Gender and patriarchal capitalist structure in latin american theater

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/PH.2022.v36.i02.05

Keywords:

Latin American Theatre, Feminism, Capitalism, Patriarchy, Violence, Gender

Abstract

This essay reflects on the latest feminist stage production from some Latin American countries, and proposes that, together with popular feminism, it is an ideological space that raises claims for gender justice, focusing on specific contemporary conflicts. The essay analyzes three issues: the scene as dramatic and visual metaphor of the restrictions that the patriarcal capitalist structure implies for the struggle for gender rights (Corners in the Sky and Mechanics); the displacement of the male suject from certain spaces and their occupation by non-male subjects as possible cause of gender violence (You will see y Femicide is Genocide), and finally, the feminist struggle in artivist collectives (ARDA, Lastesis and the Colombian Theater Corporation) with the characteristic of a new and powerful presence of the body in the actions, the emergence of spaces of appearance and affectivity that affirms and exhibits the feminist struggle in the spaces of power (abstract spaces). The essay concludes that this scene dialogues with the contemporary historical-political context and the symbolic-cultural associations, offers a far from naive perspective with new theatrical tools and a growing ideological subtlety.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Benhabib, S., y Cornell, D. (Eds). (1990). Teoría feminista y teoría crítica: Ensayos sobre la política de género en las sociedades de capitalismo tardío. Alfons el Magnanim.

Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Anagrama.

Butler, J. (2017). Cuerpos aliados y lucha política. Editorial Paidos.

_______ (2007). El género en disputa: el feminismo y la subversión de la identidad, Paidós.

Calveiro, P. (1998). Poder y Desaparición, Ediciones Colihue.

Cobo, R. (2011). La nueva política sexual del patriarcado y sus alianzas con la globalización capitalista. La Catarata.

ARDA Colectiva. (2018). ESTAMOS ACA. https://www.youtube.com/watch?v=IAze6KK3EsA

Femenías, M. y Soza Rossi, P. (2009). Poder y violencia sobre el cuerpo de las mujeres. Sociologias, 11(21), 42-65. En Memoria Académica. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.10511/pr.10511.pdf

Femenías, M. L. (2011). Violencias del mundo global: inscripciones e identidades esencializadas. Pensamiento Iberoamericano, (9), 85-108. file:///C:/Users/Lina/Downloads/Dialnet-ViolenciasDelMundoGlobal-3710886.pdf

Fuerza Artística de Choque Comunicativo. (2017). «Femicidio es Genocidio» https://youtu.be/ac2TmnzR6Y4

Fraser, N. (1990). ¿Qué tiene de crítica la teoría crítica? Habermas y la cuestión de género. En S. Benhabib y D. Cornell (Eds). (1990). Teoría feminista y teoría crítica: Ensayos sobre la política de género en las sociedades de capitalismo tardío (pp. 49-88). Alfons el Magnanim.

García, C. (Comunicación personal, 7 de junio de 2019, Buenos Aires).

Jones, A. R. (1985). Writing the Body: Toward an Undertanding of lÉcriture Féminine en Wharol R. Robyn & Diane Price Herndl, Feminisms, an Anthology of Literary Theory and Criticism. Rutgers, New Jersey: 357-370.

Las Tesis Colectivo. (2019). «Un violador en tu camino». https://www.google.com/search?q=youtube+Un+violador+en+tu+camino&oq=youtube+Un+violador+en+tu+camino&aqs=chrome..69i57j69i64.14633j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8

Lefebvre, H. (2013). La producción del espacio. Edición y traducción Emilio Martínez. Edición Capitán Swing Libros S.L.

Mazover, M. Esquinas en el cielo. [Manuscrito sin publicar].

Nicholson, L. (1990). Feminismo y Marx: integración de parentesco y economía. En S. Benhabib y D. Cornell (Eds.) (1990). Teoría feminista y teoría crítica: Ensayos sobre la política de género en las sociedades de capitalismo tardío (pp. 29-48). Alfons el Magnanim.

