Abstract
The aim of this article is to explore the relationship between Artificial Intelligence and musical praxis. Based on the analysis of some examples taken directly from this technology, it stresses the importance of understanding that music does not only have a sound dimension, but also a visual dimension. This appreciation will help to solve the hitherto impassable tension between Artificial Intelligence and musical interpretation. From this we will draw some important conclusions about the nature of interpretation itself, as well as possible lines of research to pursue in the future.
References
Bibliografía
Adorno, Theodor W. (2014). Escritos musicales VI. Akal, Madrid.
Boden, Margaret A. (1994). La mente creativa. Mitos y mecanismos. Gedisa, Barcelona.
Bouissou, Sylvie; Goubault, Christian; Bosseur, Jean-Yves (2005). Historie de la notation. De l’époque baroque à nos jours. Minerve, Clamecy, Francia.
Castro, Sixto J. (2004). La problemática definición de arte, en Estudios Filosóficos, LIII, pp. 333-355. Disponible en:
https://estudiosfilosoficos.dominicos.org/ojs/article/view/958/2893
Danto, Arthur C. (2002). La transfiguración del lugar común. Paidós, Barcelona.
Danto, Arthur C. (2013). Qué es el arte. Paidós, Barcelona.
Danuser, Hermann (2016). Interpretación, en Revista de Musicología, Vol. 39, nº1, pp. 19-45. Disponible en:
https://www.sedem.es/upload/revista/RdM_2016_XXXIX_1.pdf
Diderot, Denis (1985). El sobrino de Rameau. Cátedra. Madrid.
Fubini, Enrico (2013). La estética musical desde la Antigüedad hasta el siglo XX. Alianza, Madrid.
Furtwängler, Wilhelm (2020). Conversaciones sobre música. Acantilado, Barcelona
Goehr, Lydia (2023). El museo imaginario de las obras musicales. Trotta, Madrid.
Hanslick, Edward (1947). De lo bello en la música. Ricordi Americana, Buenos Aires, Argentina.
Marcos, Alfredo (2017). La creatividad humana: una indagación metafísica, en Pérez Ransanz, A. R. y Ponce Miotti A. L. (coords.), Creatividad e innovación en ciencia y tecnología. Universidad Autónoma de México (UNAM), México, pp. 37-52.
Ortega Rodríguez, Nuria (2020). Inteligencia Artificial y campo del arte, en pArAdigmA. Revista Universitaria de Cultura, nº23. Disponible en: https://riuma.uma.es/xmlui/bitstream/handle/10630/19525/32.pdf?sequence=1
Plantinga, Leon (2002). La música romántica. Akal, Madrid.
Rico Sesé, Javier (2019). La inteligencia artificial y la creatividad, en MusicoGuia (ed.), Conference Proceedings CIVAE 2019. Madrid, España: MusicoGuia, pp. 68-71. Texto completo disponible en:
https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8091364
Stravinski, Igor (2021). Poética musical. Acantilado, Barcelona.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 Mario Blanco-Tascón