Verdades irreales. Fenomenología de la ficción y modificación de neutralidad

Authors

  • César Moreno-Márquez

DOI:

https://doi.org/10.12795/PH.2013.v27.i02.03

Keywords:

Fiction, Reality, Truth, Verisimilitude, Neutrality modification, Literature, New Journalism, Jimmy´s world, Phenomenology, Husserl

Abstract

Resources such as intentional analysis, as well as what in (Husserl ́s) Ideas I is named Neutrality-modification (in which the question about what is real or unreal does not affect us) are essential from a phenomenological perspective to understand the dynamics of fictionality and relevance of verisimilitude. Using three cases (Marbot, Jimmy ́s World and the photograph Loyalist Militiaman at the Moment of Death) and the practices of New Journalism in addition to the alienation-effect (Brecht), this study explores one of the keys to the need of the literary experience, namely: that reality cannot appropriate the truth, so it is perfectly reasonable to suggest the validity of unreal truths.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albaladejo, T. 1992. Semántica de la narración: la ficción realista. Madrid: Taurus.

Barthes, R. 1970. “El efecto de realidad”. En AA.VV. Lo verosímil, Buenos Aires: Tiempo Contemporáneo, 95–101.

Baumgarten, A. G. 1964. Reflexiones filosóficas acerca de la poesía. Madrid: Aguilar.

Blanchot, M. 1992. El libro que vendrá. Caracas: Monte Ávila Editores.

Blanchot, M. 1970. El diálogo inconcluso. Caracas: Monte Ávila Editores.

Brecht, B. 2010. Escritos sobre teatro. Barcelona: Alba editorial.

Breton, A. 1924. “Primer manifiesto del surrealismo”. En Manifiestos del surrealismo, Barcelona: Labor, 1992.

Derrida, J. 1989. “‘Génesis y estructura’ y la fenomenología”. En La escritura y la

diferencia. Barcelona: Anthropos.

Cooke, J. 1980. “Jimmy´s world”. Extraído de la la web http://www2.uncp.edu/home/canada/work/markport/lit/litjour/spg2002/cooke.htm

García Márquez, G. 1981. “¿Quién cree a Janet Cooke”. Extraído de ”http://elpais.

com/diario/1981/04/29/opinion/357343203_850215.html

Geertz, C. 1989. La interpretación de las culturas. Barcelona: Gedisa.

Hildesheimer, W. 1984. Marbot. Eine Biographie. Frankfurt: Suhrkamp.

Husserl, E. Investigaciones lógicas II. Madrid: Alianza, 1985.

Husserl, E. Ideas relativas a una filosofía pura y una filosofía fenomenológica, Vol. I (nueva ed. de A. Zirión). México: UNAM y FCE, 2013.

Husserl, E. 1994. Brief an H. Von Hofmannsthal, en Husserliana III, Briefwechsel, Teil 7, Dordrecht: Springer, pp.: 133–135 (cit. en Moreno, C., Fenomenología y filosofía existencial I. Madrid: Síntesis, 2000, pp.: 62–64).

Kundera, M. 1987. El arte la novela. Barcelona: Tusquets.

Kundera, M. 1994. Los testamentos traicionados. Barcelona: Círculo de Lectores.

Leibniz, G. W. “Sobre el modo de distinguir los fenómenos reales de los imaginarios”. En Escritos filosóficos (E. de Olaso, ed.). Buenos Aires: Charcas, 1982, pp.: 265–270.

Lotman, Y. 1982. Estructura del texto artístico. Barcelona: Itsmo.

Macón, C. y Tozzi, V. 2005. “El acontecimiento extremo: experiencia traumática y

disrupción de la representación histórica”. En La comprensión del pasado. Escritos sobre filosofía de la historia (M. Cruz y D. Brauer, comps.). Barcelona, Herder, 111–132.

Marías, J. 1994. “Ficciones bastardas”. El País Semanal, 4 de diciembre de 1994: 8.

Moreno, C. 1991. “Filosofía primera y texto mínimo. Reducción fenomenológica y acto de leer”. En Radicalidad y Episteme (J. Villalobos, ed.), Sevilla: Universidad de

Sevilla, 107–131.

Moreno, C. 2001. “Deseo de realidad. Un fragmento (autobiográfico) de mi Discurso

del método”. En AA.VV., Que piensen ellos, Madrid: Opera Prima, 127–140.

Moreno, C. 2005. “Dinámica de la intuición. Reflexiones sobre la donación

fenomenológica y el fin del conocimiento en Husserl (con una incursión en el

caso-Chandos)”. En Signo, intencionalidad, verdad. Estudios de Fenomenología (César Moreno y Alicia de Mingo, eds.), Sevilla: Universidad de Sevilla, 57–70.

Moreno, C. 2013. “Neutralidad e infinito. Propedéutica fenomenológica sobre la

Imagen y el Acontecimiento”. Boletín de Estudios de Filosofía y Cultura Manuel

Mindán 8: 41–71. Hay versión online.

Ortega y Gasset, J. “Intimidades”. En El espectador VII, Obras completas II. Madrid:

Taurus/Revista de Occidente, 2004, pp.: 728–755.

Pozuelo Yvancos, J. M. 1993. Poética de la ficción. Madrid: Síntesis.

Schaeffer, J.-M. 2002. ¿Por qué la ficción? Madrid: Lengua de trapo.

Shakespeare, W. Hamlet. En Hamlet/Macbeth. Barcelona: Planeta, 1980.

Vaihinger, H. 1986. Die Philosophie des Als-Ob. Darmstadt: Scientia Verlag.

Published

2013-11-15

How to Cite

Moreno-Márquez, C. (2013). Verdades irreales. Fenomenología de la ficción y modificación de neutralidad. Philologia Hispalensis, 27(2). https://doi.org/10.12795/PH.2013.v27.i02.03

Issue

Section

Articles
Views
  • Abstract 236
  • PDF (Español (España)) 179