Perception and Recognition of Linguistic Diversity of Spanish Among Vietnamese University Students
DOI:
https://doi.org/10.12795/PH.2024.v38.i01.11Keywords:
varieties of Spanish, Vietnamese students, perception, recognition, PRECAVES XXIAbstract
This article analyzes the perception and recognition of linguistic diversity by students in the last two years of the Hispanic Studies degree at the University of Social Sciences and Humanities of Ho Chi Minh City (Vietnam) in the framework of the PRECAVES XXI project (Project for the study of beliefs and attitudes towards cultured varieties of 21st century Spanish). For this, an evaluation of the knowledge of varieties was carried out in two phases — by means of the PRECAVES XXI survey — with a didactic action between both phases. The PRECAVES XXI survey allows the study of knowledge of varieties of Spanish directly through the 16 recordings of two types of speech (spontaneous or read) of eight varieties from Spanish: Castilian, Andalusian, Canarian, Mexican, Caribbean, Andean, River Plate and Chilean. As our main conclusion, we note the difficulty of these students in the exact identification of varieties, since they only show, after the didactic action, an improvement in generic identification, especially with the distinction between conservative and innovative varieties.
Downloads
References
Andión-Herrero, M. (2019). La unidad y variedad del español en el marco glotopolítico y aplicado actual. Journal of Spanish Language Teaching, 6(2), 150-169. https://doi.org/10.1080/23247797.2019.1681627
Andrea, T. (2008). Comunicación intercultural y estrategias comunicativas de hablantes no nativos del español en Chile. Cyber Humanitatis, (45). https://cyberhumanitatis.uchile.cl/index.php/RCH/article/view/5960
Cao, X. H. (2000). Tiếng Việt – mấy vấn đề ngữ âm, ngữ pháp, ngữ nghĩa (Vietnamese - Some Questions on Phonetics, Syntax and Semantics). Giáo dục.
Cestero Mancera, A. y Paredes García, F. (2015). Creencias y actitudes hacia las variedades normativas del español actual: Primeros resultados del Proyecto PRECAVES-XXI. Spanish in Context, 12(2), 255-279. https://doi.org/10.1075/sic.12.2.04ces
Cestero Mancera, A. y Paredes García, F. (2018a). Creencias y actitudes hacia las variedades cultas del español actual: El proyecto PRECAVES XXI. Boletín de Filología (Santiago), 53(2), 11-43. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200011
Cestero Mancera, A. y Paredes García, F. (2018b). Creencias y actitudes hacia las variedades cultas del español actual: el proyecto PRECAVES XXI. Boletín de Filología de la Universidad de Chile, 53(2), 11-43. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200011
Cestero Mancera, A. y Paredes García, F. (Eds.). (2022). La percepción de la variedad castellana. Creencias y actitudes lingüísticas en el siglo XXI. Universidad de Alcalá. https://doi.org/10.37536/AHJD6439
Chiquito, A. B. y Quesada, M. A. (Eds.). (2014). Actitudes lingüísticas de los hispanohablantes hacia el idioma español y sus variantes (Vol. 5). Bergen Language and Linguistics Studies (BeLLS)-University of Bergen.
Comes Peña, C. (2016). El español en la enseñanza universitaria alemana: situación actual y perspectivas. En C. Alemany Bay, B. Aracil Varón, R. Mataix Azuar, P. Mendiola Oñate, E. M.ª Valero Juan y A. Villaverde Pérez (Coords.), Con Alonso Zamora Vicente: Actas del Congreso Internacional “La lengua, la Academia, lo Popular, los Clásicos, los Contemporáneos” (Vol. 2, pp. 519-525). Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes.
Consejo de Europa. (2002). Marco común europeo de referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. Servicio de publicaciones del Consejo de Europa.
Fernández Martín, P. (2014). La conciencia lingüística en el aula de ELE: Lengua artificial, lengua natural y diversidad sociolingüística. Revista Internacional de Lenguas Extranjeras, (3), 31-61. https://doi.org/10.17345/rile3.31-61
Guerrero, S. y San Martín, A. (2018). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios chilenos hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología de la Universidad de Chile, 53(2), 237-262. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200237
Hernández, C. y Samper, M. (2018). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios canarios hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología de la Universidad de Chile, 53(2), 179-208.
