Perception and Recognition of Linguistic Diversity of Spanish Among Vietnamese University Students

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/PH.2024.v38.i01.11

Keywords:

varieties of Spanish, Vietnamese students, perception, recognition, PRECAVES XXI

Abstract

This article analyzes the perception and recognition of linguistic diversity by students in the last two years of the Hispanic Studies degree at the University of Social Sciences and Humanities of Ho Chi Minh City (Vietnam) in the framework of the PRECAVES XXI project (Project for the study of beliefs and attitudes towards cultured varieties of 21st century Spanish). For this, an evaluation of the knowledge of varieties was carried out in two phases — by means of the PRECAVES XXI survey — with a didactic action between both phases. The PRECAVES XXI survey allows the study of knowledge of varieties of Spanish directly through the 16 recordings of two types of speech (spontaneous or read) of eight varieties from Spanish: Castilian, Andalusian, Canarian, Mexican, Caribbean, Andean, River Plate and Chilean. As our main conclusion, we note the difficulty of these students in the exact identification of varieties, since they only show, after the didactic action, an improvement in generic identification, especially with the distinction between conservative and innovative varieties.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andión-Herrero, M. (2019). La unidad y variedad del español en el marco glotopolítico y aplicado actual. Journal of Spanish Language Teaching, 6(2), 150-169. https://doi.org/10.1080/23247797.2019.1681627

Andrea, T. (2008). Comunicación intercultural y estrategias comunicativas de hablantes no nativos del español en Chile. Cyber Humanitatis, (45). https://cyberhumanitatis.uchile.cl/index.php/RCH/article/view/5960

Cao, X. H. (2000). Tiếng Việt – mấy vấn đề ngữ âm, ngữ pháp, ngữ nghĩa (Vietnamese - Some Questions on Phonetics, Syntax and Semantics). Giáo dục.

Cestero Mancera, A. y Paredes García, F. (2015). Creencias y actitudes hacia las variedades normativas del español actual: Primeros resultados del Proyecto PRECAVES-XXI. Spanish in Context, 12(2), 255-279. https://doi.org/10.1075/sic.12.2.04ces

Cestero Mancera, A. y Paredes García, F. (2018a). Creencias y actitudes hacia las variedades cultas del español actual: El proyecto PRECAVES XXI. Boletín de Filología (Santiago), 53(2), 11-43. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200011

Cestero Mancera, A. y Paredes García, F. (2018b). Creencias y actitudes hacia las variedades cultas del español actual: el proyecto PRECAVES XXI. Boletín de Filología de la Universidad de Chile, 53(2), 11-43. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200011

Cestero Mancera, A. y Paredes García, F. (Eds.). (2022). La percepción de la variedad castellana. Creencias y actitudes lingüísticas en el siglo XXI. Universidad de Alcalá. https://doi.org/10.37536/AHJD6439

Chiquito, A. B. y Quesada, M. A. (Eds.). (2014). Actitudes lingüísticas de los hispanohablantes hacia el idioma español y sus variantes (Vol. 5). Bergen Language and Linguistics Studies (BeLLS)-University of Bergen.

Comes Peña, C. (2016). El español en la enseñanza universitaria alemana: situación actual y perspectivas. En C. Alemany Bay, B. Aracil Varón, R. Mataix Azuar, P. Mendiola Oñate, E. M.ª Valero Juan y A. Villaverde Pérez (Coords.), Con Alonso Zamora Vicente: Actas del Congreso Internacional “La lengua, la Academia, lo Popular, los Clásicos, los Contemporáneos” (Vol. 2, pp. 519-525). Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.

Consejo de Europa. (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Servicio de publicaciones del Consejo de Europa.

Fernández Martín, P. (2014). La conciencia lingüística en el aula de ELE: Lengua artificial, lengua natural y diversidad sociolingüística. Revista Internacional de Lenguas Extranjeras, (3), 31-61. https://doi.org/10.17345/rile3.31-61

Guerrero, S. y San Martín, A. (2018). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios chilenos hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología de la Universidad de Chile, 53(2), 237-262. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200237

Hernández, C. y Samper, M. (2018). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios canarios hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología de la Universidad de Chile, 53(2), 179-208.

