CHILDHOOD, MODERNITY, ARCHITECTURE AND ACTION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/ppa.2022.i29.11

Keywords:

Education, home, garden, city, games, theatre

Abstract

It explores the capacity of childhood to guide architecture towards its social and educational mission. It also addresses the educational potential of architectural action. The research presented features cases that include children as active subjects. Recent experiences are presented that work by applying the critical methodology of architectural creativity to promote a general education in artistic, social, spatial and political skills. These practices are spreading, encouraged by international institutions that are decisive for cooperation and development; in some ways they are novel, but we will find admirable precedents of these types of activities which, considered utopian at the time and, as such, ignored, are now proving their relevance. We can conclude that educational models evolve as a consequence of the crises and shortcomings characterising society, leading to the utopias that define their cycles.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Rosa María Añón Abajas, ESCUELA TÉCNICA SUPERIOR DE ARQUITECTURA. UNIVERSIDAD DE SEVILLA

(Sevilla, 1961, ORCID: 0000-0003-0720-4172). Arquitecta por la Universidad de Sevilla en 1988, Doctora en 2001. Profesora Titular de Universidad en el Departamento de Proyectos Arquitectónicos; imparte docencia en Grado, Máster y Doctorado. Autora de Arquitectura de las escuelas primarias municipales del ayuntamiento de Sevilla hasta 1937, (Universidad de Sevilla, 2005); coautora de Arquitectura y construcción: el paisaje como argumento (UNIA 2007); además de otros libros y capítulos, ha publicado artículos en las revistas Cabás, (nº13, 2015); VLC Arquitectura, (vol. 6, nº1, 2019); Artigrama, (nº34, 2019); Sustainability, (vol. 13, nº16, 2021); PpA, (nº1 y nº2, 2010; nº5, 2011; nº9, 2013; nº10, 2014; nº12, 2015; nº17, 2017; nº18, 2018; nº20, 2019; nº23, 2020; nº24, 2021); Estoa (nº 24, 2023); ZARCH (nº 17, 2021); ACE (nº 52, 2023)

Amadeo Ramos-Carranza, Departamento de Proyectos Arquitectónicos. Escuela Técnica Superior de Arquitectura. Universidad de Sevilla

Amadeo RamosCarranza (Sevilla, 1963, ORCID 0000–0003–4195–5295) Arquitecto (1989), doctor en arquitectura (2006), Profesor Titular de Universidad, Departamento de Proyectos Arquitectónicos, ETSA Sevilla. Pertenece al G.I. HUM–632. Coautor de los libros Arquitectura del Racionalismo en Sevilla: Inicios y Continuidades; Sevilla 1995–2005. Arquitectura de una década; Arquitectura y Construcción: el paisaje como argumento y 1918-2018. Sevilla: vivienda social y ciudad. La iniciativa municipal (2003, 2006, 2009 y 2023 respectivamente). Coordinador del libro Construyendo Londres. Dibujando Europa (2006). Ha publicado en las revistas Arquitectos (nº 173, 2005; nº 175, 2008); ART-i-TEXTOS (nº 7, 2008); Informes de la Construcción (nº 534, 2014); PpA (nº 1, 2010; nº 12, 2015; nº 23, 2020); AMPS (2015); Estoa (nº 13, 2018, nº 24, 2023); Disegnarecon (nº 22, 2019); The Journal of Architecture (nº 3, vol. 24, 2019); Spool (nº 2.  Vol. 7, 2020); Ciudades (nº 24, 2021); Sustainability (nº 16 vol. 13, 2021); ZARCH (nº 17, 2021); ACE (nº 52, 2023)

References

AÑÓN-ABAJAS, Rosa María. Una obra de Sir Owen Williams: el “Pioneer Health Centre” en Peckham, Londres; 1933-35. En: Manuel TRILLO DE LEYVA (dir.) y Amadeo RAMOS-CARRANZA (coord.). Construyendo Londres, dibujando Europa. Sevilla: FIDAS, 2006, pp. 39-56.

