Artificial intelligence and musical interpretation. An approach to the sound and visual dimensions of music.
DESCARGAR PDF (Español (España))

Keywords

Inteligencia Artificial; música; grabación; interpretación musical; obra de música. Artificial Intelligence; music; recording; music interpretation; music work.

How to Cite

Blanco-Tascón, M. (2025). Artificial intelligence and musical interpretation. An approach to the sound and visual dimensions of music. Fedro, Revista De Estética Y Teoría De Las Artes, (24), 65–91. https://doi.org/10.12795/Fedro/2024.i24.05
Views
  • Abstract 150
  • DESCARGAR PDF (Español (España)) 170

Abstract

The aim of this article is to explore the relationship between Artificial Intelligence and musical praxis. Based on the analysis of some examples taken directly from this technology, it stresses the importance of understanding that music does not only have a sound dimension, but also a visual dimension. This appreciation will help to solve the hitherto impassable tension between Artificial Intelligence and musical interpretation. From this we will draw some important conclusions about the nature of interpretation itself, as well as possible lines of research to pursue in the future.

https://doi.org/10.12795/Fedro/2024.i24.05
DESCARGAR PDF (Español (España))

References

Bibliografía

Adorno, Theodor W. (2014). Escritos musicales VI. Akal, Madrid.

Boden, Margaret A. (1994). La mente creativa. Mitos y mecanismos. Gedisa, Barcelona.

Bouissou, Sylvie; Goubault, Christian; Bosseur, Jean-Yves (2005). Historie de la notation. De l’époque baroque à nos jours. Minerve, Clamecy, Francia.

Castro, Sixto J. (2004). La problemática definición de arte, en Estudios Filosóficos, LIII, pp. 333-355. Disponible en:

https://estudiosfilosoficos.dominicos.org/ojs/article/view/958/2893

Danto, Arthur C. (2002). La transfiguración del lugar común. Paidós, Barcelona.

Danto, Arthur C. (2013). Qué es el arte. Paidós, Barcelona.

Danuser, Hermann (2016). Interpretación, en Revista de Musicología, Vol. 39, nº1, pp. 19-45. Disponible en:

https://www.sedem.es/upload/revista/RdM_2016_XXXIX_1.pdf

Diderot, Denis (1985). El sobrino de Rameau. Cátedra. Madrid.

Fubini, Enrico (2013). La estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX. Alianza, Madrid.

Furtwängler, Wilhelm (2020). Conversaciones sobre música. Acantilado, Barcelona

Goehr, Lydia (2023). El museo imaginario de las obras musicales. Trotta, Madrid.

Hanslick, Edward (1947). De lo bello en la música. Ricordi Americana, Buenos Aires, Argentina.

Marcos, Alfredo (2017). La creatividad humana: una indagación metafísica, en Pérez Ransanz, A. R. y Ponce Miotti A. L. (coords.), Creatividad e innovación en ciencia y tecnología. Universidad Autónoma de México (UNAM), México, pp. 37-52.

Ortega Rodríguez, Nuria (2020). Inteligencia Artificial y campo del arte, en pArAdigmA. Revista Universitaria de Cultura, nº23. Disponible en: https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/19525/32.pdf?sequence=1

Plantinga, Leon (2002). La música romántica. Akal, Madrid.

Rico Sesé, Javier (2019). La inteligencia artificial y la creatividad, en MusicoGuia (ed.), Conference Proceedings CIVAE 2019. Madrid, España: MusicoGuia, pp. 68-71. Texto completo disponible en:

https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8091364

Stravinski, Igor (2021). Poética musical. Acantilado, Barcelona.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2024 Mario Blanco-Tascón

Downloads

Metrics

Vistas del PDF
169
Jan 28 '25Jan 31 '25Feb 01 '25Feb 04 '25Feb 07 '25Feb 10 '25Feb 13 '25Feb 16 '25Feb 19 '25Feb 22 '25Feb 25 '2516
|