Gender and patriarchal capitalist structure in latin american theater
DOI:
https://doi.org/10.12795/PH.2022.v36.i02.05Keywords:
Latin American Theatre, Feminism, Capitalism, Patriarchy, Violence, GenderAbstract
This essay reflects on the latest feminist stage production from some Latin American countries, and proposes that, together with popular feminism, it is an ideological space that raises claims for gender justice, focusing on specific contemporary conflicts. The essay analyzes three issues: the scene as dramatic and visual metaphor of the restrictions that the patriarcal capitalist structure implies for the struggle for gender rights (Corners in the Sky and Mechanics); the displacement of the male suject from certain spaces and their occupation by non-male subjects as possible cause of gender violence (You will see y Femicide is Genocide), and finally, the feminist struggle in artivist collectives (ARDA, Lastesis and the Colombian Theater Corporation) with the characteristic of a new and powerful presence of the body in the actions, the emergence of spaces of appearance and affectivity that affirms and exhibits the feminist struggle in the spaces of power (abstract spaces). The essay concludes that this scene dialogues with the contemporary historical-political context and the symbolic-cultural associations, offers a far from naive perspective with new theatrical tools and a growing ideological subtlety.
Downloads
References
Benhabib, S., y Cornell, D. (Eds). (1990). Teoría feminista y teoría crítica: Ensayos sobre la política de género en las sociedades de capitalismo tardío. Alfons el Magnanim.
Bourdieu, P. (2000). La dominación masculina. Anagrama.
Butler, J. (2017). Cuerpos aliados y lucha política. Editorial Paidos.
_______ (2007). El género en disputa: el feminismo y la subversión de la identidad, Paidós.
Calveiro, P. (1998). Poder y Desaparición, Ediciones Colihue.
Cobo, R. (2011). La nueva política sexual del patriarcado y sus alianzas con la globalización capitalista. La Catarata.
ARDA Colectiva. (2018). ESTAMOS ACA. https://www.youtube.com/watch?v=IAze6KK3EsA
Femenías, M. y Soza Rossi, P. (2009). Poder y violencia sobre el cuerpo de las mujeres. Sociologias, 11(21), 42-65. En Memoria Académica. http://www.memoria.fahce.unlp.edu.ar/art_revistas/pr.10511/pr.10511.pdf
Femenías, M. L. (2011). Violencias del mundo global: inscripciones e identidades esencializadas. Pensamiento Iberoamericano, (9), 85-108. file:///C:/Users/Lina/Downloads/Dialnet-ViolenciasDelMundoGlobal-3710886.pdf
Fuerza Artística de Choque Comunicativo. (2017). «Femicidio es Genocidio» https://youtu.be/ac2TmnzR6Y4
Fraser, N. (1990). ¿Qué tiene de crítica la teoría crítica? Habermas y la cuestión de género. En S. Benhabib y D. Cornell (Eds). (1990). Teoría feminista y teoría crítica: Ensayos sobre la política de género en las sociedades de capitalismo tardío (pp. 49-88). Alfons el Magnanim.
García, C. (Comunicación personal, 7 de junio de 2019, Buenos Aires).
Jones, A. R. (1985). Writing the Body: Toward an Undertanding of lÉcriture Féminine en Wharol R. Robyn & Diane Price Herndl, Feminisms, an Anthology of Literary Theory and Criticism. Rutgers, New Jersey: 357-370.
Las Tesis Colectivo. (2019). «Un violador en tu camino». https://www.google.com/search?q=youtube+Un+violador+en+tu+camino&oq=youtube+Un+violador+en+tu+camino&aqs=chrome..69i57j69i64.14633j0j4&sourceid=chrome&ie=UTF-8
Lefebvre, H. (2013). La producción del espacio. Edición y traducción Emilio Martínez. Edición Capitán Swing Libros S.L.
Mazover, M. Esquinas en el cielo. [Manuscrito sin publicar].
Nicholson, L. (1990). Feminismo y Marx: integración de parentesco y economía. En S. Benhabib y D. Cornell (Eds.) (1990). Teoría feminista y teoría crítica: Ensayos sobre la política de género en las sociedades de capitalismo tardío (pp. 29-48). Alfons el Magnanim.
O’Brien, M. (1979). Reproducing Man. En N. Loren, G. Clark y L. Lange (Eds.) (1979) The Sexism of Social and Political Theory (pp. 101-112). University of Toronto Press.
