Griselda Gambaro y el teatro de la crueldad artaudiano: un lugar crítico revisitado

Authors

  • Ana Sánchez Acevedo

DOI:

https://doi.org/10.12795/PH.2012.v26.i02.05

Keywords:

Griselda Gambaro, Antonin Artaud, Theatre of Cruelty, Latin American Theatre, Theatre of the Absurd

Abstract

This paper reviews the most significant critical references that, since the 70’s, are referring to the possible influences or relations of resemblance be- tween Artaud’s Theater of Cruelty and Griselda Gambaro’s dramatic ideas in her neo-avantgarde theater. Starting from this review and from the re-read- ing and contextualization of the ideas collected by Artaud in The Theatre and Its Double, the specific scope of this critical issue is analyzed and discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Artaud, Antonin. El teatro y su doble. Trad. Enrique Alonso y Francisco Abelenda. Barcelona:

Edhasa, 2001.

Blüher, Karl Alfred. “La recepción de Artaud en el teatro latinoamericano”. Semiótica y

teatro latinoamericano. Ed. Fernando de Toro. Buenos Aires: Galerna, 1990. 113-131.

Carballido, Emilio. “Griselda Gambaro o Modos de Hacernos Pensar en la Manzana”. Revista Iberoamericana 36.73 (octubre-diciembre 1970): 629-634.

Contreras, Marta. Griselda Gambaro. Teatro de la descomposición. Concepción (Chile):

Ediciones Universidad de Concepción, 1994.

Cypess, Sandra M. “Physical Imagery in the Works of Griselda Gambaro”. Modern Drama 8.4 (diciembre 1975): 357-364.

De Marinis, Marco. “Artaud y el segundo Teatro de la Crueldad”. Tradición, modernidad

y posmodernidad. Teatro iberoamericano y argentino. Ed. Osvaldo Pellettieri. Buenos

Aires: Galerna, 1999. 49-62.

De Toro, Fernando. “La articulación del discurso en los textos de Griselda Gambaro”.

Espacio de Crítica e Investigación Teatral 6.7 (1990): 35-38.

“Diálogo de apertura: Griselda Gambaro y Osvaldo Pellettieri”. El teatro y su crítica, Ed.

Osvaldo Pellettieri. Buenos Aires: Galerna, 1998. 19-27.

Dubatti, Jorge. “Antonin Artaud, el actor hierofánico y el primer Teatro de la Crueldad”.

Revista Colombiana de las Artes Escénicas 2.1 (enero-junio 2008): 70-83.

Eidelberg, Nora. “La ritualización de la violencia en cuatro obras teatrales hispanoamericanas”. Latin American Theatre Review 13/1 (1979): 29-37.

Gambaro, Griselda. “Teatro de vanguardia en la Argentina de hoy”. Revista de la Universidad del Litoral 81 (julio-diciembre 1970): 301-332.

—, “Por qué y para quién hacer teatro”. Talía 39/40 (1972): 4-5.

—, Teatro 2. Buenos Aires: Ediciones de la Flor, 1987.

—, Teatro 3. Buenos Aires: Ediciones de la Flor, 1989.

—, Teatro 4. Buenos Aires: Ediciones de la Flor, 1990.

Giella, Miguel Ángel et al. “Entrevista. Griselda Gambaro: La difícil perfección”. Griselda

Gambaro. Teatro: Nada que ver. Sucede lo que pasa. Ottawa: Girol Books, 1983. 21-37.

Holzapfel, Tamara. “Griselda Gambaro’s Theatre of the Absurd”. Latin American

Theatre Review 4/1 (1970): 5-11.

Laughlin, Karen L. “The Language of Cruelty: Dialogue Strategies and the Spectator

in Gambaro’s El desatino and Pinter’s The Birthday Party”. Latin American Theatre Review 20/1 (1986): 11-20.

Ostergaard, Ane-Grethe. “La semiótica del diálogo en “El campo” de Griselda Gambaro”.

Semiótica y teatro latinoamericano. Ed. Fernando de Toro. Buenos Aires: Galerna, 1990. 267-276.

Pellettieri, Osvaldo, ed. Historia del Teatro Argentino en Buenos Aires. La segunda modernidad (1949-1976). Buenos Aires: Galerna, 2003.

Picón Garfield, Evelyn. “Una dulce bondad que atempera las crueldades: El campo de

Griselda Gambaro”. Latin American Theatre Review 13/2 (1980): 95-101.

Postma, Rosaela. “Space and Spectator in the Theatre of Griselda Gambaro: Información

para extranjeros”. Latin American Theatre Review 14/1 (1980): 35-45.

Sánchez, José A., ed. La escena moderna. Manifiestos y textos sobre teatro de la época de las vanguardias. Madrid: Akal, 1999.

Tarantuviez, Susana. La escena del poder. El teatro de Griselda Gambaro. Buenos Aires:

Corregidor, 2007.

Zee, Linda S. “El campo, Los siameses, El Señor Galíndez: A Theatrical Manual of Torture”.

Romance Languages Annual 2 (1990): 604-608.

Published

2012-11-15

How to Cite

Sánchez Acevedo, A. (2012). Griselda Gambaro y el teatro de la crueldad artaudiano: un lugar crítico revisitado. Philologia Hispalensis, 26(2). https://doi.org/10.12795/PH.2012.v26.i02.05

Issue

Section

Articles
Views
  • Abstract 456
  • PDF (Español (España)) 260