Art and Theory in the plastic discourses of Max Ernst, Yves Tanguy and Óscar Domínguez
DESCARGA PDF (Español (España))

How to Cite

Parra Romero, C. (2021). Art and Theory in the plastic discourses of Max Ernst, Yves Tanguy and Óscar Domínguez. El Pájaro De Benín, (6), 32–75. https://doi.org/10.12795/pajaro_benin.2020.i6.04
Views
  • Abstract 238
  • DESCARGA PDF (Español (España)) 228

Abstract

The Max Ernst, Yves Tanguy and Óscar Domínguez’s artwork has, primary, with differences between us. However, those artists of the firstly avant-gardes has some similarities tracked in other approaches that they’re beyond of the formal element. For give a support to this affirmation, it will analyse in every case the artistic developing that they have with the end to arrive how it understand the artistic relation between us before, during and before the decade of 30 of 20th. Moments when they’re in the surrealist movement. So, it will appreciated who it has a great poetical sense between us, in addition of some particulars
symbolic, perceptual and imaginative that they enter in the condition and interests of every artist. In this way, it will encompass a theorical-artistic analysis focusing in the realistic and conceptual look that it don’t be link with these affirmation that the historiography does.

https://doi.org/10.12795/pajaro_benin.2020.i6.04
DESCARGA PDF (Español (España))

References

ABRIL, M.: Exposición de composiciones supra-realistas de Max Ernst. Madrid, 1936.

ADES, D.: El Dada y el Surrealismo. Barcelona, 1975.

ALEXANDRIAN, S.: Surrealist Art. Londres, 1970

ART, H.: “Le Monde du souvenir et du rêve”, en Le Surréalisme en 1947

BATAILLE, G.: “L’art primitif”, en Documents, 2, 1930

BATAILLE, G.: “Le Jeu lúgubre”, en Documents, 7, 1929

BISCHOFF, U.: Max Ersnt. Más allá de la pintura. Köln, 1993

BRETÓN, A.: ¿Qué es el surrealismo?. Madrid, 2013.

BRETON, A.: El surrealismo. Puntos de vista y manifestaciones. Barcelona, 1972.

BRETÓN, A.: Le Surréalisme et la Peinture. París, 1965.

BRETON, A.: Manifestes du Surréalisme. París, 1962

BRETON, A.: Nadja. Nueva York, 1960

BRETON, A.: Surréalisme et la Pinture. Nueva York, 1945.

BRETON,. A.: Dictionaire abrégé du Surréalisme. París, 1938.

CASTRO, F.: Óscar y el surrealismo. Madrid, 1978

CIRCLOT, J. E.: Introducción al surrealismo. Madrid, 1953.

CIRLOT, J. E.: El surrealismo. Barcelona, 1953

CIRLOT, J. E.: Max Ernst. Madrid, 1968.

CIRLOT, J.E.: Arte del siglo XX. Barcelona, 1972

CIRLOT, J.E.: Diccionario de los ismos. Madrid, 2006

CIRLOT, J.E.: El mundo del objeto a la luz del surrealismo. Barcelona, 1986.

CIRLOT, J.E.: Max Ernst. Galería Iolas-Velasco. Madrid. 1967

FAUCHEREAU, S.: “Después del segundo manifiesto, 1929-1933”, en Vasos comunicantes. México, 2012, pp. 45-68.

FREUD, S.: Inhibición, síntoma y angustia. Madrid, 1948

GÁLLEGO, J.: “La pintura de Óscar Domínguez”, en Anuario de Estudios Atlánticos. Madrid

GONZÁLEZ-RUANO, César: “Domínguez”, en ABC. Madrid, 1958

HUYGHE, René.: Los poderes de la imagen. Barcelona, 1968

JEAN, M.: Histoire de la peinture surréaliste. París, 1959

KOTALÍK, J.: “Svobody-milovní umelci Spanelska”, en Práce, Praga, 5 de noviembre 1946

KRAUSS, R.: El inconsciente óptico. Madrid, 1993

LÓPEZ BLÁZQUEZ, M.: Max Ernst. Barcelona, 1997.

MUSEO NACIONAL DE ARTE: Vasos comunicantes. México, 2012.

OTTINGER, D.: “El surrealismo”, en Vasos comunicantes. México, 2012.

PESTANA, E.: “Crónica de exposiciones”, en La Prensa. Santa cruz de Tenerife, 25 de Noviembre 1967

PIERRE, J.: El surrealismo. Madrid, 1969.

RAMÍREZ, J.A.: Tres novelas en imágenes: La mujer 100 cabezas, Sueño de una niña que quiso entrar en el Carmelo, Una semana de Bondad. Barcelona, 2008.

SÁBATO, E.: Abbadón el Exterminador. Madrid, 1975

SPIES, W.: “Los desastres del siglo”, en Max Ernst. Une semaine de bonté: los collages originales. Madrid, 2009.

SPIES, W.: Max Ernst. Madrid, 1986.

SUREDA, J; GUASCH, A. M.: La trama de lo moderno. Madrid, 1987.

TADINI, E..: Max Ernst. París, 1968.

VELARDE ESTRADA, M. L.: “Los vasos comunicantes del surrealismo”, en Vasos comunicantes. México, 2012, pp. 23-44.

WALBERG, P.: Le Surréalisme. París, 1972.

WESTERDAHL, E.: Óscar Domínguez. Madrid, 1971.

WHITFIELD, S.: “Yves Tanguy and Surrealism: Stuttgart and Houston”, en The Burlington Magazine. 1176, marzo del 2001.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...