Picasso on Ray Smith. From homage and appropriation to anamorphic subversion.
Descarga PDF (Español (España))

Keywords

Picasso, Ray Smith, Apropiación, Homenaje, Anamorfismo. Picasso, Ray Smith, Appropriation, Homage, Anamorphism.

How to Cite

De la Torre Amerighi, I. (2024). Picasso on Ray Smith. From homage and appropriation to anamorphic subversion.: From homage and appropriation to anamorphic subversion. El Pájaro De Benín, (9), 3–24. https://doi.org/10.12795/pajaro_benin.2023.i9.01
Views
  • Abstract 40
  • Descarga PDF (Español (España)) 24

Abstract

This article analyzes the interaction relationships between significant creations in the history of art, especially the work of Pablo Ruiz Picasso, and the production of the North American artist Ray Smith. Appropriationism and homage intermingle as a sign of Smith's artistic production in recent decades, without abandoning a critical point of view or the ironic component in all his works.

https://doi.org/10.12795/pajaro_benin.2023.i9.01
Descarga PDF (Español (España))

References

Bibliografía.

ABAD VIDAL, Julio César: “El Requiem de Morimura Yasumasa”. En Revista Iberoamericana de Estudios de Asia Oriental (REDIAO). Madrid, Universidad Autónoma de Madrid, 2011, nº 4.

ANDÚJAR, Daniel, G.: “Apología de la apropiación legítima”. En Exit Express. Madrid, Olivares y Asociados, 2008, nº 38.

BENJAMIN, Walter: Discursos interrumpidos I. Filosofía del arte y de la historia. Buenos Aires, Taurus, 1989.

BERTHET, Dominique: “De la desviación a la copia”. En Exit Express. Madrid, Olivares y Asociados, 2008, nº 38.

CASTILLO, Omar-Pascual: “Small Changes. Ray Smith y el sentido de la pintura dibujada”. En Ray Smith. Small Changes. Milán, Constantini Art Gallery, 2008.

CASTILLO, Omar-Pascual: “Unguernica Project (obras recientes de Ray Smith)”. En Unguernica Project (obras recientes de Ray Smith). Madrid, Galería Álvaro Alcázar, 2009.

CASTILLO, Omar-Pascual: “On Painting / Sobre Pintura… derivas escriturales sobre las pragmáticas pictóricas de hoy”. En On Painting. Las Palmas de Gran Canaria, Centro Atlántico de Arte Moderno, 2013.

ESGUEVA LÓPEZ, Victoria y NICOLAU LÓPEZ, Nuria: “Apropiacionismo en el arte, la legitimidad de la imagen sustraída”. En IV Congreso Internacional de investigación en artes visuales. Valencia, Universidad Politécnica de Valencia, 2019.

FRANCE, Anatole: Apología del plagio. Barcelona, José. J de Olañeta, 2014.

FURIÓ VITA, Dolores: “Apropiacionismo de imágenes, found footage”. Valencia, Universidad Politécnica de Valencia, 2014. https://riunet.upv.es/bitstream/handle/10251/37019/APROPIACIONISMO.pdf?sequence=1 (Consultado: 20/07/2023)

JUNCOSA, Enrique: “Las playas de la memoria”. En Ray Smith. Argonautica. Barcelona, Galería Joan Prats, 1999.

JUNCOSA, Enrique: “Imagen y posibilidad”. En Ray Smith. Barcelona, Polígrafa, 2006.

KARTOFEL, Graciela: “Ray Smith Yturria”. En Vogue México [Sección “Arte en Cápsulas”], 1984, año 5, nº 55.

KARTOFEL, Graciela: “Ray Smith. Galería Ramis Barquet”. En ArtNexus. Bogotá, Fundación ArtNexus, nº 53, 2004, s/pág. https://www.artnexus.com/es/magazines/article-magazine-artnexus/5d6320ae90cc21cf7c09ec45/53/ray-smith (Consultado: 10/06/2023)

KRANE, Susan: “Ray Smith”. En Ray Smith. Feria Internacional de Arte Contemporáneo ARCO ’94. México, Galería Ramis Barquet, 1994.

KUSPIT, Donald: The cult of the avant-garde artist. Cambridge, Cambridge University Press, 1994.

LÓPEZ FERNÁNDEZ, Elba: “El plagio desde las artes y la cultura de la copia”. En El genio maligno. Revista de Humanidades y Ciencias Sociales. Granada, Asociación CANCRO, 2018, nº 22.

LÓPEZ FERNÁNDEZ, Elba: “La autoría y la apropiación en la creación del siglo XXI”. En SOBRE: Prácticas artísticas y políticas de la edición. Granada, Editorial Universidad de Granada, 2020, nº 6.

MARTIN, Jean-Clet: “Constelaciones animales”. En La imagen y el animal. Granada, Diputación de Granada, 2010.

MARTÍN PRADA, Juan: La Apropiación Posmoderna: arte, práctica apropiacionista y teoría de la Posmodernidad. Madrid, Fundamentos, 2001.

MARTÍN PRADA, Juan: “Un trasfondo crítico”. En Exit Express. Madrid, Olivares y Asociados, 2008, nº 38.

MARENZI, Luca: “Revólveres”. En Ray Smith. Barcelona, Polígrafa, 2006.

OCAÑA, M. T.: “Los Picassos de Barcelona”. En El Picasso de los Picasso. Málaga, Museo Picasso, TF Editores, 2003.

PARMELIN, Hélène: Habla Picasso… Barcelona, Gustavo Gilli, 1968.

PELLIZZI, Francesco: “Speculum animale: Ray Smith en el espejo de la pintura”. En Ray Smith. Barcelona, Polígrafa, 2006.

POSNER, Richard: El pequeño libro del plagio. Madrid, El Hombre del Tres, 2013.

RODRÍGUEZ-MATEO, Juan Ramón: “De los guernicas y demás”. En Ray Smith. Unguernica. Málaga, Fundación Picasso/Ayuntamiento de Málaga, 2013.

SCHWARTZ, Hillel: La cultura de la copia. Madrid, Cátedra, 1998.

TORRE AMERIGHI, Iván de la: “Haciendo Zutanos [Batallar con el otro para encontrar la paz con nosotros mismos]”. En Ray Smith. Unguernica. Málaga, Fundación Picasso/Ayuntamiento de Málaga, 2013.

VINE, Richard: “El delirio de Smith”. En Ray Smith. Barcelona, Polígrafa, 2006.

WELCHMAN, John C.: “Contra la representación”. En Exit Express. Madrid, Olivares y Asociados, 2008, nº 38.

ZAYA, Octavio: “Ray Smith”. En 3x4. Ray Smith, Taro Suzuki, Donald Traver. Madrid, Galería Fúcares, 1987.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...