Un episodio de Javier Marías: la espada de Tupra en "Tu rostro mañana"
DOI:
https://doi.org/10.12795/PH.2013.v27.i01.05Keywords:
Contemporary Spanish novel, Marías, Tu rostro mañanaAbstract
Concerning an episode of Javier Marias’ Tu rostro mañana an influence of Cervantes has been suggested. Here we discuss this proposal in depth: the origin of the episode is explained in Marias’s own text. And, at the same time, we review other literary aspects of the author, and especially of that work, related to the subject under discussion.Downloads
References
Andres-Suárez, I., “Los cuentos de Javier Marías o las múltiples caras de la realidad”, en Javier Marías. Grand Séminaire de Neuchâtel. Coloquio Internacional Javier Marías. 10-12 de noviembre de 2003, Neuchâtel, Universidad de Neuchâtel, 2005, pp. 197-215.
Aranda, M., “Narración y sombra: Función del ‘Siglo de Oro’ en Tu rostro mañana / I. Fiebre y lanza”, en Javier Marías. Grand Séminaire de Neuchâtel. Coloquio Internacional Javier Marías. 10-12 de noviembre de 2003, Neuchâtel, Universidad de Neuchâtel, 2005, pp. 189-195.
Chevalier, M., L’Arioste en Espagne. 1530-1650; Recherches sur l’influence du Roland furieux, Bordeaux, Université, 1966.
Echevarría, I., Trayecto. Un recorrido crítico por la reciente narrativa española, Barcelona, Debate, 2005.
Faber, S., “La irresponsabilidad del novelista. Javier Marías, Tu rostro mañana y el debate sobre la memoria histórica”, en Allí donde uno diría que ya no puede haber nada. Tu rostro mañana de Javier Marías, ed. de Alexis Grohmann y Maarten Steenmeijer, Amsterdam-New York, Rodopi, 2009, pp. 203-233.
Gracia, J., “Pensar por novelas. Tu rostro mañana de Javier Marías”, en Allí donde uno diría que ya no puede haber nada. Tu rostro mañana de Javier Marías, ed. de Alexis Grohmann y Maarten Steenmeijer, Amsterdam-New York, Rodopi, 2009, pp. 61-65.
Grohmann, A., Coming into one’s own: The novelistic development of Javier Marías, Amsterdam, Rodopi, 2002.
——Literatura y errabundia (Javier Marías, Antonio Muñoz Molina y Rosa Montero), Amsterdam-New York, Rodopi, 2011.
Guijarro Ceballos, J., El “Quijote” cervantino y los libros de caballerías: Calas en la poética caballeresca, Alcalá de Henares, Centro de Estudios Cervantinos, 2007.
Güntert, G., “Ariosto en el «Quijote»: replanteamiento de una cuestión”, en Actas de los Congresos de la Asociación Internacional de Hispanistas, XII, Madrid, 1995, pp. 271-283.
Iriarte, A., “ ‘Cito a menudo para mis adentros’: citas y alusiones en Tu rostro mañana de Javier Marías” en Allí donde uno diría que ya no puede haber nada. Tu rostro mañana de Javier Marías, ed. de Alexis Grohmann y Maarten Steenmeijer, Amsterdam-New York, Rodopi, 2009, pp. 303-366.
Martín, R., “La destrucción de la biografía. El motivo del doble en dos cuentos de Javier Marías”, en Javier Marías. Grand Séminaire de Neuchâtel. Coloquio Internacional Javier Marías. 10-12 de noviembre de 2003, Neuchâtel, Universidad de Neuchâtel, 2005, pp. 231-241.
Maravall, J. A., Utopía y contrautopía en el Quijote, Santiago de Compostela, Editorial Pico Sacro, 1976.
Marías, J., Mañana en la batalla piensa en mí, Madrid, Alfaguara-Bolsillo, 1996.
—— Cuando fui mortal, Madrid, Alfaguara, 1996.
—— Corazón tan blanco, ed. de Elide Pittarello, Barcelona, Crítica, 2006.
—— Mientras ellas duermen, Barcelona, Debolsillo, 2007.
—— Tu rostro mañana, Madrid, Alfaguara, 2009.
Masoliver Ródenas, J. A., “La añoranza de la espada”, La Vanguardia, 24-11-2004, p. 11.
Pérez Gracia, C., “Sterne y Marías o el coloquio de los peldaños. En torno a Tu rostro mañana”, en Javier Marías. Grand Séminaire de Neuchâtel. Coloquio Internacional Javier Marías. 10-12 de noviembre de 2003, Neuchâtel, Universidad de Neuchâtel, 2005, pp. 77-85.
Pittarello, E., “Haciendo tiempo con las cosas”, en Javier Marías. Grand Séminaire de Neuchâtel. Coloquio Internacional Javier Marías. 10-12 de noviembre de 2003,
Neuchâtel, Universidad de Neuchâtel, 2005, pp. 17-48.
Requena Hidalgo, C., “El narrador en las novelas de Javier Marías” Espéculo, 24 (2003).
Roas, D., “Perdidos en Redonda: Javier Marías y lo fantástico”, en Javier Marías. Grand Séminaire de Neuchâtel. Coloquio Internacional Javier Marías. 10-12 de noviembre de 2003, Neuchâtel, Universidad de Neuchâtel, 2005, pp. 217-230.
Ródenas de Moya, D., “Rostro completo: el tríptico de Javier Marías”, en Allí donde uno diría que ya no puede haber nada. Tu rostro mañana de Javier Marías, ed. de Alexis Grohmann y Maarten Steenmeijer, Amsterdam-New York, Rodopi, 2009, pp. 67-75.
Todorov, T., Introduction à la littérature fantastique, Paris, Éditions du Seuil, 1970.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
The printed and electronic editions of this Journal are edited by the University of Seville Editorial, and the source must be cited in any partial or total reproduction.
Unless otherwise indicated, all the contents of the electronic edition are distributed under a license of use and distribution “Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International” . You can view the informative version and the legal text of the license here. This fact must be expressly stated in this way when necessary.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- The author/s retain copyright and grant the journal the first publication right, and accept it to be distributed with the Creative Commons By NC ND 4.0 licence, which allows third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal and whenever they do not make commercial use and reuse it in the same way.
- Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
Authors are allowed and recommended, once the article has been published in the journal Philologia Hispalensis (online version), to download the corresponding PDF and disseminate it online (ResearchGate, Academia.edu, etc.) as it may lead to productive scientific exchanges and to a greater and faster dissemination of published work (see The Effect of Open Access).
- Abstract 159
- PDF (Español (España)) 140