The text and the situation. Fragments of an imaginary exhibition on performativity and research methodologies in the work of Dora García

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i02.04

Keywords:

Dora García, performativity, research in arts, critique of knowledge, anthropocene

Abstract

Analysis of the work of Dora García in the context of the recovery of performative practices from the 90s and in relation to the rise of microsociology and the concept of situation. Given the importance of the word, books and literature in their work, the result is the study of the forms of use of the texts and the situations generated by these forms of use: reading / interpreting, writing / counting, talking, announcing / listening, repeat. The conclusion is that artistic practices, reviewed here in terms of performativity, have led to modes of knowledge linked to an economy of means and resources, which is also an ecology of knowledge and bodies.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agamben, G. (2001 [1996]). Medios sin fin. Notas sobre la política. Pre-Textos.

Aguirre, P. (2018). Envuelta en libros. En D. García, Segunda vez que es siempre la primera vez. Catálogo de la exposición de Dora García Segunda Vez (36-61). Museo Nacional y Centro de Artes Reina Sofía.

Bishop, C. (2012). Artificial Hells. Participatory Art and the Politics of Spectatorship. Verso.

Delgado, M. (2002). Impostura y sociedad. Lo verdadero y lo verosímil en Erving Goffman. Escala 5, 7-11.

Fabbri, P. (2013). Secreto, mentira, disimulación. El acorde como estrategia de sentido. Paolo Fabbri. Semiótica on line. https://www.paolofabbri.it/interviste/secreto_mentira_disimulacion

Fernández Polanco, A. (2019). Crítica visual del saber solitario. Consonni.

García, D. (Ed.) (2002c). La pared de cristal. Dora García. Catálogo de la exposición de Dora García, Sala La Gallera, 30.11.2001-26.01.2002. Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana / Generalitat Valenciana.

— (2005). Allá voy yo. Entrevista con Chus Domínguez. En D. García, B. Matthew, Introducción a una estética científica (40-45). Catálogo de la exposición comisariada por Chus Martínez. Fundación Teléfonica.

— (2018a). Segunda vez que es siempre la primera vez. Catálogo de la exposición de Dora García Segunda Vez (144-153). Museo Nacional y Centro de Artes Reina Sofía.

— (2018b). Cómo se repetió a Masotta. En D. García, Segunda vez que es siempre la primera vez. Catálogo de la exposición de Dora García Segunda Vez (144-153). Museo Nacional y Centro de Artes Reina Sofía.

— (2018c). Entrevista a Dora García.

García, D. y Donoso, S. (2019). Entrevista a Dora García. Interpelar la mirada desde un tiempo acrónico. Otros Cines Europa. 2.11.2019.

García, D. y Klingbord, C. E. (2018). I Always Tell the Truth. En D. García (Ed.) Always Tell the Truth (13-30). Art and Theory Publishing, 2018.

Goffman, E. (1997 [1959]). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Amorrortu.

Joseph, I. (2002 [1984]). El transeúnte y el espacio urbano. Sobre la dispersión y el espacio urbano. Gedisa.

Latour, B. (1992 [1987]). Ciencia en acción. Cómo seguir a los científicos e ingenieros a través de la sociedad. Labor.

— (1999). Pandora’s Hope. Essays on the Reality of Science Studies. Harvard University Press.

Morton, T. (2019 [2016]). Ecología oscura. Sobre la coexistencia futura. Paidós.

Morton, T. y Jiménez de Cisneros, R. (2016). Timothy Morton: una ecología sin naturaleza. Dosier Posthumanismo(s). CCCBLAB. Investigación e innovación en cultura. 12 de diciembre de 2016.

Piglia, R. (2003). La ciudad ausente. Anagrama.

Pontbriand, C. (2018). Dora García – the Way of Conversation. En D. García (Ed.) Always Tell the Truth (101-130). Art and Theory Publishing.

Simmel, G. (1986 [1903]). Las grandes urbes y la vida del espíritu. En El individuo y la libertad. Ensayos de crítica de la cultura (247-261). Ediciones Península.

Tarde, G. (1904). L´opinion et la foule. Félix Alcan.

Fuentes documentales

García, D. (2001). El cuaderno de notas. Insertos en lo real.

— (2002a). The Tunnel People.

— (2002b). The Glass Wall Diary. En The Glass Wall / La Pared de Cristal. Insertos en lo real.

— (2002-2003). El reino.

— (2010). Los profetas. Oficina para Proyectos de Arte A.C. Guadalajara, México.

— (2011). Performance guide. Lo inadecuado.

— (2014). The Hearing Voices Café

Published

2021-12-21

How to Cite

Cornago Bernal, Óscar. (2021). The text and the situation. Fragments of an imaginary exhibition on performativity and research methodologies in the work of Dora García. Philologia Hispalensis, 35(2), 55–74. https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i02.04
Received 2020-12-15
Accepted 2021-03-01
Published 2021-12-21
Views
  • Abstract 160
  • PDF (Español (España)) 157
  • HTML (Español (España)) 20
  • XML (Español (España)) 51