Pablo Picasso: Musical evidences in his life and work
DESCARGA PDF (Español (España))

Keywords

Picasso
Música
interdisciplinar
instrumentos musicales
vanguardias
ballet
guitarra Picasso
Music
interdisciplinary
musical instruments
avant-garde
ballet
guitar

How to Cite

Fernández Sanz, . A. (2021). Pablo Picasso: Musical evidences in his life and work. El Pájaro De Benín, (6), 152–187. https://doi.org/10.12795/pajaro_benin.2020.i6.07
Views
  • Abstract 522
  • DESCARGA PDF (Español (España)) 1237

Abstract

This article analyzes the musical evidences that could have existed around Pablo Picasso’s life and works, in a catalytic period of artistic disciplines par excellence such as the twentieth century Avant-Garde. Through the critical contrast of objective facts collected by various researchers, it is intended to clarify whether the presence of music in Picasso’s context resulted in an interdisciplinary, inspirational and feedbak relationship between muse and artist or, as he testified, it was never a source of creative stimulation.

https://doi.org/10.12795/pajaro_benin.2020.i6.07
DESCARGA PDF (Español (España))

References

ADORNO, Theodor. Sobre la música. TAFALLA, Marta y VILAR, Gerard (traducción). Barcelona, Paidós. 2000,

ALZATE CUERVO, Gastón. «La abstracción pictórica y la música» en Universitas Humanística, Vol. 38, nº 38, 1993, pp. 72-77.

CADENA SER MÁLAGA, «Picasso, musa del rock y el pop», en Cadena Ser [en línea], octubre de 2015, < https://cadenaser.com/emisora/2015/10/21/ser_malaga/1445436617_942796.html> [Última consulta: noviembre 2019].

CHINCHILLA MARÍN, Isabel. «La música de Manuel de Falla en conexión con la plástica teatral de vanguardia» en Cuadernos de arte de la Universidad de Granada, nº17, 1985-86, pp.67-76.

DE MICHELI, Mario. Las vanguardias artísticas del siglo XX. Madrid, Alianza Forma, 2006.

GARCÍA MARCO, Cecilia. El impulso creativo de la música: análisis de la presencia musical en la pintura de Georges Braque y Pablo Picasso hasta 1914 (tesis doctoral). SENABRE LLABATA, Carmen (directora). Universitat de València, 2012.

LUQUE TERUEL, Andrés. «Picasso, el desarrollo del sistema en la dimensión escultórica propia, de 1914 a 1924» en Norba: Revista de arte, nº25, 2005, pp.199-217.

LUQUE TERUEL, Andrés. «Picasso, el valor del vacío en las esculturas ensambladas con cartones, tablas y chapa, en París, en 1912 a 1915» en Trocadero; Revista de historia moderna y contemporánea, nº23, 2011, pp.213-248.

LUQUE TERUEL, Andrés. «Picasso: sistema creativo propio» en Espacio y Tiempo: Revista de Ciencias Humanas, nº21, 2007, pp.109-136.

MARCO, Tomás. Historia General de la Música: El siglo XX. Madrid, Istmo, 1985.

MURGA CASTRO, Idoia. Pintura en danza: los artistas españoles y el ballet (1916-1962). Madrid, CSIC, Instituto de Historia, 2012.

PASTOR PRADA, Raquel. Artes plásticas y danza: propuesta para una didáctica interdisciplinar (tesis doctoral). LÓPEZ FERNANDEZ CAO, Marian (directora). Universidad Complutense de Madrid, 2012.

PITA, P.M. «Algunas canciones inspiradas en Pablo Picasso», en ABC Cultura [en línea], p`abril de 2016, <https://www.abc.es/cultura/musica/abci-algunas-canciones-inspiradas-pablopicasso-201604081946_noticia.html> [Última consulta: noviembre 2019].

SOPEÑA, Federico. Picasso y la Música. Madrid, Ministerio de Cultura, 1982.

VALDEBENITO, Lorena y CARRASCO, Edison. «Las relaciones entre la música y la pintura en el pensamiento de Theodor Adorno» en Neuma: Revista de Música y Docencia Musical, Año 4, Vol.1, 2011, pp.44-57.

VOLTA, Ornella et al. Picasso y el teatro: Parade, Pulcinella, Cuadro Flamenco, Mercure. Barcelona, Institut de Cultura de Barcelona. Museu Picasso / Àmbit Serveis Editorials, 1996.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...