Abstract
The Max Ernst, Yves Tanguy and Óscar Domínguez’s artwork has, primary, with differences between us. However, those artists of the firstly avant-gardes has some similarities tracked in other approaches that they’re beyond of the formal element. For give a support to this affirmation, it will analyse in every case the artistic developing that they have with the end to arrive how it understand the artistic relation between us before, during and before the decade of 30 of 20th.
References
ABRIL, M.: Exposición de composiciones supra-realistas de Max Ernst. Madrid, 1936.
ADES, D.: El Dada y el Surrealismo. Barcelona, 1975.
ALEXANDRIAN, S.: Surrealist Art. Londres, 1970
ART, H.: “Le Monde du souvenir et du rêve”, en Le Surréalisme en 1947
BATAILLE, G.: “L’art primitif”, en Documents, 2, 1930
BATAILLE, G.: “Le Jeu lúgubre”, en Documents, 7, 1929
BISCHOFF, U.: Max Ersnt. Más allá de la pintura. Köln, 1993
BRETÓN, A.: ¿Qué es el surrealismo?. Madrid, 2013.
BRETON, A.: El surrealismo. Puntos de vista y manifestaciones. Barcelona, 1972.
BRETÓN, A.: Le Surréalisme et la Peinture. París, 1965.
CIRCLOT, J. E.: Introducción al surrealismo. Madrid, 1953, pp. 191-192.
BRETON, A.: Manifestes du Surréalisme. París, 1962
BRETON, A.: Nadja. Nueva York, 1960
BRETON, A.: Surréalisme et la Pinture. Nueva York, 1945.
BRETON,. A.: Dictionaire abrégé du Surréalisme. París, 1938.
CASTRO, F.: Óscar y el surrealismo. Madrid, 1978
CIRCLOT, J. E.: Introducción al surrealismo. Madrid, 1953.
CIRLOT, J. E.: El surrealismo. Barcelona, 1953
CIRLOT, J. E.: Max Ernst. Madrid, 1968.
CIRLOT, J.E.: Arte del siglo XX. Barcelona, 1972
CIRLOT, J.E.: Diccionario de los ismos. Madrid, 2006
CIRLOT, J.E.: El mundo del objeto a la luz del surrealismo. Barcelona, 1986.
CIRLOT, J.E.: Max Ernst. Galería Iolas-Velasco. Madrid. 1967
FAUCHEREAU, S.: “Después del segundo manifiesto, 1929-1933”, en Vasos comunicantes. México, 2012, pp. 45-68.
FREUD, S.: Inhibición, síntoma y angustia. Madrid, 1948
GÁLLEGO, J.: “La pintura de Óscar Domínguez”, en Anuario de Estudios Atlánticos. Madrid
GONZÁLEZ-RUANO, César: “Domínguez”, en ABC. Madrid, 1958
HUYGHE, René.: Los poderes de la imagen. Barcelona, 1968
JEAN, M.: Histoire de la peinture surréaliste. París, 1959
KOTALÍK, J.: “Svobody-milovní umelci Spanelska”, en Práce, Praga, 5 de noviembre 1946
KRAUSS, R.: El inconsciente óptico. Madrid, 1993
LÓPEZ BLÁZQUEZ, M.: Max Ernst. Barcelona, 1997.
MUSEO NACIONAL DE ARTE: Vasos comunicantes. México, 2012.
OTTINGER, D.: “El surrealismo”, en Vasos comunicantes. México, 2012.
PESTANA, E.: “Crónica de exposiciones”, en La Prensa. Santa cruz de Tenerife, 25 de Noviembre 1967
PIERRE, J.: El surrealismo. Madrid, 1969.
RAMÍREZ, J.A.: Tres novelas en imágenes: La mujer 100 cabezas, Sueño de una niña que quiso entrar en el Carmelo, Una semana de Bondad. Barcelona, 2008.
SÁBATO, E.: Abbadón el Exterminador. Madrid, 1975
EL PÁJARO DE BENÍN 5 (2019), págs. 74-90. ISSN 2530-9536 89
SPIES, W.: “Los desastres del siglo”, en Max Ernst. Une semaine de bonté: los collages originales. Madrid, 2009.
SPIES, W.: Max Ernst. Madrid, 1986.
SUREDA, J; GUASCH, A. M.: La trama de lo moderno. Madrid, 1987.
TADINI, E..: Max Ernst. París, 1968.
VELARDE ESTRADA, M. L.: “Los vasos comunicantes del surrealismo”, en Vasos comunicantes. México, 2012, pp. 23-44.
WALBERG, P.: Le Surréalisme. París, 1972.
WESTERDAHL, E.: Óscar Domínguez. Madrid, 1971.
WHITFIELD, S.: “Yves Tanguy and Surrealism: Stuttgart and Houston”, en The Burlington Magazine. 1176, marzo del 2001.