O’Brien, M. (1979). Reproducing Man. En N. Loren, G. Clark y L. Lange (Eds.) (1979) The Sexism of Social and Political Theory (pp. 101-112). University of Toronto Press.

Olivera, M. (2005). El movimiento independiente de mujeres de Chiapas y su lucha contra el neoliberalismo. En Spanish Special Issue: Feminismos Disidentes en América Latina el Caribe, Nouvelles Questions Féministes: Revue Internationale Francophone, 24(2), 106-115.

Percovich, M. (2007). Yocasta. En Antología de teatro latinoamericano Tomo 12 Ed. Geirola, Gustavo y Lola Proaño Gómez. https://www.celcit.org.ar/publicaciones/teatro-teoria-y-practica/33/033/

Rossenwurcel, C. Mecánicas (2013, 2014, 2015). https://vimeo.com/100564270

Proaño, L. (2020). Estallido social/estallido feminista: Chile y Argentina 2015-2019. http://www.artescena.cl/estallido-socialestallido-feminista-chile-y-argentina-2015-2019/

_______ (2019). Teatralidades plurales, espacio, política y memoria: intervención ciudadana en la ciudad de Buenos Aires. Democracias incompletas: debates críticos en el Cono Sur, editado por Fernando A. Blanco y C. Opazo, Cuarto Propio: 221.-246.

_______ (2018). El artivismo de la Fuerza Artística de Choque Comunicativo. Diagnóstico de los puntales del neoliberalismo extremo en Argentina (2015-2017). BOLETIN/18 del Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria, Universidad Nacional de Rosario (UNR), núm. 19, diciembre 2018.

_______ (2017). Filosofía feminista y escenarios teatrales recientes: Argentina 2013-2015. Latin American Theatre Review. 51(1), Fall 2017, 133-150.

_______ (2017b). Artivismo y potencia política. El colectivo Fuerza Artística de Choque Comunicativo: cuerpos, memoria y espacio urbano”. Telón de Fondo 26: 48-62.

_______ (2016). La escena feminista argentina: una diacronía paralela al desarrollo de la filosofía feminista. Y a otra cosa mariposa (1988) y Ya vas a ver (2015), de Susana Torres Molina. Revista Artescena, 1, Universidad de Playa Ancha. https://artescena.cl/la-escena-feminista-argentina-una-diacronia-paralela-al-desarrollo-de-la-filosofia-feminista-y-a-otra-cosa-mariposa-1988-y-ya-vas-a-ver-2015-de-susana-torres-molina/

_______. (2015). Mecánicas. [Manuscrito sin publicar].

Schild, V. (2016). Feminismo e neoliberalismo na America Latina. Revista Outubro, (26).

Scott, J. W. (1992). Igualdad versus diferencia: los usos de la teoría postestructuralista. Debate Feminista 3(5), 85-105.

Torres, S. (2015). Ya vas a ver. [Manuscrito sin publicar].

Villaplanas, V. (2005). Género, representación y formas de violencia. Feminismos. Rebelión. https://rebelion.org/genero-representacion-y-formas-de-violencia/.

_______ (2003). El discurso televisivo de la violencia: representación y registros enunciativos en las formas narrativas audiovisuales fragmentarios: videoclip y reportaje de investigación cultural ed Trípodos, Facultat de Ciències de la Comunicació (Blanquerna) URL, Barcelona, nº extra-2003: 555-565. ISSN: 1138-3305.

Yuval-Davis, N. (2006). Intersectionality and Feminist Politics. European Journal of Women’s Studies, SAGE Publications (UK and US) 13(3), 193-209.

Published

2022-12-12

How to Cite

Proaño Gomez, L. (2022). Gender and patriarchal capitalist structure in latin american theater. Philologia Hispalensis, 36(2), 69–86. https://doi.org/10.12795/PH.2022.v36.i02.05
Received 2022-01-20
Accepted 2022-05-24
Published 2022-12-12
Views
  • Abstract 333
  • PDF (Español (España)) 176
  • HTML (Español (España)) 66
  • XML (Español (España)) 53