Hernández, N., Muñoz-Basols, J. y Soler, C. (2022). La diversidad del español y su enseñanza. Routledge.
Hofseth, B. (2012). ¿Yo? ¡Yo hablo andaluz! Actitudes lingüísticas de los granadinos hacia su lengua materna [Tesina de Máster]. Universidad de Bergen.
Manjón-Cabeza Cruz, A. (2018). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios granadinos hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología de la Universidad de Chile, 53(2), 145-177. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200145
Manjón-Cabeza Cruz, A. (2020). Semelhanças e diferenças na avaliação das variedades de espanhol de futuros professores e população geral. Dados de granada (Espanha). EntreLínguas, 6(1), 52-70. https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13220
Méndez Guerrero, B. (2018). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios mallorquines hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología de la Universidad de Chile, 53(2), 87-114. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200087
Moreno Fernández, F. (2000). Qué español enseñar. Arco/Libros.
Moreno Fernández, F. (2010). Las variedades de la lengua española y su enseñanza. Arco/Libros.
Moreno Fernández, F. (2019). Sociolingüística cognitiva. Proposiciones, escolios y debates. Iberoamericana Vervuert.
Nguyễn, T. K. D. (2021). El español en Vietnam. El español en el mundo, Anuario 2021. Instituto Cervantes. https://cvc.cervantes.es/lengua/anuario/anuario_21/asia_oceania/vietnam.htm
Ortiz-Jiménez, M. (2019). Actitudes lingüísticas de los profesores en España y Australia hacia las variedades dialectales. Journal of Spanish Language Teaching, 6(2), 182-198. https://doi.org/10.1080/23247797.2019.1668634
Paffey, D. (2019). Global Spanish(es) in a global city: linguistic diversity among learners of Spanish in London. Journal of Spanish Language Teaching, 6(2) 131-149. https://doi.org/10.1080/23247797.2019.1676983
Santana Marrero, J. (2018). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios sevillanos hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología de la Universidad de Chile, 53(2), 115-144. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200115
Santana Marrero, J. y Manjón-Cabeza, A. (2021). Percepción del andaluz: Creencias y actitudes de jóvenes hispanohablantes y estudiantes de ELE. Philologia Hispalensis, 35(1), 13-28. https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i01.01
Sosinski, M. y Waluch, E. (2021). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios de la Universidad de Varsovia hacia la variedad andaluza del español. Philologia Hispalensis, 35(1), 193-214. https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i01.09
Svetozarovová, R. (2020). Actitudes y creencias de estudiantes eslovacos, checos y polacos hacia las variedades cultas del español: valoración directa e indirecta. Tonos digital: revista de estudios filológicos, 1(38). http://www.tonosdigital.es/ojs/index.php/tonos/article/view/2419
Svetozarovová, R. (2021). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios eslovacos, checos y polacos hacia el andaluz. Philologia Hispalensis, 35(1), 215-234. https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i01.10
Yraola, A. (2014). Actitudes lingüísticas en España. En A. B. Chiquito y M. A. Quesada Pacheco (Eds.), Actitudes lingüísticas de los hispanohablantes hacia el idioma español y sus variantes. Bergen Language and Linguistic Studies (BeLLS), 5, 551-636. https://bells.uib.no/index.php/bells/article/view/685
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kim Ngân Võ
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The printed and electronic editions of this Journal are edited by the University of Seville Editorial, and the source must be cited in any partial or total reproduction.
Unless otherwise indicated, all the contents of the electronic edition are distributed under a license of use and distribution “Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International” . You can view the informative version and the legal text of the license here. This fact must be expressly stated in this way when necessary.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- The author/s retain copyright and grant the journal the first publication right, and accept it to be distributed with the Creative Commons By NC ND 4.0 licence, which allows third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal and whenever they do not make commercial use and reuse it in the same way.
- Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
Authors are allowed and recommended, once the article has been published in the journal Philologia Hispalensis (online version), to download the corresponding PDF and disseminate it online (ResearchGate, Academia.edu, etc.) as it may lead to productive scientific exchanges and to a greater and faster dissemination of published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2024-01-08
Published 2024-06-05
- Abstract 128
- PDF (Español (España)) 73
- HTML (Español (España)) 7
- XML (Español (España)) 14