Hernández, N., Muñoz-Basols, J. y Soler, C. (2022). La diversidad del español y su enseñanza. Routledge.

Hofseth, B. (2012). ¿Yo? ¡Yo hablo andaluz! Actitudes lingüísticas de los granadinos hacia su lengua materna [Tesina de Máster]. Universidad de Bergen.

Manjón-Cabeza Cruz, A. (2018). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios granadinos hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología de la Universidad de Chile, 53(2), 145-177. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200145

Manjón-Cabeza Cruz, A. (2020). Semelhanças e diferenças na avaliação das variedades de espanhol de futuros professores e população geral. Dados de granada (Espanha). EntreLínguas, 6(1), 52-70. https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13220

Méndez Guerrero, B. (2018). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios mallorquines hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología de la Universidad de Chile, 53(2), 87-114. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200087

Moreno Fernández, F. (2000). Qué español enseñar. Arco/Libros.

Moreno Fernández, F. (2010). Las variedades de la lengua española y su enseñanza. Arco/Libros.

Moreno Fernández, F. (2019). Sociolingüística cognitiva. Proposiciones, escolios y debates. Iberoamericana Vervuert.

Nguyễn, T. K. D. (2021). El español en Vietnam. El español en el mundo, Anuario 2021. Instituto Cervantes. https://cvc.cervantes.es/lengua/anuario/anuario_21/asia_oceania/vietnam.htm

Ortiz-Jiménez, M. (2019). Actitudes lingüísticas de los profesores en España y Australia hacia las variedades dialectales. Journal of Spanish Language Teaching, 6(2), 182-198. https://doi.org/10.1080/23247797.2019.1668634

Paffey, D. (2019). Global Spanish(es) in a global city: linguistic diversity among learners of Spanish in London. Journal of Spanish Language Teaching, 6(2) 131-149. https://doi.org/10.1080/23247797.2019.1676983

Santana Marrero, J. (2018). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios sevillanos hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología de la Universidad de Chile, 53(2), 115-144. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200115

Santana Marrero, J. y Manjón-Cabeza, A. (2021). Percepción del andaluz: Creencias y actitudes de jóvenes hispanohablantes y estudiantes de ELE. Philologia Hispalensis, 35(1), 13-28. https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i01.01

Sosinski, M. y Waluch, E. (2021). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios de la Universidad de Varsovia hacia la variedad andaluza del español. Philologia Hispalensis, 35(1), 193-214. https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i01.09

Svetozarovová, R. (2020). Actitudes y creencias de estudiantes eslovacos, checos y polacos hacia las variedades cultas del español: valoración directa e indirecta. Tonos digital: revista de estudios filológicos, 1(38). http://www.tonosdigital.es/ojs/index.php/tonos/article/view/2419

Svetozarovová, R. (2021). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios eslovacos, checos y polacos hacia el andaluz. Philologia Hispalensis, 35(1), 215-234. https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i01.10

Yraola, A. (2014). Actitudes lingüísticas en España. En A. B. Chiquito y M. A. Quesada Pacheco (Eds.), Actitudes lingüísticas de los hispanohablantes hacia el idioma español y sus variantes. Bergen Language and Linguistic Studies (BeLLS), 5, 551-636. https://bells.uib.no/index.php/bells/article/view/685

Published

2024-06-05

How to Cite

Ngân Võ, N. K. (2024). Perception and Recognition of Linguistic Diversity of Spanish Among Vietnamese University Students. Philologia Hispalensis, 38(1), 261–278. https://doi.org/10.12795/PH.2024.v38.i01.11

Issue

Section

Varia section
Received 2023-05-29
Accepted 2024-01-08
Published 2024-06-05
Views
  • Abstract 55
  • PDF (Español (España)) 37
  • HTML (Español (España)) 4
  • XML (Español (España)) 7