The void and the real in the photo-cinematic image. The case of Marguerite Duras.
PDF (Español (España))

How to Cite

Hoyos Morales, A. (2021). The void and the real in the photo-cinematic image. The case of Marguerite Duras. Fedro, Revista De Estética Y Teoría De Las Artes, (21), 92–108. https://doi.org/10.12795/Fedro/2021.i21.06
Views
  • Abstract 449
  • PDF (Español (España)) 107

Abstract

The means of technical reproduction, both photography and cinema, have been characterized by their mimetic superiority when it comes to capturing reality. However, this has led many of the theories of these media to engage in a kind of dialectic as to whether or not the photographic representation is true. From a phenomenological perspective, we will try to rescue a concept of truth from the photographic record that is not necessarily linked to its empirical dimension, that is, to its pure positivity in capturing its referent. With this, photographic reproduction will allow us to reflect on our own access to reality in which voids and absences are equally constitutive of it. Marguerite Duras's film L'homme atlantique provides us with a case study to reflect on this importance

https://doi.org/10.12795/Fedro/2021.i21.06
PDF (Español (España))

References

Álvarez falcón, Luis. Realidad, arte y conocimiento : la deriva estética tras el pensamiento contemporáneo: Horsori, 2009, p 191

Arnheim, Rudolf. “On the Nature of Photography.” Critical Inquiry no.1: 149- 161, 1974, p

Armstrong, Carol. Scenes in a Library: Reading the Photograph in the Book: MIT Press, 1998, p 2.

Azparren, Marta. Fade to blind, 2019. Recogido de https://vimeo.com/368982312 . Última visita: 29/04/2021

Barthes, Roland. La cámara lúcida: notas sobre la fotografía: Paidós, 2009, p 5-6

Bazin, André. ¿Qué es el cine?: Rialp, 1990, p 27

Bertorello, Adrian. “La polémica en torno a la estética ontológica de Heidegger: Schapiro, Schaeffer y Derrida” Revista Contrastes Vol. 11, 2006, p 69. Recogido en https://revistas.uma.es/index.php/contrastes/article/view/1457 Última visita: 26/04/2021

Bresson, Robert. Notas sobre el cinematógrafo: Ardora, 2006, p 82

Butler, Judith. Sujetos del deseo: reflexiones hegelianas en la Francia del siglo XX: Amorrortu, 2012, p 171.

Değirmenci, K. “Photographic Indexicality and Referentiality in the Digital Age” Proceedings of the European Society for Aesthetics, vol. 9, 2017 p, 92. Recogido en http://www.eurosa.org/volume-9/ Última consulta 26/04/2020

Deleuze, Gilles en El abecedario de Gilles Deleuze, 1996. Transcripción recogida en http://deleuzefilosofia.blogspot.com/2007/12/constructivismo.html#:~:text=Es%20decir%2C%20yo%20no%20deseo,que%20ella%20envuelve%20no%20estar%C3%A9. Última visita 26/04/2021

Didi-Huberman, George (1997). Lo que vemos lo que nos mira: Manantial, 1997, p 97

Dufrenne, Mikel. Fenomenología de la experiència estètica. Vol 1: Fernando Torres, 1982, p 288-289

Duras, Marguerite. L’homme atlàntique, Producción independiente: 1981

Marguerite Duras y Yann Andréa” en Lumière, sin fecha. Recogido en http://www.elumiere.net/especiales/duras/lelivredit1.php. Última visita 26/04/2021.

Joyard, Oliver (2001) “11 septembre image zero” en Cahiers du cinéma, num 561, 2001, p 45

Kember, Sarah. Virtual Anxiety: Photography, New Technologies and Subjectivity: Manchester University Press, 1998, p 17

Kracauer, Siegfried. Teoría del cine. La redención de la realidad física: Paidós, 1989, p 24

López-Sáenz Mª del Carmen en López Saenz, Mª del Carmen y Pilar, Karina. A las imágenes mismas. Fenomenologia y nuevos medios: Apeirón Ediciones, 2019, p 103

Lyotard, Jean-François. Discurso, figura...: GG, 1979, p 286

Mascolo, Jean. y Beajour, Jérôme. “El deseo, el incesto, la homosexualidad. Conversación entre Marguerite Duras y Yann Andréa” en Lumière, sin fecha. Recogido en http://www.elumiere.net/especiales/duras/lelivredit1.php. Última visita 26/04/2021.

Merleau-Ponty, Maurice. Le Monde sensible et le monde de l´expression: Cours au College de France, Notes 1953: Métis Presses, 2011, p 12

Merleau-Ponty, Maurice. Lo visible y lo invisible: Nueva Visión, 2010, p 176.

Mitchell, William. The Reconfigured Eye: Visual Truth in the PostPhotographic Era: MIT Press, 1992

Rancière, Jacques. El destino de las imágenes: Prometeo, 2011, p 116.

Ritchin, Fred. 1991. “The End of Photography as We Have Known It.” Wombell, Paul (ed.) Photo Video: Photography in the Age of the Computer: Rivers Oram Press, 1991, pp: 8-15.

Rancière, Jacques. El destino de las imágenes: Prometeo, 2011, p 116.

Schaeffer, Jean-Marie. La imagen precaria : Cátedra, 1990, p 146

Sontag, Susan. On Photography: Farrar, Strauss & Giroux, 1975, p 154-155

Zunzunegui, Santos y Zumalde Imanol. Ver para creer: avatares de la verdad cinematogràfica: Cátedra, 2019

Zola, Emile. Citado en Quintana, Ángel. Fábulas de lo visible, 2003, p 74

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Alfonso Hoyos Morales

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...