DEMOCRATIZATION OF TECHNOLOGY: CONTEMPORARY ENCODERS
Portada el Número 8, 2022. Obra de Jesús Algovi
DESCARGA PDF (Español (España))

Keywords

Creador
Contemporáneo
Digital
Usuario
Comunicación Creator
Contemporary
Digital
User
Communication

How to Cite

Herrera González, I. (2022). DEMOCRATIZATION OF TECHNOLOGY: CONTEMPORARY ENCODERS. El Pájaro De Benín, (8), 111–126. https://doi.org/10.12795/pajaro_benin.2022.i8.05
Views
  • Abstract 112
  • DESCARGA PDF (Español (España)) 160

Abstract

The following paper aims to reflect on the role of the figure of the contemporary creator in the current setting of digital art. Our journey starts with a possible approach to the cartography of digital art, examining the possibilities offered by the use of the computer as a ‘universal machine’ in the field of creation. For this purpose, bibliographic sources from the last two decades of technological development have been reviewed, contrasting them with testimonies from contemporary artists. We ponder how the progressive democratization of creative tools, added to the leveling effect induced by the use of increasingly advanced technology, could have led to the blurring of the boundary between the creator-encoder and the viewer-receiver, making it possible for new topics to reach the digital medium. Drawing on notions of semiothic, the communicative function of the work of art is then highlighted, pointing out how the instantaneity linked to the Internet would have favored the expansion of the digital image as a vehicle for communication.  Finnaly, we refer to the emergence of the ‘user’ (linked to the cybernetic model of communication) as a contemporary receiver: a receiver who demands an ever-increasing participation and interactivity. A circumstance which, according to most authors, seems to make it necessary to look for new communication strategies. And which would be leading to the development of a new aesthetic.

https://doi.org/10.12795/pajaro_benin.2022.i8.05
DESCARGA PDF (Español (España))

References

BELLIDO-GANT, María Luisa: “Arte digitalizado y arte digital: las manifestaciones artísticas en la era digital”. En Arts longa: cuadernos de arte, 12, Valencia, Universitat de València, 2003, Págs. 129-132. URI: http://hdl.handle.net/10550/28207

BONSIEPE, Gui: “Sobre función, forma, diseño y «software»”. En Temes de disseny, 5, Barcelona, Universitat Pompeu Fabra, 1991, Págs. 174-178.

CEREZO, José María: Diseñadores en la nebulosa: el diseño gráfico en la era digital. Madrid, Editorial Biblioteca Nueva, 1997.

DINKLA, Söke: “The Art of Narrative - Towards the Floating Work of Art”. En New Screen Media: Cinema/Art/Narrative. Londres, British Film Institute, 2002, Págs. 27-41.

DONDIS, Donis A: La sintaxis de la imagen: Introducción al alfabeto visual. Barcelona, Editorial Gustavo Gili, 2017.

DOYLE-SHED, Susan; GROVE, Jaleen y WHITNEY, Sherman: History of illustration. Nueva York, Bloomsbury Publishing, 2018.

GARCÍA-MORALES, Lino: Conservación y restauración de arte digital (Tesis Doctoral inédita). Madrid, Universidad Europea de Madrid, 2020. http://hdl.handle.net/11268/1287

GONZÁLEZ-GUINEA, María: La narración en la pintura (Proyecto PAPIME PE401810). México, Universidad Nacional Autónoma de México, 2013.

HAN, Byung-Chul: En el enjambre. Barcelona, Herder Editorial, 2014.

MIRZOEFF, Nicholas: An Introduction to visual culture. Londres, Routledge, 1999.

MIRZOEFF, Nicholas: Cómo ver el mundo: una nueva introducción a la cultura visual. Barcelona, Paidós, 2016.

REBENTISCH, Juliane: Teorías del arte contemporáneo: una introducción. Valencia, Publicacions Universitat de València, 2021.

RIVERO, Alfredo: El modelo digital en la producción de imagen (Tesis Doctoral Inédita). Islas Canarias, Universidad de la Laguna, 1997.

SÁNCHEZ-MESA, Domingo; PRATTEN, Robert y SCOLARI, Carlos Alberto: “Transmedia (Storytelling?): A polyphonic critical review”. En Artnodes: revista de arte, ciencia y tecnología, 18, Cataluña, Universitat Oberta de Catalunya, 2016, Págs. 8-19. DOI: https://doi.org/10.7238/a.v0i18.3064

VILLAGOMEZ-OVIEDO, Cynthia Patricia: El proceso de creación del Arte digital. En ArDIn: Arte Diseño Ingeniería, 8, Madrid, Universidad Politécnica de Madrid, 2019, Págs. 16-30. DOI: 10.20868/ardin.2019.8.3866

WAKEFIELD, Jane: “AI draws dog-walking baby radish in a tutu”. En BBC News, 2021, Enero 06. Disponible en: https://www.bbc.com/news/technology-55559463 (06/09/2022)

WESTON, Will: “Figure Drawing Class” (Curso Online). En Drawing America, 2020. Disponible en: https://www.bbc.com/news/technology-55559463 (06/09/2022)

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...