Marianella Morena and Lola Arias: memory and testimony from the poetics of the real

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/PH.2022.v36.i02.07

Keywords:

Testimony, memory, poetics of the real, dramaturgies of the real, theatre

Abstract

This article constructs a dialogue between the poetics of the theatrical artists Marianella Morena (Uruguay) and Lola Arias (Argentina), who develop their work in a twinned geographical context, the Rio de la Plata scene. The selected proposals combine two common elements: the scenic treatment of the memory of the dictatorial violence and their work from the practices “of the real”. As we postulate, the analysis of Antígona Oriental by Morena and Campo Minado by Arias makes it possible to reflect on the ways of working in the construction of memory from the call for testimony and affectivity as an artistic and relational mechanism with the audience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, L. (2017). Minefield. Campo minado. Oberon Books.

Blejmar, J. (2017). Autofictions of Postwar: Fostering Empathy in Lola Aria´s Minfield/Campo minado. Latin American Theater Review, 50(2), 103-123.

Bonacorssi, N. y Garrido, M. (1997). Antígona en la Plaza de Mayo. Un diálogo entre Literatura e Historia social. Revista de Lengua y Literatura, 9-11(17-22), 143-150.

Brownell, P., Hernández, P y Tellas, V. (2019). El teatro documental de Vivi Tellas. Paso de Gato, 76, 26-27.

Canelo, P. (2008). El proceso en su laberinto. La interna militar de Videla a Bignone. Prometeo Libros.

Dubatti, J. (2010). El teatro argentino de la posdictadura (1983-2005): el canon de la multiplicidad. Arrabal, 7, 17-26.

Dubatti, R. (comp.) (2017). Malvinas. La guerra en el teatro, el teatro de la guerra. Ediciones del CCC.

_______ (comp.) (2019). Malvinas II. La guerra del teatro, el teatro de la guerra. Ediciones del CCC.

Fradinger, M. (2014). Tragedy Shakes Hands with Testimony: Uruguay´s Survivors Act in Antígona oriental. PMLA, 129(4), 761-772.

Galindo, F. y Brenscheidt, D. (2019). Collage y simulacro. Apuntes sobre el teatro documental de Lola Arias. Arte, entre paréntesis, 10, 17-24.

Gatti Pareja, R. M. (2014). El homo sacer (des)enmascarado: el entrelazamiento de documento y símbolo para la repotenciación de la vida política en Antígona Oriental de Volker Lösch y Marianella Morena. [Tesis de Máster. Lima: Pontificia Universidad Católica del Perú].

Graham-Jones, J. (2019). Re-enacting Life. Performance Research Books.

_______ (2020). The translational politics of surtitling. Lola Aria´s Campo minado/Minefield. En E. Fischer-Lichte, T. Jost y S. Iris Jain (Eds.), Theatrical Speech Acts: Performing Language. Politics, Translations, Embodiments. Routledge.

Halbwachs, M. (2011). La memoria colectiva. Miño y Dávila.

Hernández Parraguez, C. (2020). Lógicas sensibles en Campo minado y Teatro de guerra de Lola Arias. Alpha, 51, 87-96.

Herzog, C. (2015). Más allá de lo posdramático: hacia nuevas formas de encarnación del mito en cuatro reescrituras de Marianella Morena. En L. Alburquerque García, R. Álvarez Escudero y J. L. García Barrientos (Coords.), Escritura y teoría en la actualidad. Actas del II Congreso Internacional de ASETEL, (pp. 341-354).

Hirsch, M. (1997). Family Frames. Photography, Narrative and Postmemory. Harvard University Press.

Jelin, E. (2012). Los trabajos de la memoria. Instituto de Estudios Peruanos.

Kantor, D. G. (2021). Un espacio donde escuchar al enemigo. Entrevista a Lola Arias. Telondefondo, 33, 179-186.

Winn, P., Stern, S., Lorenz, F. y Marchesi, A. (eds.). (2013). No hay mañana sin ayer. Batallas por la memoria histórica en el Cono Sur. Instituto de Estudios Peruanos.

Luna, F. (2003). Los golpes militares (1930-1983). Planeta.

Maguire, G. (2018). Screening the Past: Reflexivity, Repetition and the Spectator in Lola Aria´s Minefield/Campo minado (2016). Bulletin of Latin American research, 38(4), 471-486.

Martin, C. (2012). Theatre of the Real. Palgrave Macmillan.

Misemer, S. (2013). Tragedy and Trauma: Antígona oriental de Marianella Morena. South Central Review, 30(3), 125-142.

_______ (2017). Theatrical Topographies. Spatial Crises in Uruguayan Theater Post-2001. Bucknell University Press.

Mizra, R. (2012). Volver al Teatro: Río de la Plata. Nueva Revista, 138, s/p.

Perera, V. (2017). Testimonios vivos, dramaturgia abierta: La guerra de Malvinas en Campo Minado de Lola Arias. Anagnórisis. Revista de investigación teatral, 16, 299-323.

_______ (2018). Soberanía estallada: Memorias de Malvinas en Campo minado de Lola Arias. Investigación teatral. Revista de artes escénicas y performatividad, 9(13), 161-173.

_______ (2019). Acontecimiento y masculinidades en el arte de Lola Arias. Latin American Theatre Review, 53(1), 79-100.

_______ (2019a). Teatros de guerra: entre los derechos humanos y el arte de Lola Arias. Nuevo Mundo Mundos Nuevos. Images, mémoires et sons. https://doi.org/10.4000/nuevomundo.78102

Pianacci, R. (2015). Antígona: una tragedia latinoamericana. Editorial Losada.

Sánchez, J. A. (2007). Prácticas de lo real en la escena contemporánea. Visor Libros.

Sarlo, B. (2005). Tiempo pasado. Cultura de la memoria y giro subjetivo. Una discusión. Siglo XXI Editores.

Shuffer, C. (2020). Vivir en estado de búsqueda. Las Antígonas modernas del desierto y el Río de la Plata. Aisthesis, 67, 193-205.

Taylor, D. (2006). The Archive and the Repertory: Performing Cultural Memory in the Americas. Duke University Press.

Teicher, Erika. (2020). Lola Aria´s Campo minado/Minefield (2016): Exploring Dramatherapy in Documentary Theatre. Bulletin of Hispanic Studies, 97(10), 1131-1146.

Todorov, T. (2017). Los abusos de la memoria. Paidós.

Urraco, J. M. (2012). Dramaturgias de lo real en la escena contemporánea. Pausa, 33, 12-26.

Verzero, L. (2017). Representaciones afectivas/efectivas: “La memoria también puede funcionar como un campo minado”. Conjunto, 185, 32-41.

_______ (2018). Cartografía afectiva de la patria: Malvinas, un imaginario topográfico del desborde. AdVersus, XV(35), 147-158.

Published

2022-12-12

How to Cite

Saura-Clares, A. (2022). Marianella Morena and Lola Arias: memory and testimony from the poetics of the real. Philologia Hispalensis, 36(2), 105–121. https://doi.org/10.12795/PH.2022.v36.i02.07
Received 2021-10-01
Accepted 2022-02-14
Published 2022-12-12
Views
  • Abstract 130
  • PDF (Español (España)) 71
  • HTML (Español (España)) 154
  • XML (Español (España)) 37