PRIMITIVE EARTH. FLOATATION AND COLLAPSE

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/ppa.2020.i23.01

Keywords:

primitivismo, tierra, flotación, abatimiento, ritual, Jorge Oteiza, Claude Lévi-Strauss, Aldo van Eyck, Jørn Utzon

Abstract

Since the end of the 19th century, some painters, such as the French Paul Gauguin or the German Max Pechstein, felt the need to physically move to the places where primitive people lived, attracted by the force of their art. Not content with observing the productions of these so-called “primitive” cultures in ethnographic museums, many artists of the European avant-garde of the 20th century embarked on a direct exploration of them, undertaking long journeys to share even their way of life. Primitivism was an essential ingredient in the formation of new avant-garde art and, in 1911, Wilhelm Worringer, a leading figure in the historiography of art, was unequivocal in his defence of it. In the 1940s, the sculptor Jorge Oteiza travelled to the Colombian Andes in search of an original statuary. The anthropologist Claude Lévi-Strauss published his most important works on the social structures of primitive cultures in the 1960s, and around the same time, the architect Aldo van Eyck travelled and later wrote about the Dogon people. All these authors refer to the myths developed in these cultures, which are directly related to the earth and to an eventual collapse of UE onto the earth. This essay addresses some of the ways in which this relationship between what floats up there and what happens on the surface of the ground is made concrete, a relationship of enormous importance for the architecture and art of our time.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

María Teresa Muñoz Jiménez, E.T.S. Arquitectura. Universidad Complutense de Madrid

María Teresa Muñoz Jiménez (Toledo, 1947). Arquitecta (1972). Doctora arquitecta (1982). Master of Architecture, Universidad de Toronto, Canadá (1974). Profesora titular de Proyectos Arquitectónicos en la ETS de Arquitectura de Madrid. Profesora emérita de la UPM. Es autora de más de una decena de libros, algunos de ellos en colaboración con Juan Daniel Fullaondo. El primero de ellos fue Cerrar el círculo y otros escritos (1989) y los más recientes Jaulas y trampas (2013), Textos críticos (2018) y Escritos sobre la invisibilidad (2018). Ha realizado la edición crítica de Interpretación estética de la estatuaria megalítica americana y la Carta a los artistas de América de Jorge Oteiza (2007). En el año 2008 obtuvo el Premio FAD de Pensamiento y Crítica por el libro Juan Daniel Fullaondo. Escritos críticos (2007). Ha escrito numerosos artículos de teoría y crítica de arquitectura en revistas especializadas como Arquitecturas Bis, Arquitectura, Periferia, Metalocus, Circo, Iluminaciones, PpA y Cuadernos de Proyectos arquitectónicos.

References

OTEIZA, Jorge de. Interpretación estética de la estatuaria megalítica americana. Madrid: Ediciones Cultura Hispánica, Colección Hombres e Ideas, 1952.

OTEIZA, Jorge de. Interpretación estética de la estatuaria megalítica americana. Edición crítica a cargo de María Teresa Muñoz. Navarra: Fundación Museo Jorge Oteiza, 2007.

LÉVI-STRAUSS, Claude. La Pensée sauvage. París: Librarie Plon, 1962. Edición española: El pensamiento salvaje. México: Fondo de Cultura Económica, 1964. Edición inglesa: The Savage Mind. Chicago Ill.: The University of Chicago Press, 1966.

VAN EYCK, Aldo. Un milagro de moderación. Con ensayos de Paul Parin y Fritz Morgenthaler. En: Charles JENCKS; George BAIRD, George. El significado en arquitectura (Meaning in Architecture). Traducción de María Teresa Muñoz. Madrid: Hermann Blume ediciones, 1975. (1.a ed. inglesa: Londres: Barrie and Rockliff, The Cresset Press, 1969).

BANHAM, Reyner. La arquitectura del Wampanoag. En: Charles JENCKS; George BAIRD, George. El significado en arquitectura (Meaning in Architecture). Traducción de María Teresa Muñoz. Madrid: Hermann Blume ediciones, 1975. (1.a ed. inglesa: Londres: Barrie and Rockliff, The Cresset Press, 1969).

UTZON, Jørn: Platforms and plateaus. En: Zodiac. Milán: Edizioni di Comunità, 1962, n.º 10, pp. 113-140. ISSN 0394-92301962.

WORRINGER, Wilhelm: The Historical Development of Modern Art. The Struggle for Art: The Answer to The Protest of German Artists. En: Der Sturm. Múnich, 1911, vol. 2, n.º 75. Citado en WASTON LONG, Rose-Carol, ed. German Expressionism. Berkeley-Los Ángeles: University of California Press, 1993.

Published

2020-11-20

How to Cite

Muñoz Jiménez, M. T. (2020). PRIMITIVE EARTH. FLOATATION AND COLLAPSE. Proyecto, Progreso, Arquitectura, (23), 16–27. https://doi.org/10.12795/ppa.2020.i23.01

Issue

Section

Reading between the lines
Views
  • Abstract 301
  • Artículo (español+inglés) (Español (España)) 261