Abstract
Cryptographic works originate in a social context where art and technology merge into a single artistic reality generating digital, virtual compositions supported by the social identity of our citizenship in the XXI century. Consequently, cryptographic artists digress in this new artistic sector to find compositional freedom and entrepreneurial autonomy associated with their artistic productions.
This aesthetic reality is unleashed behind a new artistic movement labeled as Cryptographic Art. Citizens experience a remarkable change in the appreciation, awareness and reflection of the compositional aspects of our world. Therefore, it triggers this new social reality in a new globalized artistic expression.
References
MONTESINOS LAPUENTE, A: Arte y tecnología. Herramientas conceptuales, cambio y evolución a través de espacios significativos en la primera década del siglo XXI. Valencia, Dialnet, 2016.
GATICA COTE, Paulo Antonio: “Prácticas artísticas e internet en la época de las redes sociales de Juan Martín Prada”. En Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, 2014, Págs. 118-177.
PÉREZ ROMERO, G: Second Life. Nuevos comportamientos artísticos a través de los espacios expositivos de la realidad virtual, Granada, Digibug, 2016.
MARTÍN PRADA, Juan: “Sobre el arte post-internet”. En Aureus, 2017, Págs. 45-51.
LUIS BREA, José: “Estética. Historia del Arte. Estudios Visuales”. En Estudios Visuales: Ensayo, teoría y crítica de la cultura visual y el arte contemporáneo, 2006, Págs. 8-25.
NAVAS NAVARRO, Susana: “Arte en el Mundo Digital”. En Nuevos Desafíos para el derecho de autor. Madrid: Reus, 2019, Págs. 15-25.
https://www.xataka.com/servicios/tim-berners-lee-padre-internet-ahora-quiere-descentralizar-web-su-nuevo-proyecto (13/12/2022).
LUQUE RODEIRO, R: Blockchain: Estado del Arte, Tendencias y Retos, Oviedo, 2020.
RONCORINI OSIO, Umberto Luigi: “Críticas al arte digital: sustentos y límites teóricos”. En ArtNodes 28, 2021, Págs. 1-9.
CASTELLS, Manuel: “La nueva economía: informacionalismo, globalización e interconexión en red”. En La sociedad red: una visión global. Madrid, Alianza, 2010, Págs. 57.
BENJAMIN, Walter: “La obra de arte en la época de su reproductibilidad técnica”. En Discursos Interrumpidos I. Buenos Aires, Taurus, 1989, Págs. 1-40.