The reordering of photography beyond its indicial status: new imaginaries and narratives about the contemporary photo image for its education
PDF (Español (España))

Keywords

Imágenes
fotografía
educación
Arte contemporáneo
índex image
photograph
education
contemporary art
index

How to Cite

Murillo Ligorred, V. ., Ramos Vallecillo, N. ., & Revilla Carrasco, A. (2021). The reordering of photography beyond its indicial status: new imaginaries and narratives about the contemporary photo image for its education. Fedro, Revista De Estética Y Teoría De Las Artes, (21), 21–37. https://doi.org/10.12795/Fedro/2021.i21.02
Views
  • Abstract 273
  • PDF (Español (España)) 126

Abstract

This article brings to the fore one of the current possibilities of new imaginaries that expand the territories of the photographic image beyond a definition of the classic term, interrupted by new ways of making images in our time. This circumstance is caused by the incursion of new image editing and creation software that appropriates the aesthetics of the lucid image, becoming, in its appearance, authentic photographs. For it, we first focus the debate on the new imageries and visualities that take place in terms of speed and efficiency, halfway between the physical and digital worlds. Second, appearance is addressed as the key to presenting these images, reaching the third point, where digital tools are generators of new content and identities that go unnoticed among the photographs. Fourth, the agency capacity of this iconography with viewers is analyzed. Finally, a theory is deployed for the expansion of photographic horizons based on authors and theories of recent years.

https://doi.org/10.12795/Fedro/2021.i21.02
PDF (Español (España))

References

BARTHES, R. La cámara lúcida. Barcelona: Paidós. (2007).

BELTING, H. An Anthropology of images: Picture, Medium, Body, traducido por Thomas Dunlap. Princeton: Princeton University Press. (2011).

BENJAMIN, W. Sobre la fotografía. (2003).

BOEHM, G.¿Qué es una imagen? Munich. Bild und text. (2006).

BREA, J. L. Las tres eras de la imagen. Madrid: Akal. (2010).

BREDEKAMP, H. Teoría del acto icónico. Akal: Madrid. (2015).

DUBOIS, P. El acto fotográfico. Buenos Aires: La marca editorial. (2008).

EDWARDS, E. y HART, J. (eds.) Fotografías Historias de objetos: Sobre la materialidad de las imágenes. Londres. Routledge. (2004).

FLUSSER, V. La fotografía. Una filosofía de la fotografía. Madrid: Síntesis. (2001).

GARCÍA VARAS, A. Imágenes, agencia e intencionalidad. Modelos alternativos para una acción estética, en García Varas, A. (ed.), Acción y poder de la imagen: agencia y prácticas icónicas contemporáneas. Madrid: Plaza y Valdés. (2019). pp. 17-45.

GELL, A. Art and agency: an anthropological theory. Oxford: Oxford University Press. (1998).

GUMBRECHT. H. U. Production of Presence: What Meaning Cannot Convey. Stanford: Standford University Press. (2004).

MARTÍNEZ LUNA, S. La imagen interconectada: participación, mímesis, cuidado, en García Varas, A. (ed.), Acción y poder de la imagen: agencia y prácticas icónicas contemporáneas. Madrid: Plaza y Valdés. (2019). pp. 17-45.

MITCHELL, W. J. T. ¿Qué quieren las imágenes? Vitoria: Sans Soleil. (2017).

MOXEY, K El tiempo de lo visual: la imagen en la historia. Vitoria: Sans Soleil. (2015).

MURCIA SERRANO, I. De la ausencia a la presencia. Estudio comparativo y revisión crítica de algunas teorías en torno a la agencia material e icónica, en García Varas, A (ed.) Acción y poder de la imagen: agencia y prácticas icónicas contemporáneas. Madrid: Plaza y Valdés. (2019). pp. 115-141.

MURILLO-LIGORRED, V. Actos de pintura y actos de imagen a través de índex en la obra de Gerhard Richter, Aisthesis, nº 66, (2019). pp. 97-110.

MURILLO-LIGORRED, V. Agencia y alteraciones en la estética de la imagen foto contemporánea. Información y circulación de imaginarios digitales, en García Varas, A (ed.) Acción y poder de la imagen: agencia y prácticas icónicas contemporáneas. Madrid: Plaza y Valdés. (2019). pp. 197-213.

LANG, L. The photographer’s hand. Phenomenology in Politics, en Jean-Philippe Antoine, Gertrud Koch y Luc Lang. Gerhard Richter. París: Dis Voir. (1995).

OSBORNE, P. Painting Negations: Gerhard Richter’s Negatives. October, vol. 62. (1992).

PEIRCE, C. S. Collected Papers 4.447; Cambridge (Mass): Harvard University Press. (1933).

RICHTER, G. Notas 1964-65, en Gloria Picazo y Jorge Ribalta (eds.) Indiferencia y singularidad. Barcelona: Gustavo Gili. (2003).

VIRILIO, P. Estética de la desaparición. Barcelona: Anagrama. (1998).

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2021 Víctor Murillo Ligorred, Nora Ramos Vallecillo, Alfonso Revilla Carrasco

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...