Feminist practices in the teaching of scenography:some open perspectives

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/PH.2022.v36.i02.02

Keywords:

Teaching scenography, critical design, feminist pedagogies, contemporary Spanish theater, expansion of the theatrical canon

Abstract

The place of the theatrical is a privileged field for the study of changes in mentalities and ways of permanence, since in the very attempt to define it there come into play the interdependencies of such things as spatial definition and ideological construct, emission and reception, form and content, in a much clearer way than other artistic expressions. Its own specificity puts focus and adds perspective, quite literally, to many collective and individual issues regarding the definition of identity, orientation, and that of society´s imaginary institution. So it also happens in both its learning and teaching, particularly in the field of scenography and design.

In this article, we will reflect from a gender perspective and through a methodology embedded in scenographic teaching and practice, on the exclusions and absences that shape our scenic culture, and how the designing process is defined by the discourse on power they reflect.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Acaso, M. (2018). Pedagogías invisibles. El espacio del aula como discurso. Los Libros de la Cararata.

Artaud, A. (2001). El teatro y su doble. Edhasa.

Bablet, D. (2001). Para un método de análisis del espacio teatral, ADE Teatro, 86, 17-27.

Bobes Naves, M. C. (2001). Semiótica de la escena. Análisis comparativos de los espacios dramáticos en el teatro europeo. Arco/Libros.

Brook, P. (2012). El espacio vacío. Ediciones Península.

Campi Valls, I. (2002). Diseño y género. Las aventuras de Venus en el reino de la razón, On diseño, Nº. 232, 287-303.

Carlson, M. (1993). Places of Performance. The Semiotics of Theatre Architecture. Cornell University Press.

Case, S. E. (1985). Classic Drag: The Greek Creation of Female Parts, Theatre Journal, 37(3), Staging Gender (Oct), 317-327.

Contreras Elvira, A. (2014). La criada maga en la comedia de magia del siglo XVIII, o de escenógrafas y pedagogas en el ocaso del Antiguo Régimen, Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, Revista Digital del Grupo de Estudios del Siglo XVIII, Ejemplar dedicado a: Mujeres a contraluz: criadas en la literatura española de los siglos XVIII y XIX. Universidad de Cádiz, 20, 43-73.

Criado Perez, C. (2020). La mujer invisible. Descubre cómo los datos configuran un mundo hecho por y para los hombres. Editorial Planeta.

De Rudder, L. (2006). Rencontre avec Gunilla Palmstierna-Weiss. L’Esthétique de la résistance, roman, le journal des lectures (2005-2006): Dossier Peter Weiss. https://remue.net/Rencontre-avec-Gunilla-Palmstierna-Weiss.

Dubatti, J. (2020). Teatro y territorialidad. Perspectivas de Filosofia del Teatro y Teatro comparado. Gedisa.

Dumoulié, C. (2007). Nietzsche y Artaud, pensadores de la crueldad. Instantes y Azares: Escrituras Nietzscheanas, 4-5, 15-30.

Eisler, R. (2021). El cáliz y la espada: De las diosas a los dioses: culturas pre-patriarcales. Capitán Swing.

Ellsworth, E. (2005). Posiciones en la enseñanza. Diferencia, pedagogía y el poder de la direccionalidad. Akal.

Fisher-Lichte, E. (1999). Semiótica del teatro. Arco Libros.

Foucault, M. (1980). El ojo del poder. Entrevista con Michel Foucault. En J. Bentham, El Panóptico. La Piqueta.

Halvorsen Smith, R. (2001). Deconstucting the Design Process: Teaching Scene Design Process Through Feminist Performance Art. En R. Halvorsen Smith, B. A. McConachie, R. Blair (Eds), Perspectives on Teaching Theatre (pp. 107-115). Peter Lang.

Hann, R. (2019). Beyond Scenography. Routledge.

Haraway, D. (2004). Ciencia, cyborgs y mujeres: la reinvención de la naturaleza. Cátedra.

Hooks, bell (2022). Enseñar pensamiento crítico. Rayo Verde Editorial.

Kaplan, D. M. (1973). La arquitectura teatral como derivación de la cavidad primaria. En V.V. A.A. La cavidad teatral (pp. 9-39). Anagrama.

