Medium-screens. Formal and semantic dialogues between contemporary literature written in spanish and digital image
DOI:
https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i02.10Keywords:
image, literature in Spanish, media criticism, narrative, intermedialityAbstract
The influence of audiovisual and photographical media in contemporary literature written in Spanish in the 21st century is so vast and transcendent that it is not easy try to even synthetize it. Through dozens of cases taken from the immense corpus, and with the help of many specialized bibliography, this text tries to achieve an innovative catalog of functions and ways in which image (specially images from media) can be used to write, enrich, criticize, conform or shape narrative texts and poems, or be implemented in order to think about our time and social schemes with a critical approach. Two relevant examples (Samanta Schweblin’s novel Kentukis and some novels and short stories about TV contests) will be examined to delve into the great level of social criticism that this kind of literary works can bring to question the mediatic image.
Downloads
References
Ardenne, P. (2006). Extréme: esthétiques de la limite dépasée. Flammarion.
Bolter, J.D. y Grusin, R. (1996). Remediation. Configurations 4(3), 311-358. https://doi.org/10.1353/con.1996.0018
Burke, P. (2005). Visto y no visto. El uso de la imagen como documento histórico. Crítica.
Calles, J. (2019). Escritura de imágenes en lista, aplicaciones como canales de difusión y nuevas formas de jerarquía. La descarga estética de la interfaz en tres proyectos literarios contemporáneos: Crónica de viaje de Jorge Carrión, El hacedor (de Borges) Remake de Agustín Fernández Mallo y Donde la ebriedad de David Refoyo. Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, 8(1), 301-337.
Carrión, J. (2011). Teleshakespeare. Errata naturae.
— (2013). Zapping de géneros. Una lectura hispánica. En J. Montoya Juárez y Á. Esteban (Eds.), Imágenes de la tecnología y la globalización en las narrativas hispánicas. Iberoamericana/Vervuert, 61-72. https://doi.org/10.31819/9783954871940-004
— (2020). Lo viral. Galaxia Gutenberg.
Cattaneo, S. (2013). La ‘cultura X’. Mercato, pop e tradizione. Ledizioni. https://doi.org/10.4000/books.ledizioni.832
— (2017). La ‘cultura X’. Mercado, pop y tradición. Carpe Noctem.
Champuzzeau, B. (2014). Rosa Montero y las ilusiones perdidas, en M. Chiaia y S. Schlünder (Eds.), Extensiones del ser humano. Funciones de la reflexión mediática en la narrativa actual española. Iberoamericana/Vervuert, 179-194. https://doi.org/10.31819/78394823 -010
Chiaia, M. y S. Schlünder (Eds.) (2014). Extensiones del ser humano. Funciones de la reflexión mediática en la narrativa actual española. Iberoamericana/Vervuert. https://doi.org/10.31819/9783954872343
Cordón García, J. A., Gómez Díaz, R. (2019). Lectura, sociedad y redes: colaboración, visibilidad y recomendación en el sistema del libro. Marcial Pons. https://doi.org/10.2307/j.ctv10rr9fm
Courtoisie, R. (2002). Crisis o vigencia de los géneros narrativos: literatura transgénica, transgenérica, transmediática. En E. Becerra (Ed.), Desafíos de la ficción. Cuadernos de América sin nombre, 7, 67-76.
Cuesta, M. (2015). La rue del Percebe de la cultura y la niebla de la cultura digital. Consonni.
Escandell Montiel, D. (2016). Mi avatar no me comprende. Cartografías de la suplantación y el simulacro. Delirio.
Escandell, D., Rodríguez de la Flor, F. (2015). El gabinete de Fausto. “Teatros” de la escritura y la lectura a un lado y otro de la frontera digital. Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
Fernández Gonzalo, J. (2016). Políticas de la Nueva Carne: Calas filosóficas en la filmografía de David Cronenberg. Excodra Editorial.
Ferré, J. F. (2011). Mímesis y simulacro. E.d.a. Libros.
— (Ed.) (2011). Dossier “Afinidades televisivas”, Quimera. Revista de literatura, 332, 32-91.
Fraile, P. (4 de octubre de 2020). Nosotros, los espectadores. El País, 12.
Gatti, G. (2019). Poderes de la tecnología postelevisiva en la escritura contemporánea: zapping, transformismo y mutación en caracteres blancos, de Carlos Labbé, Criando V, 49-77.
