Mario Conde would like to be Mario Conde (Leonardo Padura and his almost-alter ego policeman)
DOI:
https://doi.org/10.12795/PH.2016.i30.17Keywords:
Police Novel, Cuban Narrative, Special Period, Leonardo Padura.Abstract
Leonardo Padura moves away from the patterns of 70’s and 80’s Cuban Police Novel through the construction of a controversial character, Mario Conde, who disavows the typical characters of therevolutionary novel, created as a kind of art that serves the Castro’s Regime, and describes the disenchantment of a generation who has a nostalgic image from the past.Downloads
References
Barraza Toledo, Vania (2003): “Nueva novela policíaca: un nuevo modelo exegético”, Mester, 32, 1, 155-178.
Brindisi, José María (2013): “Leonardo Padura: ‘Todavía hoy existen prejuicios con respecto a la novela policial’”. Disponible en: http://www.lanacion.com.ar/1575954-leonardopadura-
todavia-hoy-existen-prejuicios-con-respecto-a-la-novela-policial (13 mayo 2016)
Campuzano, Luisa (1982): “La novela policial”, en: Nogueras, Luis Rogelio (ed.): Por la novela policial. La Habana: Editorial Arte y Cultura, 124-127.
Carpentier, Alejo (1985): “Apología de la novela policíaca”. Crónicas. La Habana: Letras Cubanas, 461-466.
Dalton, Roque (1969): El intelectual y la sociedad. Ciudad de México: Siglo Veintiuno Editores.
De Rosso, Ezequiel (2013): “Para una historia de las lecturas del relato policial en América”, Polifonía 3, 1, 29-51.
Domínguez, Daylet (2009): “Antiintelectualismo y género policial en Cuba”, Encuentro de la Cultura Cubana 53/54, 205-212.
Einsenstein, Serguéi M. (1970): “El género policíaco”, en: Gubern Garriga, Román (1970): La novela criminal. Barcelona: Tusquets.
Fernández Pequeño, José M. (1989). “La novela policial cubana ante sí misma (1979-1986)”. La Palabra y el Hombre, 70, 205-216.
Malinowsky, Heike (1987): “Un ejemplo de literatura popular moderna: La novela policial cubana”, Homenaje a Alejandro Losada. Lima: Latinoamericana Editores, 255-270.
Martín Escribá, Alex /Sánchez Zapatero, Javier (2006): “Manuel Vázquez Montalbán y Leonardo Padura: mismas miradas, diferentes latitudes”, Hipertexto 4, 155-158.
Mentón, Seymour (1990): “La novela de la Revolución cubana, fase cinco: 1975-1987”, Revista Iberoamericana 56, 152-153, 913-932.
Molina, Alberto (1975): Los hombres color silencio. La Habana: Editorial Arte y Literatura.
Navarro, Desiderio (1986): “Aspectos comunicacionales de la literatura masiva. El caso de la novela policial en la América Latina y en Cuba en particular”, Letras Cubanas 1, 1, 57-72.
Padura, Leonardo (1981): “¿Dónde está que no la veo?”, El Caimán Barbudo 161, 21-26.
Padura, Leonardo (1999): “Modernidad y postmodernidad. La novela policial en Iberoamérica”, Hispamérica 28, 84, 37-50.
Padura, Leonardo (2005): La neblina del ayer. Barcelona: Tusquets.
Padura, Leonardo (2013): Herejes. Barcelona: Tusquets.
Padura, Leonardo (2015): Yo quisiera ser Paul Auster. Ensayos selectos. Madrid: Verbum.
Piglia, Ricardo (2005): El último lector. Barcelona: Anagrama.
Portuondo, José Antonio (1973): “La novela policial revolucionaria”, Astrolabio. La Habana: Editorial Arte y Literatura, 125-133.
Reyes, Alfonso (1987): “Sobre la novela policial”, Prosa y poesía. México: Rei, 148-153.
Rodríguez, Guillermo /Nogueras, Luis Rogelio (1976): El cuarto círculo. La Habana: Editorial Arte y Literatura.
Sánchez Zapatero, Javier /Martín Escribá, Álex (2014). “Revolución, desencanto y crítica: la novela criminal cubana”, Cuadernos de Investigación Filológica 40,171-189.
Valle, Amir (2004): “Cuba tampoco es el paraíso de la novela negra”. Disponible en: http://amirvalle.com/es/entrevista/cuba-tampoco-es-el-paraiso-de-la-novela-negra/ (3 mayo 2016)
Wieser, Doris (2005): “Leonardo Padura: ‘Siempre me he visto como uno más de los autores cubanos’”, Espéculo 29 s/p. Disponible en: http://www.ucm.es/info/especulo/numero29/padura.html (25 marzo 2016)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The printed and electronic editions of this Journal are edited by the University of Seville Editorial, and the source must be cited in any partial or total reproduction.
Unless otherwise indicated, all the contents of the electronic edition are distributed under a license of use and distribution “Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International” . You can view the informative version and the legal text of the license here. This fact must be expressly stated in this way when necessary.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- The author/s retain copyright and grant the journal the first publication right, and accept it to be distributed with the Creative Commons By NC ND 4.0 licence, which allows third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal and whenever they do not make commercial use and reuse it in the same way.
- Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
Authors are allowed and recommended, once the article has been published in the journal Philologia Hispalensis (online version), to download the corresponding PDF and disseminate it online (ResearchGate, Academia.edu, etc.) as it may lead to productive scientific exchanges and to a greater and faster dissemination of published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2017-06-02
Published 2016-12-22
- Abstract 205
- PDF (Español (España)) 101