Abstract
The discourse of the history of art should be understood as a fiction, a product of the intervention of tactics and biopolitical strategic devices that establish the borders between normative and dissident art. The liberal and neoliberal systems set some processes which deny the possibility to the subversive subject of being a contemporary of his time. In this study it is hoped to make transparent the epistemic operations which in the histographic account construct the norm and isolate the artistic subalternative in normative spaces in order, to finally consider the artistic practice as a possible device of falsifiability that answers the systems of verification by means which construct the artistic vanguard trough politic arts and potporn.
References
BUTLER, Judith, El género en disputa. Feminismo y la subversión de la identidad, Barcelona, Ed. Paidós, 2015.
CROW, Thomas, El arte moderno en la cultura de lo cotidiano, Madrid, Akal, 2002.
FOSTER, Hal, Remodificaciones: hacia una noción de lo político en el arte contemporáneo, Salamanca, Modos de hacer. Arte crítico, esfera pública y acción directa, Universidad de Salamanca, 2003, [recurso PDF en línea]. Disponible en: http://bit.ly/1JK6Z4u
FOUCAULT, Michel, Des espaces autres en Dits et écrits (1984), [Tomo IV], París, Gallimard, 1994.
FOUCAULT, Michel, El orden del discurso, Barcelona, Fábula TusQuets, 2015.
FOUCAULT, Michel, Historia de la sexualidad I: la voluntad del saber, Madrid, Biblioteca Nueva, 2012.
FOUCAULT, Michel, Historia de la sexualidad II: el uso de los placeres, Madrid, Biblioteca Nueva, 2012.
FOUCAULT, Michel, Historia de la sexualidad III: la inquietud del sí, Madrid, Biblioteca Nueva, 2012.
FOUCAULT, Michel, Saber y verdad, Madrid, Ediciones de la Piqueta, 1984.
FOUCAULT, Michel, Vigilar y castigar, Madrid, Siglo veintiuno, 1990.
GREENBERG, Clement, La pintura moderna y otros ensayos, Madrid, Siruela, 2006.
LUTEREAU, Luciano, ¿Una estética lacaniana? La estética de Lacan o una estética con Lacán, Ciertas Miradas, 2010. Disponible en la web: http://bit.ly/1DXMCDY
MAINGUENEAU, Dominique, Le discours littéraire, paratopie et scène d’énonciation, París, Armand Colin, 2004.
POLLOCK, Griselda, Old bones and Cocktail Dresses: Louise Bourgueois and the Question of Age, Oxford Art Journal, vol. 22, núm. 2, Louise Bourgeois, 1999.
PRECIADO, Paul Beatriz, La Ocaña que merecemos. Campceptualismos, subalternidad y políticas performativas, en Ocaña: 1973 – 1983: acciones, actuaciones, activismo, [Catálogo de exposición por Virreina Centre de la Imatge y Centro Cultural Montehermoso Kulturunea] Barcelona, Institut de Cultura, 2011.
PRECIADO, Paul Beatriz, Manifiesto contra-sexual, Madrid, Pensamiento Opera Prima, 2002.
PRECIADO, Paul Beatriz, Testo Yonqui, Barcelona, Espasa, 2015.
PRECIADO, Pornotopía. Arquitectura y sexualidad en Payboy durante la guerra fría, Barcelona, Anagrama, 2010.
PRECIADO, Paul Beatriz, ¿La muerte de la clínica?, Conferencia ofrecida en el MNCARS en el Programa de Prácticas Críticas de la Somateca el 9 de marzo de 2013. Audio disponible en la web: http://www.museoreinasofia.es/multimedia/muerte-clinica
PRECIADO, Paul Beatriz, Carol Rama for ever, Revista Peau de Rat, 24 de mayo de 2013. Disponible en la web: http://goo.gl/oK9Dyy
PRECIADO, Paul Beatriz, El miembro fantasma: Carol Rama y la historia del arte., MACBA, Barcelona, 2014. [Recurso PDF en línea] Disponible en: http://bit.ly/1UyR8wD
PRECIADO, Paul Beatriz, Gironcoli contra Money, o el arte como aparato de verificación disidente, Peau de Rat, 2015. Disponible en la web: http://bit.ly/1EKVWG5
PRECIADO, Paul Beatriz, POSPORNO/Excitación disidente, Blog Parole de Queer. Disponible en la web: http://bit.ly/1LrwGfF
SPRINKLE, Annie, Hardcore form the Heart. The Please, Profits and Politics of Sex in Performance, Londres, Gabrielle Cody - Continuum, 2001.
VERGINE, Lea, L'altra metà dell'avanguardia 1910-1940. Pittrici e scultrici nei movimenti delle avanguardie storiche, Milán, Il Saggiatore, 2005.
VV. AA. Michel Foucault, filósofo, Barcelona, Gedisa, 1990.