
  11. Hornung, Erik, El uno y los múltiples: concepciones egipcias de la divinidad (Julia García Lenberg, trad.). Biblioteca de ciencias bíblicas y orientales 4. Madrid: Trotta, 1999.
  12. Jean-Loïc Le Quellec, Arts rupestres et mythologies en Afrique, París:Flammarion, 2004; “Les mythes d'origine de la mort”, La grande oreille – nº 67-68, 2017.
  13. La moral originaria: la religión neolítica, (MORN), Sevilla: Thémata, 2017.
  14. La oración originaria: la religión de la Antigüedad, (OORA), Sevilla: Thémata, 2019.
  15. La revelación originaria: la religión de la Edad de los Metales, (ROREM) Sevilla: Thémata, 2018.
  16. Lucien Lévy-Bruhl, El alma primitiva, traducción de Eugenio Trías, Barcelona: Península, 1985.
  17. Mcdannell, Colleen y Lang, Bernhard, Historia del cielo, Madrid: Taurus, 1990.
  18. Menard, André, “Sobre la vida y el poder de las piedras: Newenke kura en el Museo Mapuche de Cañete”. Colecciones Digitales, Subdirección de Investigación, Servicio Nacional del Patrimonio Cultural. Chile, 2018.
  19. Morey, Miguel, El orden de los acontecimientos. Sobre el saber narrativo, Barcelona: Península, 1988.
  20. Pikaza, Xabier, Antropología Bíblica, Salamanca: Sígueme, 2006; Johnson, Paul, Historia de los judíos, Barcelona: Zeta, 2010.

Downloads

Download data is not yet available.