The Narrative by Manuel Fernández y González Facing the Literary Canon

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/PH.2024.v38.i02.08

Keywords:

Harold Bloom, Villafranca cycle, horizon of expectations, theory of genius, Romanticism

Abstract

Harold Bloom’s literary canon generalizes in Bécquer, Galdós and Clarín the literary production in the Spanish language during the 19th century, which suggests an inexplicable gap in the novelists in that language from the Golden Age to literary realism, and more specifically in the era of Romanticism. The present work proposes to fill that gap by establishing the novelist Manuel Fernández y González as one the main novelists in Spanish prior to realist literature. To do this, and in view of how unsystematic the theory proposed by Bloom is, the concept of Jauss’s horizon of expectations has been used, added to González Maestro’s theory of genius, to give objective reasons that justify the canonical consideration of the writer proposed, and more specifically his most ambitious work, the Villafranca cycle.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Álvarez de Miranda, P. (2004). Sobre el “quijotismo” dieciochesco y las imitaciones reaccionarias del “Quijote” en el primer siglo XIX. Dieciocho: Hispanic Enlightenment, 27(1), 31-46.

Arellano, I. (2002). Amores y Estocadas, de Manuel Fernández y González, o la novela histórica grotesca. En M. Fernández y González (Ed.), Amores y estocadas. Vida turbulenta de don Francisco de Quevedo (1.ª ed., pp. 5-11). El folletín de la Perinola.

Bloom, H. (1997). The Anxiety of Influence. A Theory of Poetry (2.ª ed.). Oxford University Press.

Bloom, H. (2002). El canon occidental (3.ª ed. en español). Anagrama.

Bloom, H. (2005). Novelists and Novels (1.ª ed.). Chelsea House Publishers.

Bloom, H. (2011). Anatomía de la influencia. La literatura como modo de vida (1.ª ed. en México). Taurus.

Fernández y González, M. (1850). El laurel de los siete siglos (Crónica del siglo XV) (Conquista de Granada) Leyenda oriental (1.ª ed.). Imprenta y librería de José M. Zamora.

Fernández y González, M. (1853). Men Rodríguez de Sanabria (Memorias del tiempo del rey don Pedro el Cruel) (1.ª ed.). Gaspar y Roig.

Fernández y González, M. (1854). Martín Gil (Memorias del tiempo de Felipe II). Novela histórica original (1.ª ed.). Gaspar y Roig.

Fernández y González, M. (1856). Los monfíes de las Alpujarras. Novela original (1.ª ed.). Gaspar y Roig.

Fernández y González, M. (2021). El condestable don Álvaro de Luna (1.ª ed.). Renacimiento.

Ferreras, J. I. (1972). La novela por entregas 1840-1900 (Concentración obrera y economía editorial) (1.ª ed.). Taurus.

Ferreras, J. I. (1979). Catálogo de novelas y novelistas españoles del siglo XIX (1.ª ed.). Cátedra.

Jiménez, D. (2001). Harold Bloom: la controversia sobre el Canon. Literatura: teoría, historia, crítica. Literatura: teoría, historia, crítica, (3), 15-62.

Herrero, J. y Rodríguez Luis, J. (1982). La gaviota: intención y logros de Fernán Caballero. En F. Rico e I. M. Zavala (Coords.), Historia crítica de la literatura española. Romanticismo y Realismo (1.ª ed., pp. 363-371). Editorial Crítica.

Machado, M. (1981). La guerra literaria (1.ª ed.). Narcea.

González Maestro, J. G. (2017). Crítica de la razón literaria (1.ª ed.). Academia del Hispanismo.

González Maestro, J. G. (2019). El futuro de la teoría de la literatura. Una superación científica y filosófica de la posmodernidad y sus límites (1.ª ed.). Visor.

Mata Induráin, C. (2013). Cervantes a lo folletinesco. “El manco de Lepanto” (1874), de Manuel Fernández y González. En C. Mata Induráin (Ed.), Recreaciones quijotescas y cervantinas en la narrativa (1.ª ed., pp. 167-184). Eunsa.

Muñoz de Morales Galiana, J. (2020). Las reelaboraciones en el siglo XX de las novelas de Manuel Fernández y González: Un autor a través de distintos modelos de negocio editorial. Ogigia, (28), 273-291. https://doi.org/10.24197/ogigia.28.2020.273-291

Muñoz de Morales Galiana, J. (2021). Introducción. En M. Fernández y González (Ed.), El condestable don Álvaro de Luna (1.ª ed., pp. 7-106). Renacimiento.

Peers, E. A. (1973). Historia del movimiento romántico español (1.ª ed., Vol. 2). Gredos.

Pérez Galdós, B. (2004). Prosa crítica (1.ª ed.). Espasa-Calpe.

Jauss, H. R. (1989). La Ifigenia de Goethe y la de Racine. En R. Warning (Ed.), Estética de la recepción (1.ª ed. en español, pp. 217-250). Visor.

Pozuelo Yvancos, J. M. y Aradra Sánchez, R. M. (2000). Teoría del canon y literatura española (1.ª ed.). Cátedra.

Préstamo Landín, M. T. D. (2018). El destino de los héroes: el recurso de la adivinación en dos novelas históricas de Manuel Fernández y González. Hesperia: Anuario de filología hispánica, 21(2), 51-68.

Ribao Pereira, M. (2016). El narrador frente al espejo en “Don Juan Tenorio”, de Manuel Fernández y González. En D. Thion Soriano-Mollá, N. François y J. Albrespit (Coords.), Fabriques de vérite(s): V. 2. L’ouevre littéraire au miroir de la vérité (1.ª ed., pp. 109-116). Editions L’Harmattan.

Roas, D. (2006). De la maravilla al horror. Los inicios de lo fantástico en la cultura española (1750-1860) (1.ª ed.). Mirabel Editorial.

Sebold, R. (2002). La novela romántica en España: entre libro de caballerías y novela moderna (1.ª ed.). Universidad de Salamanca.

Sebold, R. (2014). Alma sensible, romanticismo exaltado y suicidio. Sobre la novela Voyleano y la exaltación de las pasiones (1827), de Estanislao de Cosca Vayo y Lamarca. Revista de Literatura, 76(152), 531-548. https://doi.org/10.3989/revliteratura.2014.02.020

Torrecilla, J. (1996). La imitación colectiva. Gredos.

Published

2024-12-04

How to Cite

Muñoz de Morales Galiana, J. (2024). The Narrative by Manuel Fernández y González Facing the Literary Canon. Philologia Hispalensis, 38(2), 183–197. https://doi.org/10.12795/PH.2024.v38.i02.08

Issue

Section

Varia section
Received 2023-06-19
Accepted 2024-01-25
Published 2024-12-04
Views
  • Abstract 35
  • PDF (Español (España)) 20
  • HTML (Español (España)) 4
  • XML (Español (España)) 7