Tragedy, humour and feminism in the theatre of Diana M. De Paco

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/PH.2022.v36.i02.06

Keywords:

humour, tragedy, feminism, denunciation, gender studies

Abstract

Diana M. de Paco is one of the most representative voices of women´s theatre of the 21st century. Based on gender studies, the present work analyses the theatrical strategies of the author, which enable the building of a womanly speech. The following pages explore how playwright place together elements as diverse as humour and tragedy delineating the shape of her personal poetics. The systematic and deep analysis of eight of Diana M. de Paco´s plays —from Polifonía, published in 2001, to the latest one, published in 2016 by Irreverentes editorial— shows the existence of common dramaturgical procedures which weave and refined a mature and defined poetic particularly effective in the expression —and the denunciation— of female speeches which has been ignored and silenced.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abuín, A. (1997). El narrador en el teatro: la mediación como procedimiento en el discurso teatral del siglo XX. Universidad de Santiago de Compostela.

Aristóteles (2011). Poética. Gredos.

Bergson, H. (2011). La risa. Ensayo sobre el significado de la comicidad. Godot.

De Paco Serrano, D. M. (2001). Polifonía. Primer Acto, 291, 103-123.

_______ (2002). Lucía y La antesala. Editora Regional. Conserjería de Educación y Cultura.

_______ (2013). La metáfora. En F. Gutiérrez (Ed.), Antología de teatro breve actual. Castalia.

_______ (2015). See you in Heaven… or, maybe, not. Estreno Collection Contemporary Spanish Plays, 38. (Patricia O´Connor, trad.).

_______ (2016a). Casandras. Esperpento.

_______ (2016b). Morir de amor. En C. Bauer-Funke (Ed.), Espacios urbanos en el teatro español de los siglos XX y XXI (pp. 453-459). Georg Olms Verlang.

_______ (2019) Eva a las seis. Obsession Street. Irreverentes.

Floeck, W. (2009). Introducción a Polifonía. Polifonía, 9-21.

Freear-Papio, H. (2016). La música de la morgue: “NN 12” de Gracia Morales y “Espérame en el cielo...o, mejor no” de Diana M. de Paco Serrano. En J. Romera, F. Gutiérrez y R. García (Coords.), Teatro y música en los inicios del siglo XXI (pp. 274-285). Visor.

_______ (2017). Mito, género y emociones: Medea, Clitemnestra y Casandra en la obra dramática de Diana M. de Paco Serrano. En J. M. Losada y A. Lipscomb (Eds.), Myth and Emotions (pp. 107-116). Cambridge Scholars Publishing.

Gajeri, E. (2002). Los estudios sobre mujeres y los estudios de géneros. En A. Gnisci (Coord.), Introducción a la literatura comparada (pp. 441-486). Crítica.

García Gual, C. (1991). Figuras helénicas y géneros literarios. Mondadori.

Hernández Garrido, R. (2011), Heroidas a cuatro voces (Sobre Polifonía, de Diana de Paco). Monteagudo: Revista de literatura española, hispanoamericana y teoría de la literatura, 16, 269-278.

López Mozo, J. (2002). Lucía y La antesala. Editora Regional. Conserjería de Educación y Cultura.

_______ (2010). Diana de Paco Serrano, de los mitos griegos a nuestros contemporáneos. Estreno, 2, 13-28.

Miras, D. (2001), Polifonía, de Diana de Paco Serrano. La tela de Penélope. Primer acto: Cuadernos de investigación teatral, 291, 90-97.

Pavis, P. (1983). Diccionario del teatro. Dramaturgia, estética, semiología. Paidós.

Ragué Arias, M.J. (2012). Polifonía, de Diana de Paco Serrano. Signa: Revista de la Asociación Española de Semiótica, 21, 725-728.

Rodríguez Alonso, M.A. (2014). La mujer al otro lado de la trinchera en Espérame en el cielo… o, mejor, no de Diana M. de Paco: la heroicidad de la supervivencia en la violencia de género. En E. González de Sande, M. González de Sande (Eds.), Mujeres en guerra/guerra de mujeres en la sociedad, el arte y la literatura (pp. 69-77). Arcibel.

_______ (2016). Víctimas y asesinas. De lo trivial a lo trágico en la dramaturgia de Diana M. de Paco. Theatralia: La muerte violenta en el teatro, 18, 347-360.

_______ (2018). Casandras o el regreso de la voz descreída y silenciada. Acotaciones: Revista de investigación y creación teatral, 40, 15-36. https://doi.org/10.32621/acotaciones.2018.41.04

Serrano, V. (2016). Aunque nadie me escuche. Casandras de Diana M. de Paco. Irreverentes, 9-21.

Vernant, J.P. y Vidal-Naquet, P. (1972). Mythe et tragédie en Grèce ancienne. Maspero.

Published

2022-12-12

How to Cite

Rodríguez Alonso, M. Ángeles. (2022). Tragedy, humour and feminism in the theatre of Diana M. De Paco. Philologia Hispalensis, 36(2), 87–103. https://doi.org/10.12795/PH.2022.v36.i02.06
Received 2021-09-30
Accepted 2021-11-19
Published 2022-12-12
Views
  • Abstract 163
  • PDF (Español (España)) 108
  • HTML (Español (España)) 143
  • XML (Español (España)) 53