The text and the situation. Fragments of an imaginary exhibition on performativity and research methodologies in the work of Dora García
DOI:
https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i02.04Keywords:
Dora García, performativity, research in arts, critique of knowledge, anthropoceneAbstract
Analysis of the work of Dora García in the context of the recovery of performative practices from the 90s and in relation to the rise of microsociology and the concept of situation. Given the importance of the word, books and literature in their work, the result is the study of the forms of use of the texts and the situations generated by these forms of use: reading / interpreting, writing / counting, talking, announcing / listening, repeat. The conclusion is that artistic practices, reviewed here in terms of performativity, have led to modes of knowledge linked to an economy of means and resources, which is also an ecology of knowledge and bodies.
Downloads
References
Agamben, G. (2001 [1996]). Medios sin fin. Notas sobre la política. Pre-Textos.
Aguirre, P. (2018). Envuelta en libros. En D. García, Segunda vez que es siempre la primera vez. Catálogo de la exposición de Dora García Segunda Vez (36-61). Museo Nacional y Centro de Artes Reina Sofía.
Bishop, C. (2012). Artificial Hells. Participatory Art and the Politics of Spectatorship. Verso.
Delgado, M. (2002). Impostura y sociedad. Lo verdadero y lo verosímil en Erving Goffman. Escala 5, 7-11.
Fabbri, P. (2013). Secreto, mentira, disimulación. El acorde como estrategia de sentido. Paolo Fabbri. Semiótica on line. https://www.paolofabbri.it/interviste/secreto_mentira_disimulacion
Fernández Polanco, A. (2019). Crítica visual del saber solitario. Consonni.
García, D. (Ed.) (2002c). La pared de cristal. Dora García. Catálogo de la exposición de Dora García, Sala La Gallera, 30.11.2001-26.01.2002. Consorci de Museus de la Comunitat Valenciana / Generalitat Valenciana.
— (2005). Allá voy yo. Entrevista con Chus Domínguez. En D. García, B. Matthew, Introducción a una estética científica (40-45). Catálogo de la exposición comisariada por Chus Martínez. Fundación Teléfonica.
— (2018a). Segunda vez que es siempre la primera vez. Catálogo de la exposición de Dora García Segunda Vez (144-153). Museo Nacional y Centro de Artes Reina Sofía.
— (2018b). Cómo se repetió a Masotta. En D. García, Segunda vez que es siempre la primera vez. Catálogo de la exposición de Dora García Segunda Vez (144-153). Museo Nacional y Centro de Artes Reina Sofía.
— (2018c). Entrevista a Dora García.
García, D. y Donoso, S. (2019). Entrevista a Dora García. Interpelar la mirada desde un tiempo acrónico. Otros Cines Europa. 2.11.2019.
García, D. y Klingbord, C. E. (2018). I Always Tell the Truth. En D. García (Ed.) Always Tell the Truth (13-30). Art and Theory Publishing, 2018.
Goffman, E. (1997 [1959]). La presentación de la persona en la vida cotidiana. Amorrortu.
Joseph, I. (2002 [1984]). El transeúnte y el espacio urbano. Sobre la dispersión y el espacio urbano. Gedisa.
Latour, B. (1992 [1987]). Ciencia en acción. Cómo seguir a los científicos e ingenieros a través de la sociedad. Labor.
— (1999). Pandora’s Hope. Essays on the Reality of Science Studies. Harvard University Press.
Morton, T. (2019 [2016]). Ecología oscura. Sobre la coexistencia futura. Paidós.
Morton, T. y Jiménez de Cisneros, R. (2016). Timothy Morton: una ecología sin naturaleza. Dosier Posthumanismo(s). CCCBLAB. Investigación e innovación en cultura. 12 de diciembre de 2016.
Piglia, R. (2003). La ciudad ausente. Anagrama.
Pontbriand, C. (2018). Dora García – the Way of Conversation. En D. García (Ed.) Always Tell the Truth (101-130). Art and Theory Publishing.
Simmel, G. (1986 [1903]). Las grandes urbes y la vida del espíritu. En El individuo y la libertad. Ensayos de crítica de la cultura (247-261). Ediciones Península.
Tarde, G. (1904). L´opinion et la foule. Félix Alcan.
Fuentes documentales
García, D. (2001). El cuaderno de notas. Insertos en lo real.
— (2002a). The Tunnel People.
— (2002b). The Glass Wall Diary. En The Glass Wall / La Pared de Cristal. Insertos en lo real.
— (2002-2003). El reino.
— (2010). Los profetas. Oficina para Proyectos de Arte A.C. Guadalajara, México.
— (2011). Performance guide. Lo inadecuado.
— (2014). The Hearing Voices Café
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Óscar Cornago
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The printed and electronic editions of this Journal are edited by the University of Seville Editorial, and the source must be cited in any partial or total reproduction.
Unless otherwise indicated, all the contents of the electronic edition are distributed under a license of use and distribution “Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International” . You can view the informative version and the legal text of the license here. This fact must be expressly stated in this way when necessary.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- The author/s retain copyright and grant the journal the first publication right, and accept it to be distributed with the Creative Commons By NC ND 4.0 licence, which allows third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal and whenever they do not make commercial use and reuse it in the same way.
- Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
Authors are allowed and recommended, once the article has been published in the journal Philologia Hispalensis (online version), to download the corresponding PDF and disseminate it online (ResearchGate, Academia.edu, etc.) as it may lead to productive scientific exchanges and to a greater and faster dissemination of published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2021-03-01
Published 2021-12-21
- Abstract 180
- PDF (Español (España)) 177
- HTML (Español (España)) 21
- XML (Español (España)) 54