Olivera, M. (2005). El movimiento independiente de mujeres de Chiapas y su lucha contra el neoliberalismo. En Spanish Special Issue: Feminismos Disidentes en América Latina el Caribe, Nouvelles Questions Féministes: Revue Internationale Francophone, 24(2), 106-115.
Percovich, M. (2007). Yocasta. En Antología de teatro latinoamericano Tomo 12 Ed. Geirola, Gustavo y Lola Proaño Gómez. https://www.celcit.org.ar/publicaciones/teatro-teoria-y-practica/33/033/
Rossenwurcel, C. Mecánicas (2013, 2014, 2015). https://vimeo.com/100564270
Proaño, L. (2020). Estallido social/estallido feminista: Chile y Argentina 2015-2019. http://www.artescena.cl/estallido-socialestallido-feminista-chile-y-argentina-2015-2019/
_______ (2019). Teatralidades plurales, espacio, política y memoria: intervención ciudadana en la ciudad de Buenos Aires. Democracias incompletas: debates críticos en el Cono Sur, editado por Fernando A. Blanco y C. Opazo, Cuarto Propio: 221.-246.
_______ (2018). El artivismo de la Fuerza Artística de Choque Comunicativo. Diagnóstico de los puntales del neoliberalismo extremo en Argentina (2015-2017). BOLETIN/18 del Centro de Estudios de Teoría y Crítica Literaria, Universidad Nacional de Rosario (UNR), núm. 19, diciembre 2018.
_______ (2017). Filosofía feminista y escenarios teatrales recientes: Argentina 2013-2015. Latin American Theatre Review. 51(1), Fall 2017, 133-150.
_______ (2017b). Artivismo y potencia política. El colectivo Fuerza Artística de Choque Comunicativo: cuerpos, memoria y espacio urbano”. Telón de Fondo 26: 48-62.
_______ (2016). La escena feminista argentina: una diacronía paralela al desarrollo de la filosofía feminista. Y a otra cosa mariposa (1988) y Ya vas a ver (2015), de Susana Torres Molina. Revista Artescena, 1, Universidad de Playa Ancha. https://artescena.cl/la-escena-feminista-argentina-una-diacronia-paralela-al-desarrollo-de-la-filosofia-feminista-y-a-otra-cosa-mariposa-1988-y-ya-vas-a-ver-2015-de-susana-torres-molina/
_______. (2015). Mecánicas. [Manuscrito sin publicar].
Schild, V. (2016). Feminismo e neoliberalismo na America Latina. Revista Outubro, (26).
Scott, J. W. (1992). Igualdad versus diferencia: los usos de la teoría postestructuralista. Debate Feminista 3(5), 85-105.
Torres, S. (2015). Ya vas a ver. [Manuscrito sin publicar].
Villaplanas, V. (2005). Género, representación y formas de violencia. Feminismos. Rebelión. https://rebelion.org/genero-representacion-y-formas-de-violencia/.
_______ (2003). El discurso televisivo de la violencia: representación y registros enunciativos en las formas narrativas audiovisuales fragmentarios: videoclip y reportaje de investigación cultural ed Trípodos, Facultat de Ciències de la Comunicació (Blanquerna) URL, Barcelona, nº extra-2003: 555-565. ISSN: 1138-3305.
Yuval-Davis, N. (2006). Intersectionality and Feminist Politics. European Journal of Women’s Studies, SAGE Publications (UK and US) 13(3), 193-209.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Lola Proaño Gomez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The printed and electronic editions of this Journal are edited by the University of Seville Editorial, and the source must be cited in any partial or total reproduction.
Unless otherwise indicated, all the contents of the electronic edition are distributed under a license of use and distribution “Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International” . You can view the informative version and the legal text of the license here. This fact must be expressly stated in this way when necessary.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- The author/s retain copyright and grant the journal the first publication right, and accept it to be distributed with the Creative Commons By NC ND 4.0 licence, which allows third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal and whenever they do not make commercial use and reuse it in the same way.
- Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
Authors are allowed and recommended, once the article has been published in the journal Philologia Hispalensis (online version), to download the corresponding PDF and disseminate it online (ResearchGate, Academia.edu, etc.) as it may lead to productive scientific exchanges and to a greater and faster dissemination of published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2022-05-24
Published 2022-12-12
- Abstract 364
- PDF (Español (España)) 195
- HTML (Español (España)) 73
- XML (Español (España)) 57