Gil González, A. J. (2012). + Narrativa(s). Intermediaciones novela, cine, cómic y videojuego en el ámbito hispánico. Universidad de Salamanca.
— (2021). Las novelas que no amaban la televisión. Los medios en la literatura castellanoleonesa y la literatura castellanoleonesa en los medios. En E. Álvarez Ramos, G. González Pascual y C. Morán Rodríguez (Eds.), Narrativas (hiper)breves y transmedia. Instituto Castellano y Leonés de la Lengua, 271-283.
Gómez Trueba, T. y Morán Rodríguez, C. (2017). Hologramas. Realidad y relato del siglo XXI. Trea.
Gómez Trueba, T. (Ed.) (2020). Mire a cámara, por favor. Antología de relatos sobre tecnología y simulacros. Prensas de la Universidad de Zaragoza.
Gustrán, A. (2020). El espectáculo del exceso televisivo en la narrativa española actual, Revista 2i. Revista de Estudos de identidade e Intermedialidade, 2(1), 13-26. https://doi.org/10.21814/2i.2535
Lessing, G. E. (1993). Laocoonte. Porrúa.
Lluch, G. (2004). Literatura, televisión e cinema: narrativas en contacto. Boletín galego de literatura, 32, 103-120.
Manovich, L. (2006). El lenguaje de los nuevos medios de comunicación. Paidós.
Martín Gaite, C. (1982). La búsqueda de interlocutor y otras búsquedas. Destino.
Martín-Barbero, J. y Rey, G. (1999). Los ejercicios del ver. Hegemonía audiovisual y ficción televisiva. Gedisa.
Massot, J. (20 de octubre de 2020). Los datos secretos de la industria editorial. El País.
Max, D. T. (2012). Every Love Story is a Ghost Story. Viking.
Mendoza, J. J. (2011). Escrituras past_. Tradiciones y futurismos del siglo 21. 17 grises editora.
Mitchell, W. J. T. (2015). Image Science. Iconology, Visual Culture and Media Aesthetics. The University of Chicago Press. https://doi.org/10.7208/chicago/9780226231501.001.0001
Molinuevo, J. L. (6 de octubre de 2020). ¿Una nueva edad oscura? Pensamiento en imágenes. https://joseluismolinuevo.blogspot.com/2020/10/una-nueva-edad-oscura.html
Montoya Juárez, J. (2017). Heterocronía y cultura material en la narrativa española reciente: Vicente Luis Mora y Mercedes Cebrián. En J. Montoya Juárez y N. Moraes Mena (Eds.), Territorios del presente. Tecnología, globalización y mímesis en la narrativa en español del siglo XXI (pp. 33-48). Peter Lang.
Mora, V. L. (2007). La luz nueva. Berenice.
— (2012). El lectoespectador. Seix Barral.
— (2012b). El yo telepasivo en la literatura española actual. En F. Aguiar, A. García y A. Ribes (Eds.), Entre líneas. Ensayos sobre literatura y sociedad (pp. 177-190). CSIC.
Mora, V. L. (2019). Entre estética y literatura: metodologías para leer el continuo textovisual de las obras literarias en la era digital, Actio Nova: Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 3, 439-463.
Morán Rodríguez, C. (2012). Alcores y simulacros: evolución del tratamiento espacial en la narrativa de Ángel Vallecillo. En C. Morán Rodríguez (Ed.), Los nuevos mapas. Espacios y lugares en la última narrativa de Castilla y León (pp. 88-114). Cátedra Miguel Delibes.
Moreno Serrano, F. Á. (2018). Narrativa 2000-2015. En Teresa López-Pellisa (Ed.), Historia de la ciencia ficción en la cultura española (pp. 177-194). Iberoamericana/Vervuert. https://doi.org/10.31819/9783954877102-006
Navarro Martínez, E. (2013). La televisión y otras pantallas en la literatura española actual: del periodismo televisivo a la narrativa digital. Studi Ispanici, 38, 319-331.
Prieto, J. (2017). La escritura telegénica: tecnologías de la visión y paisajes mediáticos en la reciente narrativa rioplantense. En J. Montoya Juárez y N Moraes Mena (Eds.) Territorios del presente. Tecnología, globalización y mímesis en la narrativa en español del siglo XXI (pp. 197-217). Peter Lang.
