Text-visuality on digital writing. Transmediality, interaction and fragmentarism in the case of tatuaje (2014)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i02.06

Keywords:

transmedia, electronic, literature, fragmentarism, interactivity, Tatuaje

Abstract

The notion of transmediality has been almost indissolubly associated with different media spaces for each medium integrated in a work. Through the analysis of Tatuaje (2014), the article proposes that this is not only necessary or exclusive, but also implies a modification of the parameters surrounding this notion of transmediality, since it changes aspects such as the type of interaction required and the relevance of the fragmentary traits inherent to the media leaps. As the article exposes, this is possible due to the text-visual aspect of digital writing and the formal flexibility of the Web, achieving greater hybridization and a powerful media symbiosis, although this results in the detriment of the full exploitation of each medium due to the necessary harmonization imposed by its agglutination on a unified canvas.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Borham Puyal, M. (2018). Recuperando las madres de la novela: Jane Barker y la narrativa romancesca del XVIII. En Y. Romano y S. Velázquez (Coords.), Las inéditas: voces femeninas más allá del silencio (pp. 401-412). Ediciones Universidad de Salamanca.

Escandell Montiel, D. (2014). Escrituras para el siglo XXI. Literatura y blogosfera. Iberoamericana-Vervuert. https://doi.org/10.31819/9783954872350

— (2018, junio 13). Detectives 2.0: el género negro latinoamericano en línea [conferencia]. Genéro negro y transmedialidad en Argentina, Chile, México y Colombia, Universität Paderborn.

— (2019). Textovisualidades transatlánticas en la tuiteratura: hibridación, imagen y escritura no-creativa. En M. Martínez Deyros y C. Morán Rodríguez (Eds.), Pasado, presente y futuro del microrrelato hispánico (pp. 155-168). Peter Lang.

Gómez Jurado, J. (2012). La leyenda del ladrón. Planeta.

Gómez, V.P. (2018). Leer mirando. Elementos para la comprensión y el análisis de la literatura digital latinoamericana. Rassegna iberistica, 41(110), 283-298.

Gonçalves, E.M. (2012). De narratividade à narrativa transmídia: a evoluçao do processo comunicacional. En C. Campalans (Eds.), Narrativas Transmedia: entre teoría y prácticas (pp. 15-25). Universidad del Rosario.

Ito, M. (2010). Mobilizing the Imagination in Everyday Play: The Case of Japanese Media Mixes. En S. Sonvilla-Weiss (Ed.), Mashup Cultures (pp. 79-97). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-7091-0096-7_6

J.M., R. (2015). Tatuaje. Centro Cultura Digital.

J.M., R., Aranda, L., Gordillo, G., et al. (2014). Tatuaje. Centro Cultura Digital.

Jenkins, H. (2003). Transmedia Storytelling. MIT Technology Review.

Llosa Sanz, Á. (2013). Más allá del papel. El hilo digital de la ficción impresa. Academia del Hispanismo.

Long, G. (2007). Transmedia Storytelling. Business, Aesthetics and Production at the Jim Henson Company. Massachusetts Institute of Technology.

Lucía Megías, J.M. (2012). Elogio del texto digital. Fórcola.

Mora, V.L. (2015a, 28 abril). Diálogos: Literatura transmedia [mesa redonda junto a D. Escandell y J. F. Ferré]. II Seminario Internacional de Narrativas Transmediales, Universidad de Granada.

— (2015b, 30 abril). Notas sobre la narrativa transmedia. El Boomeran(g).

— (2015c, 4 octubre). Fragmentarismo y fragmentalismo en la narrativa hispánica actual. Diario de lecturas.

Morán Rodríguez, C. (2018). Autorrelatos de perfil: las máscaras de José Luis García Martín en Facebook. Caracteres. Estudios culturales y críticos de la esfera digital, 7(1), 13-64.

Negroponte, N. [1995]. El mundo digital. Traducción de Marisa Abdala. Sine Qua Non, 2000.

Nelson, T.H. (1965). Complex information processing: a file structure for the complex, the changing and the indeterminate. En L. Winner (Ed.), ACM 65 Proceedings of the 1965 20th National Conference (pp. 84-100). ACM. https://doi.org/10.1145/800197.806036

Niantic y The Pokémon Company. (2016). Pokémon GO. Niantic.

Noguerol, Francisca (2013). Barroco frío: simulacro, ciencias duras, realismo histérico y fractalidad en la última narrativa en español. En A. Esteban y J. Montoya (Eds.), Imágenes de la tecnología y la globalización en las narrativas hispánicas (pp. 17-32). Iberoamericana-Vervuert. https://doi.org/10.31819/9783954871940-002

Ortega, É. (2020). La editorial del Centro de Cultura Digital: de la experimentación en práctica a la creación de nuevos públicos. Bibliographica, 3(1), 158-184. https://doi.org/10.22201/iib.2594178xe.2020.1.64

Rajewsky, I.O. (2002). Intermedialität. Uni-Taschenbücher.

Shattuck, R. (1984). The Innocent Eye. Museum of Fine Arts Publications.

Talens, J. (2000). El sujeto vacío. Cultura y poesía en el territorio Babel. Universitat de València-Cátedra.

Published

2021-12-21

How to Cite

Escandell Montiel, D. . (2021). Text-visuality on digital writing. Transmediality, interaction and fragmentarism in the case of tatuaje (2014). Philologia Hispalensis, 35(2), 95–109. https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i02.06
Received 2020-11-21
Accepted 2021-03-01
Published 2021-12-21
Views
  • Abstract 152
  • PDF (Español (España)) 89
  • HTML (Español (España)) 28
  • XML (Español (España)) 45