Bocamina: inter-artistic folder. Ut pictura de aurelio teno, poesis de A. López Andrada
DOI:
https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i02.11Keywords:
painting, poetry, Aurelio Teno, Alejandro López Andrada, interdiscursivenessAbstract
Under the title Bocamina, an inter-artistic project was carried out in which Aurelio Teno’s pictorial alchemy was merged with the transcended word in Alejandro López Andrada’s poetry. Our research focuses on the analysis of the keys to the symbiosis between both interdiscursive proposals in order to unravel their aesthetic parameters, study their main pictorial and literary features and decipher the technical, thematic and formal references displayed in the body of this artistic piece.
Downloads
References
Agudelo, P. A. (2011). Los ojos de la palabra. La construcción del concepto de écfrasis, de la retórica antigua a la crítica literaria. Lingüística y literatura, 60, 75-92.
Bagué Quilez, L. (2018). Lecturas del Quijote en la poesía española reciente: Yo recordé mi nombre en Barcelona. Anales Cervantinos Vol. L, 253-278. https://doi.org/10.3989/anacervantinos.2018.011
Calabrese, O. (Ed.) (1980). Semiotica della pittura. Il Saggiatore.
— (1985). El lenguaje del arte. Paidós.
Cordero González, C. (2017). Aurelio Teno en la memoria. Real Academia de Ciencias, Bellas Artes y Buenas Letras “Luis Vélez de Guevara”.
García Berrio, A. y Hernández Fernández, T. (1988). Ut poesis pictura. Poética del arte visual. Tecnos.
Giraldo, E. (2007). Literatura y arte. Estética de la imagen y la palabra. Comfama.
— (2015). Entrar en los cuadros. Écfrasis literaria y écfrasis crítica en los ensayos de Pedro Gómez Valderrama, Revista Co-herencia, 12(22), 201-226. https://doi.org/10.17230/co-herencia.12.22.9
Heffernan, J. (1993). Museum of Words: The Poetry of Ekphrasis from Homer to Ashbery. Chicago University Press.
Hernández Guerrero, J. A. (1990). A modo de prólogo. En Teoría del Arte y Teoría de la Literatura (pp. 9-36). Universidad de Cádiz.
Jerez-Farrán, C. (1990). El carácter expresionista de la obra esperpéntica de Valle-Inclán. Hispania, 73(3), 568–576. https://doi.org/10.2307/343935
Krieger, M. (2000). El problema de la écfrasis: imágenes y palabras, espacio y tiempo –y la obra literaria. En A. Monegal (Ed.). Literatura y Pintura (pp. 139-160). Arco/ Libros.
Mitchell, W. J. T. (1994). Ekphrasis and the Other. Universidad de Chicago.
López Andrada, A. (2001). La luz del verdinal. Arte Gráfico Vallesano.
Monegal, A. (2000). Introducción. Diálogo y comparación entre las artes. En A. Monegal (Ed.). Literatura y Pintura (pp. 9-24). Arco/ Libros.
Pfister, M. (1985). Konzepte der Intertextualität. En Ulrich Broich (Ed.) et al. Intertextualität (pp. 1-30). Max Niemeyer Verlag. https://doi.org/10.1515/9783111712420.1
Pimentel, L. A. (2003). Écfrasis y lecturas iconotextuales. Poligrafías, 4, 205-2015.
Plaza Velasco, M. (2018). Poesía que es pintura. Écfrasis literaria en “Exposición” de Olvido García Valdés. ACTIO NOVA: Revista de teoría de la literatura y literatura comparada, 2, 29-64.
Riffaterre, M. (2000). La ilusión de la écfrasis. En A. Monegal (Ed.), Literatura y Pintura (pp. 161-186). Arco/Libros.
Robillard, V. and Jongeneel, E. (1998). Pictures into Words: Theoretical and Desciptive Approaches to Ekphrasis. VU University Press.
— (2011). En busca de la écfrasis (un acercamiento intertextual). En S. González Aktories e I. Artigas Albarelli (Eds.). Entre artes: entre actos: écfrasis e intermedialidad (pp. 27-50). UNAM.
Teno, A. (1988). Magia y alquimia de Aurelio Teno. En Exposición antológica A Teno (p. 8). Diputación de Córdoba.
Teno, A. y López Andrada, A. (1997). Bocamina. Ayto. de Pozoblanco y Diputación de Córdoba.
Valdivia Baselli, A. (2005). Ekphrasis como traducción visual y correspondencias literarias en el lenguaje pictórico desde Museo interior de José Watanabe. Ajos y Zafiros, 7, 57-68.
Zambrano, M. (1990). Claros del bosque. Seix Barral.
— (2012). Algunos lugares de la pintura. P. Chacón (Ed.). Eutelequia.
Zueras, F. (1988). Aurelio Teno. Artista cordobés universal. En Exposición antológica A Teno (pp. 17-36). Diputación de Córdoba.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Blas Sánchez Dueñas
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The printed and electronic editions of this Journal are edited by the University of Seville Editorial, and the source must be cited in any partial or total reproduction.
Unless otherwise indicated, all the contents of the electronic edition are distributed under a license of use and distribution “Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International” . You can view the informative version and the legal text of the license here. This fact must be expressly stated in this way when necessary.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- The author/s retain copyright and grant the journal the first publication right, and accept it to be distributed with the Creative Commons By NC ND 4.0 licence, which allows third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal and whenever they do not make commercial use and reuse it in the same way.
- Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
Authors are allowed and recommended, once the article has been published in the journal Philologia Hispalensis (online version), to download the corresponding PDF and disseminate it online (ResearchGate, Academia.edu, etc.) as it may lead to productive scientific exchanges and to a greater and faster dissemination of published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2021-03-09
Published 2021-12-21
- Abstract 146
- PDF (Español (España)) 76
- HTML (Español (España)) 83
- XML (Español (España)) 43