Rancière, J. (2011). El destino de las imágenes. Politopías.
Ríos, V. de los (2014). Mapa cognitivo, memoria (im)política y medialidad: Contemporaneidad en Alejandro Zambra y Pola Oloixarac. Revista de Estudios Hispánicos, XLVIII(1), 145-160. https://doi.org/10.1353/rvs.2014.0004
Sánchez-Mesa Martínez, D. (2017). Narrativas transmediales: teoría, historicidad de los medios comparados y close reading, Tropelías. Revista de Teoría de la Literatura y Literatura Comparada, 28, 1-8. https://doi.org/10.26754/ojs_tropelias/tropelias.2017282054
Scolari, C. S. (Ed.) (2015). Ecología de medios: entornos, evoluciones e interpretaciones. Gedisa.
Sibilia, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Fondo de Cultura Económica.
Spink, J. (1990). Niños lectores. Un estudio. Fundación Germán Sánchez Ruipérez y Ediciones Pirámide.
Fuentes documentales
Abreu, A. (2020). Panza de burro. Editorial Barrett. https://doi.org/10.1016/S1464-2859(20)30228-5
Amara, L. (2015). Nu)n(ca. Sexto Piso.
Barceló, E. (2008). Futuros peligrosos. Edelvives.
Bonilla, J. (1996). El arte del yo-yo. Pre-Textos.
Burroughs, W. (1983). Nova Express. Bruguera.
Castán, C. (2020). Lo que es verdad, Turia, 136, 69-75.
Cuenca, M. (2014). Los hemisferios. Seix Barral.
DeLillo, D. (2020). El silencio. Trad. Javier Calvo. Seix Barral.
Elijas, J. C. (2017). Tarde azul y jackpot. Editora Regional de Extremadura.
Eltit, D. (2012). Jamás el fuego nunca. Periférica.
Fernández Mallo, A. (2014). Limbo. Alfaguara.
— (2018). Trilogía de la guerra. Seix Barral.
Fresán, F. (2014). La parte inventada. Literatura Random House.
Glück, L. (2006). El iris salvaje. Trad. Eduardo Chirinos. Pre-Textos.
Gopegui, B. (2001). Lo real. Anagrama.
Gual, Ó. (2010). Fabulosos monos marinos. DVD Ediciones.
Hasbún, R. (2020). Los años invisibles. Literatura Random House.
Labbé, C. (2011). Caracteres blancos. Periférica.
Manzano, M. (2005). Apnea –método de inmersión-. El Gaviero.
Martín, R. (2007). Radiografía del temblor. Renacimiento.
Martínez Sarrión, A. (1995). Cantil. Comares (col. La Veleta).
Moreno, J. (2015). Acontecimiento. Salto de Página.
Paz Soldán, E. (2000). Sueños digitales. Alfaguara.
Pérez Álvarez, J. M. (2006). Cabo de Hornos. DVD Ediciones.
Rey, J. L (2009). Volcán vocabulario. La luz y la palabra, II. Visor.
Ramírez, C. (2012). El origen de la pelusa. Editorial Germinal.
Rosa, I. (2013). La habitación oscura. Seix Barral.
Schweblin, S. (2018). Kentukis. Literatura Random House.
Sierra, G. (2009). Intente usar otras palabras. Mondadori.
Soriano, M. (1989). Historia de no. Alfaguara.
Zambra, A. (2007). La vida privada de los árboles. Anagrama.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 vicente luis mora
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The printed and electronic editions of this Journal are edited by the University of Seville Editorial, and the source must be cited in any partial or total reproduction.
Unless otherwise indicated, all the contents of the electronic edition are distributed under a license of use and distribution “Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International” . You can view the informative version and the legal text of the license here. This fact must be expressly stated in this way when necessary.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- The author/s retain copyright and grant the journal the first publication right, and accept it to be distributed with the Creative Commons By NC ND 4.0 licence, which allows third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal and whenever they do not make commercial use and reuse it in the same way.
- Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
Authors are allowed and recommended, once the article has been published in the journal Philologia Hispalensis (online version), to download the corresponding PDF and disseminate it online (ResearchGate, Academia.edu, etc.) as it may lead to productive scientific exchanges and to a greater and faster dissemination of published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2021-03-01
Published 2021-12-21
- Abstract 281
- PDF (Español (España)) 203
- HTML (Español (España)) 78
- XML (Español (España)) 63