Abstract
Débora Arango has been recognized as one of the most outstanding artists in Colombian art of the 20th century. Although her work is currently considered an important reference point for the emergence of the avant-garde notion in Colombia, between the decades of the 30's and 70's in which the most significant part of her production was gestated, paradoxically she was condemned to invisibility. and censorship. Due, on the one hand, to the critical and incisive approach of his approaches to hegemonic aspects such as: religion, politics and society; themes and positions that were not considered typical of a woman, going beyond gender conventions and, on the other hand, her highly expressionist technical management and transgressor of academic values.
In this article, mention will be made of some relevant biographical aspects, the critical treatment given to his work from its invisibility to its recognition and also the iconographic and critical background of some of his works.
References
ANONIMO “El retrato de Colombia de Débora Arango” en Revista Don Juan. Edición 68. Recuperado de http://www.revistadonjuan.com/subasta/el-retrato-de-colombia-de-dnobora-arango/8536321 Fecha de consulta: Marzo 23 de 2022.
BASTIDA DE LA CALLE, María Dolores. “La mujer en la ventana: Una iconografía del XIX en pintura e ilustración” En Revista Espacio Tiempo y Forma, Serie VII, H." del Arte, 1994, Pág. 298.
DELGADILLO, Julián. “Una pintora rebelde colombiana: Débora Arango”. Recuperado de http://suite101.net/article/una-pintora-rebelde-colombiana-debora-arango-a65140. Fecha de consulta: Marzo 20 de 2021.
GÓMEZ, Patricia. y SIERRA, Alberto. ”Débora Arango: lo estético y lo político del contexto” en Débora Arango: exposición retrospectiva, Bogotá: Banco de la República, Biblioteca Luis Ángel Arango, 1996, Pág. 21.
GONZALÉZ, Beatriz. “Reacondicionamiento crítico de Débora Arango”. En A. Sierra & P. Gómez (Eds.), Débora Arango: exposición retrospectiva. Bogotá: Banco de la República, Biblioteca Luis Ángel Arango, 1996, Pág.60.
LONDOÑO, Santiago. “Paganismo, denuncia y sátira en Débora Arango” en Boletín Cultural y Bibliográfico Biblioteca Luis Ángel Arango. No. 4, Vol. XXII , 1985. Recuperado de
http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/publicacionesbanrep/boletin/boleti3/bol4/pagani.htm. Fecha de consulta: Mayo 2 de 2021.
MAYAYO, Patricia. Historias de mujeres, historias de arte. Madrid: Cátedra, 2003, Pág. 208.
MEJÍA OSORIO, Aliria. “Débora Arango” en Área cultural del Municipio de Envigado. Recuperada de http://www.envigado.gov.co/docs/personajes/BibliogDeboraArangoPerez.pdf. Fecha de consulta: (enero 12 de 2021).
MESA, Elkin Alberto. “Encuentro con Débora Arango” en El colombiano Domingo 7 de Diciembre de 1975. Pág. 1.
M. M Félix., “Débora Arango: fundadora del arte moderno” en Premio Nacional de Crítica, Universidad de los Andes, Ministerio de Cultura de Colombia, Bogotá, 2002.Recuperado de http://es.scribd.com/doc/57213627/Felix-M-M. Fecha de consulta: Mayo 2 de 2012. Pág. 8.
PÉREZ LA ROTTA, Guillermo. “Revelaciones Mundanas en la Pintura de Debora Arango” publicada el jueves, 24 de Febrero de 2021.
ROBAYO, Álvaro. “los desnudos de Débora Arango” en La crítica en los valores hegemónicos en el arte colombiano, Bogotá, Uniandes, 2001, Pág. 29.
SÁNCHEZ, Ricardo. “¿Cómo nos mira Débora Arango?” en Boletín Cultural y Bibliográfico, Biblioteca Luis Ángel Arango. No. 41. Vol. XXXIII. 1996. Recuperado de http://www.banrepcultural.org/blaavirtual/publicacionesbanrep/boletin/boleti1/bol41/bol1-n.htm. Fecha de consulta: Mayo18 de 2022.
URIBE, Carlos. “Débora Arango Cronología” en Débora Arango: Exposición Retrospectiva, Bogotá: Banco de la República - Biblioteca Luis Ángel Arango, 1996, Págs. 77-82.