Abstract
The residents of Penelles (Lleida) live in a rural environment. In recent years, the population has suffered a constant and progressive loss of inhabitants. Young people move to urban environments, possibly with better educational, work and leisure options; and many do not return. The Gargar festival plans artistic and cultural activities in public spaces and has transformed the social and cultural life of Penelles. Currently the festival is considered a national and international reference of "Street art". Information obtained through participant observation is presented and 10 interviews have been conducted with organizers, artists, neighbors and tourists. According to residents, the festival changed their gaze towards the town and they have acquired a more positive and inclusive identity with the community; they feel more proud and satisfied with their environment.
References
Aldomà, I., Mòdol, J. & Morell, R. (2022). Atles del món rural 2022. Lleida: Publicacions de la Universitat de Lleida.
Ander-Egg, E. (1971). Metodología y práctica del desarrollo de la comunidad. Buenos Aires: Humanitas.
Augé, M. (1993). Los no-lugares, espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Barcelona: Gedisa.
Bauman, Z. (2003). Vida líquida. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
Beck, U. (2006). La sociedad del riesgo, hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.
Bernabé, M. (25 de mayo de 2016). La mayor exposición de Bansky fuera de la calle. El Mundo. Recuperado de: https://www.elmundo.es/cultura/2016/05/25/5745fb03e5fdea6d378b4643.html
Camarero, L. (Coord.) (2009). La población rural de España. De los desequilibrios a la sostenibilidad social. Barcelona: Obra Social de la Caixa.
Díaz, V. (2011). Mitos y realidades de las redes sociales. Prisma Social. Revista de Ciencias Sociales, 6, 1-26. Recuperado de: https://www.isdfundacion.org/publicaciones/revista/numeros/6/secciones/tematica/07-mitos-realidades-redes-sociales.html
Fernández , E. (2018). Origen, evolución y auge del arte urbano. El fenómeno Banksy y otros artistas urbanos. Tesis doctoral. Universidad Complutense de Madrid. Recuperado de: https://docta.ucm.es/entities/publication/b472e690-3bd1-4481-860e-95fb463f8022
Gadamer. H. (1977). Verdad y método. Madrid: Taurus.
Garcia, O. (2019). Dios salve al arte contemporáneo. Madrid: Paidós.
Giddens, A. (2003). Modernidad e identidad del yo: el yo y la sociedad en la época contemporánea. Barcelona: Península.
Guerra, M. (2009). Intervenciones urbanas en la ciudad global. El caso del stencil en Buenos Aires (2000-2007). Revista Latinoamericana de Ciencias Sociales, Niñez y Juventud, 7 (1), 355-374. Recuperado de: https://revistaumanizales.cinde.org.co/rlcsnj/index.php/Revista-Latinoamericana/article/view/231/115
Habermas, J. (1989). The structural transformation of the public sphere: an inquiry into a category of bourgeois society. Cambridge: MIT Press.
Herrera. M. & Olaya, V. (2011). Ciudades tatuadas: arte callejero, política y memorias visuales. Revista Nómadas, 35, 99-116. Recuperado de: http://www.scielo.org.co/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0121-75502011000200007
Luque, L. (2019). Identidad e imagen de la ciudad contemporánea: los museos de arte urbano. Ge-Conservación, 16, 176-185. Recuperado de: https://ge-iic.com/ojs/index.php/revista/article/view/706/919
Molina (2021). El nuevo contrato social entre generaciones. Elogio de las profiguración. Madrid: La Catarata.
Pintado, T. & Sánchez. J. (2010). Nuevas tendencias en comunicación estratégica. Madrid: ESIC.
Tahull, J. (2016). La compleja transición de los adolescentes hacia la vida adulta. Revista de Antropología experimental, 16(1), 27-44. Recuperado de: https://doi.org/10.17561/rae.v0i16.2853
Tahull, J. & Montero, Y. (2018). Reflexiones sobre la escuela rural. Un modelo educativo de éxito. Tendencias pedagógicas, 32, 161-176. Recuperado de: https://doi.org/10.15366/tp2018.32.012
Tahull, J. (2022). ¿Jóvenes y adultos buscando el sentido de la vida? El deficiente proceso de emancipación hacia la madurez. Cauriensia, 17, 585-608. Recuperado de: https://doi.org/10.17398/2340-4256.17.585
Talego, F. (2012). Grafitis: huellas de un patrimonio inmaterial urbano. Mus-A: Revista de los museos de Andalucía, 13, 36-37. Recuperado de: https://www.juntadeandalucia.es/sites/default/files/2022-07/mus_A%2013.pdf
Visconti , L., Sherry, J., Borghini, S. & Anderson, L. (2010). Street art, sweet art?. Reclaiming the "public" in public place. Journal of Consumer Research, 37 (3), 511-529. Recuperado de: https://doi.org/10.1086/652731
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2024 La Universidad de Sevilla se reserva todos los derechos sobre el contenido de las revistas científicas tuteladas por su editorial. Los respectivos textos no pueden ser utilizados, distribuirse, comercializarse, reproducirse o transmitirse por ningún procedimiento informático, electrónico o mecánico con ánimo de lucro, directo o indirecto, ni tampoco incluirse en repositorios ajenos, sin permiso escrito de la Editorial Universidad de Sevilla. La distribución de estas obras derivadas se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original y podrán ser usados y citados para fines científicos y referenciados con transformación para usos académicos, indicándose en todo caso la autoría y fuente, pudiendo para ello remitir al correspondiente enlace URL de Internet