Lampe, E. (2007). La paradoja del círculo: El encuentro creativo de Anne Bogart con las tradiciones interpretativas del Este de Asia. En A. Celaya y Anne Bogart, Los puntos de vista escénicos (pp. 157-166). Publicaciones de la Asociación de Directores de Escena.

Lerner, G. (2019). La creación de la conciencia feminista. Desde la Edad Media hasta 1870. Katakrak Liburuak.

Loos, A. (1980). Ornamentación y delito, y otros escritos. Gustavo Gili.

Maceira Ochoa, L. (2008). El sueño y la práctica de sí. Pedagogía feminista, una propuesta. El Colegio de México.

Martinengo, M., Giraud, M. T. (2010). La herencia de las trovadoras: de las trovadoras a las preciosas, DUODA. Estudis de la Diferència Sexual, núm. 39, 19-32.

McKinney, J. & Palmer, S., (Eds), (2017). Scenography Expanded: An Introduction to Contemporary Performance Design (Performance and Design). Bloomsbury Methuen Drama.

Mirzoeff, N. (2003). Introducción a la cultura visual. Paidós.

Montero, R. (1 mayo 2022). Un tronar colosal, El País. https://elpais.com/eps/2022-05-01/un-tronar-colosal.html?event_log=fa.

Moreira, S. (2021). Cómo el star system y el sexismo invisibilizaron la contribución de las arquitectas, Plataforma Arquitectura. https://www.plataformaarquitectura.cl/cl/958881/como-el-star-system-y-el-sexismo-invisibilizaron-la-contribucion-de-las-arquitectas.

Nietzsche, F. (2020). El nacimiento de la tragedia o Grecia y el pesimismo. Alianza Editorial.

Ocampo, E. (2007). Apolo y la máscara. La estética occidental frente a las prácticas artísticas de otras culturas. Icaria.

Palmstierna, G. (1986). Carta abierta a Ingmar Bergman: Un decorado desnudo también es decorado, Cuaderno dedicado a La visita del Dramaten. Strindberg-Bergman La señorita Julia-El Público, 12 (marzo, 1986), 24-25.

Rancière, J. (2010). El maestro ignorante: cinco lecciones sobre la emancipación intelectual. Laertes.

_______ (2010). El espectador emancipado. Ediciones Ellago.

Rawsthorn, A. (2021). El diseño como actitud. Gustavo Gili.

Roznowski, R. & Domer, K. (2009). Collaboration in Theatre: A Practical Guide for Designers and Directors. Palgrave Macmillan.

Scott Brown, D. (1992). Un lugar en la cumbre. Sexismo y estrellato en el mundo de la arquitectura. Diseño Interior, (14), 4-5.

Schon, D. A. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el diseño en las profesiones. Paidós.

Surgers, A. (2005). Escenografías del teatro occidental. Ediciones Antes del Sur.

Svensk, F. (2019). Gunilla Palmstierna-Weiss: Moderna Musset Stockholm, Art Forum. https://www.artforum.com/print/reviews/201908/gunilla-palmstierna-weiss-80898.

Tordera, A. (1999). Elementos para una semiótica del texto artístico. Cátedra.

Trubridge, S. (2013). Terra Nullius: the nomad and the empty space. Performance Research, 18(3), 144-153.

Uberfeld, A. (1989). Semiótica teatral. Cátedra.

_______ (1997). La escuela del espectador. Publicaciones de la Asociación de directores de Escena de España.

Velásquez, D. (2021). Entrevista a Susana Blas Brunel, PAC. Plataforma de Arte Contemporáneo. https://www.plataformadeartecontemporaneo.com/pac/entrevista-susana-blas/.

Published

2022-12-12

How to Cite

Blas Brunel, A.-E. (2022). Feminist practices in the teaching of scenography:some open perspectives. Philologia Hispalensis, 36(2), 23–36. https://doi.org/10.12795/PH.2022.v36.i02.02
Received 2022-05-25
Accepted 2022-09-26
Published 2022-12-12
Views
  • Abstract 195
  • PDF (Español (España)) 95
  • HTML (Español (España)) 93
  • XML (Español (España)) 59