Abstract
The teenagers of Castro Urdiales are thrown into the sea from different places in the area
of San Guillén, the most known and popular area is the Medieval bridge. The origins are unknown but the neighbors located it between the end of the nineteenth century and the beginning of the twentieth although they think that the waiters were thrown from the same construction of the bridge. The boys threw themselves until the age of majority, at the age of 18 they stopped throwing themselves and took care of adult tasks. Currently, Castro adolescents continue to fuck with more observers and social networks have amplified the social fact. Information obtained through participant observation is presented and ten interviews have been conducted with neighbors who are familiar with the topic. For teenagers, making risky leaps is beyond mere moments of leisure and constitutes a social ritual of their presentation in society and the configuration of adult identity.
References
Agirre, A. (2011). Retos educativos para la convivencia en igualdad. Brocar: cuadernos de investigación histórica, 35, 179-193.
Ander Egg, E. (1971). Metodología y práctica del desarrollo de la comunidad. Buenos Aires: Humanitas.
Badinter, E. (1993). XY, la identidad masculina. Madrid: Alianza.
Ballesteros, J. (2008). Riesgo, juventud y experiencias de socialización. Revista de Estudios de Juventud, 8(82), Recuperado de: http://www.injuve.es/sites/default/files/Rev82_5.pdf
Bauman, Z. (2003). Vida líquida. Barcelona: Ediciones Paidós Ibérica.
Beck, U. (2006). La sociedad del riesgo, hacia una nueva modernidad. Barcelona: Paidós.
Callirgos, J. (2003). Sobre héroes y batallas. Los caminos de la identidad masculina. En Lomana,
C. (Comp.) ¿todos los hombre son iguales? Identidades masculinas y cambios sociales (pp. 52-82). Barcelona: Paidós.
Díaz, V. (2011). Mitos y realidades de las redes sociales. Prisma Social. Revista de Ciencias Sociales, 6, 1-26.
Gardner, W. (1983). A life-span rational-choice theory of risk-taking. En Bell, N. et al. (Eds.). Adolescents risks taking (pp.66-83). Newbury Park: Sage.
Heimer, C. (1998). Social estructure, psychology and the estimation of the risk. Annual review of sociology, 14.
Lighfoot, C. (1997). The culture of adolescent risk-taking. Nueva York: The Guilford Press.
Lipman, M. (1996). Natasha: aprender a pensar con Vygostky. Barcelona: Gedisa.
Marina, J. (2010). La recuperación de la autoridad. Crítica de la educación permisiva y de la educación autoritaria. Barcelona: Versátil Ediciones.
McLuhan, M. (1980). Comprender los medios de comunicación: las extensiones del ser humano. Barcelona: Paidós.
Molina (1999). El servei militar a Lleida. Lleida: Pagès editors.
Rodríguez San Julián, (2007). Sexo y riesgo: la dialéctica entre el placer y la razón. Revista de Estudios de Juventud, 63.
Sanfélix, J. & Téllez, A. (2017). Lógicas prácticas en el proceso de construcción de la masculinidad de los hombres valencianos: calle, riesgo, fútbol y arca. Masculinidades y cambio social, 6(2), 96-118. Recuperado de: https://hipatiapress.com/hpjournals/index.php/mcs/article/view/1937
Segalen, M. (2014). Ritos y rituales contemporáneos. Madrid: Alianza Editorial.
Subirats, M. (2013). Forjar un hombre, moldear una mujer. Barcelona: Editorial Aresta.
Tahull, J.; Montero, I. & Plens, M. (2019). Mirando al cielo. El ritual de la plantada y tala del chopo en las fiestas mayores de Vallfogona de Balaguer (Lleida). Revista de Antropología Experimental, 19, 277-285. Recuperado de: https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/rae/article/view/4395
Tahull, J. (2016). La compleja transición de los adolescentes hacia la vida adulta. Revista de Antropología Experimental, 16, 27-44. Recuperado de: https://revistaselectronicas.ujaen.es/index.php/rae/article/view/2853
Turkle, S. (2011). Alone together. Why we expect more from technology and less from each other. New York: Basic Brooks.
Turner, V. (1974). The ritual process: Structure and anti-structure. Ithaca, NY: Cornell University Press.
Vander Zander, J. (1977). Social Psychology. Nueva York: Random House.
Willis, P. (1992). Common culture. Milton: Open University Press.
Willis, P. (1988). Aprendiendo a trabajar. Cómo los chicos de clase obrera consiguen trabajos de clase obrera. Madrid: Ediciones AKAL.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 La Universidad de Sevilla se reserva todos los derechos sobre el contenido de las revistas científicas tuteladas por su editorial. Los respectivos textos no pueden ser utilizados, distribuirse, comercializarse, reproducirse o transmitirse por ningún procedimiento informático, electrónico o mecánico con ánimo de lucro, directo o indirecto, ni tampoco incluirse en repositorios ajenos, sin permiso escrito de la Editorial Universidad de Sevilla. La distribución de estas obras derivadas se debe hacer con una licencia igual a la que regula la obra original y podrán ser usados y citados para fines científicos y referenciados con transformación para usos académicos, indicándose en todo caso la autoría y fuente, pudiendo para ello remitir al correspondiente enlace URL de Internet