«Es riquísima la cantera de la creación». Texts and contexts of Carmen Conde’s work in the audiovisual media: cinema, radio, television
DOI:
https://doi.org/10.12795/RIHC.2023.i20.09Keywords:
Carmen Conde, Spanish Literature, Literature & Media, IntermedialityAbstract
In the poetic vocation of Carmen Conde, the mass media helped in her consolidation as a relevant voice in the public sphere. In this essay, we shall deline our object of study on Conde’s work for the audiovisual media: cinema, radio and television. Our objectives will be, 1) get a global perspective of her work for the media —see the annex—; and 2) give a reasoned argumentation on that set, methodologically and contextually.
Downloads
References
BALSEBRE, A. (2002): Historia de la radio en España, ed. en dos volúmenes, Madrid, Cátedra.
BOLTER, D. J. y R. GRUSIN (2011): «Inmediatez, hipermediación, remediación» en CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, nº16: pp. 29-57.
BURGOS, C. de (1927): La mujer moderna y sus derechos, Valencia, Sempere Martí.
BUSTAMANTE, E (2013): Historia de la radio y la televisión en España, Barcelona, Gedisa.
CASCAJOSA VIRINO C. (2020): «Mujeres profesionales en TVE de la dictadura a la democracia. El caso de Blanca Álvarez» en Historia y Comunicación Social, nº25(1): pp. 191-200.
CONDE, C. (1929a): «Charlot (El Circo)», 1929. Revista de Avance, nº30, p. 56.
CONDE, C. (1929b): «Oda al Gato Félix», La Gaceta Literaria, nº 56, p. 2.
CONDE, C. (1934): Júbilos: poemas de niños, rosas, animales, máquinas y vientos, Murcia, Sudeste.
CONDE, C. (1954): Poesía femenina española: antología, Madrid, Arquero.
CONDE, C. (1967a): Once grandes poetisas americohispanas, Madrid, Cultura Hispánica.
CONDE, C. (1967b, 1970 y 1971): Poesía femenina española (1939-1950), Barcelona: Bruguera.
CONDE, C. (1979): Poesía ante el tiempo y la inmortalidad, Madrid, Real Academia Española.
CONDE, C. (1986): Por el camino, viendo sus orillas, Madrid, Plaza&Janés.
CONDE, C. (2018): Cartas a Katherine Mansfield, ed. de Fran Garcerá, Madrid, La Bella Varsovia.
CONDE, C. (2022): Levanto mi voz. Radiofonías (1967-1972), ed., introducción y notas de Fran Garcerá, Madrid, Fundación Santander.
CONDE, C. y M. CEGARRA SALCEDO (1918). Epistolario, ed. de Fran Garcerá, Madrid, Torremozas.
CONDE, C. y A. GATELL (2022). Cada mujer en su vida. Una serie de telecomedias inéditas. Teatro inútil. El apogeo de la vanguardia en la dramaturgia de Carmen Conde, ed. de María Eugenia Álava, Madrid, Torremozas.
EZCURRA, L. (1977): Historia y estructura de la radio y la televisión, Madrid, Escuela Oficial de Radio y Televisión.
GÓMEZ GARCÍA S. y GIL GASCÓN F. (2010): «Al oído de las mujeres españolas. Las emisiones femeninas de Radio Nacional de España durante el primer franquismo (1937-1959)» en Estudios sobre el Mensaje Periodístico nº16: pp.131-143.
FAUS BELAU, A. (2007): La radio en España (1896-1977). Una historia documental, Madrid, Santillana.
FERNÁNDEZ, C. (2007): «Cronología», en F. J. DÍEZ DE REVENGA (ed.), Carmen Conde, voluntad creadora, Sociedad Estatal de Conmemoraciones Culturales-Ayuntamiento de Cartagena-PCCAO, pp. 57-66.
FERNÁNDEZ SANDE, M. (2005): Los orígenes de la radio en España, ed. en dos volúmenes, Madrid, Fragua.
FRASER, N. (1989): Unruly Practices: Power, Discourse and Gender in Contemporary Social Theory, Minnesota, University of Minnesota Press.
FRASER, N. (1995): «What’s critical about critical theory?», en J. MEEHAN (ed.), Feminists Read Habermas: Gendering the Subject of Discourse, New York-London, Routledge, pp. 21-56.
GARCERÁ, F. (2019): La edad de plata dedicada: mapas del paratexto y de las redes culturales en la obra poética de las escritoras españolas (1901-1936), València, Universitat de València.
GARCERÁ, F. (2022): «‘Velar significa querer’. Honda memoria de Carmen Conde», en C. CONDE, Honda memoria de mí, Madrid, Lastura, pp. 7-30.
HABERMAS, J. (1987): Teoría de la Acción Comunicativa II. Crítica de la razón funcionalista, Madrid, Taurus.
MARTELES, E. (2006): «Notas sobre la historia de las mujeres en la radio española» en Arbor nº182(720): pp.455–467.
PALACIO, M. (2001): Historia de la televisión en España, Barcelona, Gedisa.
PEÑA ARDID, C. (2011): «Más allá de la cinefilia y la mitomanía. Las escritoras españolas ante el cine» en ARBOR. Ciencia, Pensamiento y Cultura, nº187(748):, pp. 345-370.
RIBEIRO, D. (2020): Lugar de enunciación, Madrid, Ediciones Ambulantes.
ROJAS, P. (2015): «Fieles al presente. Cartas intercambiadas entre Guillermo de Torre, Norah Borges, Carmen Conde y Antonio Oliver» en Monteagudo, nº20, pp. 161-211.
Secretariado Nacional de Informação (2023), Continental Filmes. IGAC, liv. 898. Arquivo Nacional Torre do Combo. Disponible en Internet (3-2-2023): https://digitarq.arquivos.pt/details?id=4325910
UTRERA MACÍAS, R. (1981): Modernismo y 98 frente a Cinematógrafo, Sevilla, Universidad de Sevilla.
VICENTE FERRIS, J. L. (2007): Vida y obra de Carmen Conde (1907-1996), Alicante, Universidad de Alicante.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 RIHC. Revista Internacional de Historia de la Comunicación
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
RiHC. Revista internacional de Historia de la Comunicación is an open access publication, offering its content under the principle that making research available to the public free of charge contributes to the greater exchange of global knowledge.
RiHC. Revista internacional de Historia de la Comunicación adheres to the various initiatives that promote access to knowledge. All content is therefore free of charge and is published under the Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license.
By virtue of this, the authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Open access content may be freely shared (that is, copied and redistributed in any medium or format) and adapted (remixed, transformed and built upon).
- Attribution: The user of the content must give appropriate credit, provide a link to the license, and indicate if changes were made. This may be done in any reasonable manner, but not in any way that suggests the licensor endorses the user or their use.
- Non Commercial: The content may not be used for any commercial purpose.
- Share Alike: If the content is remixed, transformed or built upon, it must be distributed under the same licence as the original.
- No additional restrictions: No legal terms or technological measures may be applied that legally restrict others from doing anything the licence permits.
Accepted 2023-03-30
Published 2023-06-29
- Abstract 229
- PDF (Español (España)) 89
- PDF_ANEXO (Español (España)) 88