Arquitectura escolar y educación. Proyecto, Progreso, Arquitectura. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla, noviembre 2017, nº 17. ISSN 2171-6897. DOI: http://dx.doi.org/10.12795/ppa.2011.i17

CAMPOS URIBE, Alejandro. The dissolution of the classroom: Finmere Primary School (1958-59), an integrative, specific and active learning. En: REVISTA 180, Santiago: Universidad Diego Portales, 2018, nº 41, pp. 1-13. ISNN 0718-2309

MAYORAL CAMPA, Esther. Pensamientos compartidos. Aldo van Eyck, el grupo Cobra y el arte. En: Proyecto, Progreso, Arquitectura. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla, noviembre 2014, nº 11, ISSN 2171-6897. DOI: https://doi.org/10.12795/ppa.2014.i11.05

NAVARRO, Virginia. Anne Tyng: la arquitectura como juego geométrico. En: Fundación Arquia-Blog, arquitectura - niños/as, Educación [en línea], 07 febrero 2022 [consulta: 5 octubre 2023]. Disponible en: https://blogfundacion.arquia.es/2022/02/anne-tyng-la-arquitectura-como-juego-geometrico/

NAVARRO, Virginia. Desafíos de la arquitectura según Finlandia, ¿Cómo se relaciona con la educación de niños/as y jóvenes?. En: Fundación Arquia-Blog, arquitectura - niños/as, Educación [en línea], 31 marzo 2021 [consulta: 5 octubre 2023]. Disponible en: https://blogfundacion.arquia.es/2021/03/desafios-de-la-arquitectura-segun-finlandia-como-se-relaciona-con-la-educacion-de-ninos-as-y-jovenes/

NAVARRO, Virginia. Lilette y Le Corbusier: una historia de niños jugando en la azotea. En: Fundación Arquia-Blog, arquitectura - niños/as, Educación [en línea], 15 noviembre 2021 [consulta: 5 octubre 2023]. Disponible en: https://blogfundacion.arquia.es/2021/11/lilette-y-le-corbusier-una-historia-de-ninos-jugando-en-la-azotea/

NAVARRO, Virginia. ¿Por qué enseñar arquitectura a los niños? En: Fundación Arquia-Blog, arquitectura - niños/as, Educación [en línea], 22 julio 2016 [consulta: 5 octubre 2023]. Disponible en: https://blogfundacion.arquia.es/2016/07/por-que-ensenar-arquitectura-a-los-ninos/

PASCUAL RUBIO, Ana; RÍO VÁZQUEZ, Antonio Santiago. El mito de la Caeyra: una casa con vida doble. En: Teresa Couceiro Núñez (Coord.). Pioneros de la Arquitectura Moderna Española: el proyecto de habitar, Madrid: Fundación Alejandro de la Sota y General de Ediciones de Arquitectura, 2018, pp. 78-97.

RAEDÓ, Jorge. Informe sobre educación arquitectónica para niños en España y Latinoamérica. En: Frontera Digital. [en línea], 21 noviembre 2013 [consulta: 04 noviembre 2023]. Disponible en: https://www.fronterad.com/informe-sobre-educacion-arquitectonica-para-ninos-en-espana-y-latinoamerica/.

RAEDÓ, Jorge; URREA UYABÁN, Tatiana (eds.). Arquitectura con niños. En: Dearq-35. Bogotá: Departamento de Arquitectura de la Universidad de los Andes (Colombia), enero 2023, nº 25. ISNN 2011-3188. https://revistas.uniandes.edu.co/index.php/dearq/issue/view/204

RUESGA NAVARRO, Juan Adolphe Appia: La música y la puesta en escena. La obra de arte viviente. En: Proyecto, Progreso, Arquitectura, Espacios del Drama. Sevilla: Editorial Universidad de Sevilla, mayo 2013, nº 28, pp. 128-129. ISSN 2171-6897 https://doi.org/10.12795/ppa.2023.i28.09

Published

2023-11-20

How to Cite

Añón Abajas, R. M., & Ramos-Carranza, A. (2023). CHILDHOOD, MODERNITY, ARCHITECTURE AND ACTION. Proyecto, Progreso, Arquitectura, (29), 12–21. https://doi.org/10.12795/ppa.2022.i29.11

Issue

Section

Artículo del editor
Views
  • Abstract 575
  • artículo (castellano e inglés) (Español (España)) 338

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>