Attitudes and beliefs of slovakian, czech and polish university students towards the andalusian variety of spanish
DOI:
https://doi.org/10.12795/PH.2021.v35.i01.10Keywords:
attitudes, beliefs, Andalusian variety of Spanish, university student, Spanish as a foreign languagAbstract
This paper examines the perception of the Andalusian variety of Spanish by young Slovak, Czech and Polish university students. Our purpose was to analyze the attitudes and beliefs of foreign students towards this variety and to compare our results with those obtained with native speakers. A sample of 39 university students of philological and non-philological careers from Slovakia, Czech Republic and Poland was selected. The results of the PRECAVES XXI project survey, based on the indirect matched-guise technique, showed that, in spite of a certain lack of prestige of the Andalusian variety, mainly in comparison with the Castilian one, the overall evaluation is positive.
Downloads
References
Badiola González, J. (2018). Actitudes y creencias hacia las variedades diatópicas del español en estudiantes checos de ELE [Trabajo Final de Máster, Universidad Nacional de Educación a Distancia].
Caravedo, R. (2013). La valoración como modo de percepción y de significación. En A. Narbona (Coord.), Conciencia y valoración del habla andaluza (pp. 45-71). Universidad Internacional de Andalucía.
— (2018). Variación y cambio desde una perspectiva sociocognitiva. En Actas del X Congreso Internacional de Historia de la Lengua Española: Zaragoza, 7-11 de septiembre de 2015 (pp. 67-96). Institución Fernando el Católico.
Cestero, A. M. y Paredes, F. (2018a). Creencias y actitudes hacia las variedades cultas del español actual: el proyecto PRECAVES XXI. Boletín de Filología de la Universidad de Chile, 53(2), 11-43. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200011
— (2018b). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios del centro-norte de España hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología, 53(2), 45-86. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200045
— (s.f.). Metodología. PRECAVES-XXI. Proyecto para el estudio de creencias y actitudes hacia las variedades del español en el siglo XXI. Universidad de Alcalá.
Chiquito, A. B. y Quesada Pacheco, M. Á. (Eds.) (2014). Actitudes lingüísticas de los hispanohablantes hacia el idioma español y sus variantes. Bergen Language and Linguistic Studies (BeLLS), 5.
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, teaching, assessment. Companion volume with new descriptors. (2018). Consejo de Europa.
Departamento de lingüística, Universidad de Chile (Ed.). (2018). Percepción de las variedades cultas del español: creencias y actitudes de jóvenes universitarios hispanohablantes [Monográfico]. Boletín de Filología de la Universidad de Chile, 53(2).
Giles, H., Bourhis, R., Lewis, A., y Trudgill, P. (1974). The imposed norm hypothesis: A validation. Quarterly Journal of Speech, 60(4), 405-410. https://doi.org/10.1080/00335637409383249
González-Rátiva, M., Muñoz-Builes, D., Guzmán García, M., y Correa Lopera, L. (2018). Creencias y actitudes lingüísticas de los jóvenes universitarios antioqueños hacia las variedades normativas del español. Boletín de Filología, 53(2), 209-235. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200209
Guerrero, S., y San Martín, A. (2018). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios chilenos hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología, 53(2), 237-262. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200237
Gutiérrez Böhmer, S., y Borzi, C. (2018). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios rioplatenses hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología, 53(2), 263-292. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200263
Hernández Cabrera, C. E., y Samper Hernández, M. (2018). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios canarios hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología, 53(2), 179-208. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200179
Laiho, E. (2017). Las actitudes lingüísticas hacia el andaluz: Un análisis de la pronunciación desde el punto de vista de los estudiantes universitarios de ELE finohablantes [Trabajo final de grado, Universidad de Turku].
López Morales, H. (2004). Sociolingüística. Gredos.
Manjón-Cabeza Cruz, A. (2020). Semelhanças e diferenças na avaliação das variedades de espanhol de futuros professores e população geral. Dados de Granada (Espanha). Revista EntreLínguas, 6(1), 52-70. https://doi.org/10.29051/el.v6i1.13220
— (2018). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios granadinos hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología, 53(2), 145-177. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200145
Méndez Guerrero, B. (2018). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios mallorquines hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología, 53(2), 87-114. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200087
Milroy, J. (2001). Language ideologies and the consequences of standardization. Journal of sociolinguistics, 5(4), 530-555. https://doi.org/10.1111/1467-9481.00163
Moreno Fernández, F. (2001). Prototipos y prestigio en los modelos de español. Carabela. Modelos de uso de la lengua española, 50, 5-20.
— (2012). Sociolingüística cognitiva: Proposiciones, escolios y debates. Iberoamericana/Vervuert.
— (2019). La lengua española en su geografía: Manual de dialectología hispánica. Arco Libros.
Musulin, M. y Bezlaj, M. (2016). Percepción de las variedades del español por parte de los estudiantes de Lengua y Literaturas Hispánicas de la Universidad de Zagreb. Verba Hispanica, 24(1), 87-108. https://doi.org/10.4312/vh.24.1.87-108
Narbona Jiménez, A. (2013). Conciencia, (des)prestigio e identidad lingüística en Andalucía. En A. Narbona (Coord.), Conciencia y valoración del habla andaluza (pp. 129-161). Universidad Internacional de Andalucía.
Santana Marrero, J. (2018a). Creencias y actitudes de jóvenes universitarios sevillanos hacia las variedades normativas del español de España: andaluza, canaria y castellana. Pragmática sociocultural: Revista Internacional sobre Lingüística del Español, 6(1), 71-97. https://doi.org/10.1515/soprag-2018-0003
— (2018b). Creencias y actitudes de los jóvenes universitarios sevillanos hacia las variedades cultas del español. Boletín de Filología, 53(2), 115-144. https://doi.org/10.4067/S0718-93032018000200115
Svetozarovová, R. (2020). Actitudes y creencias de estudiantes eslovacos, checos y polacos hacia las variedades cultas del español: valoración directa e indirecta. Tonos Digital, 38(I), 1-28.
Vázquez, G. (2008). ¿Qué español enseñar? Preguntas frecuentes. Conferencia telemática presentada en III Jornadas de Español como Lengua Extranjera. I Congreso Internacional de Enseñanza e Investigación en ELSE. Facultad de Lenguas de la Universidad Nacional de Córdoba.
Yraola, A. (2014). Actitudes lingüísticas en España. Bergen Language and Linguistics Studies, 5, 551-636. https://doi.org/10.15845/bells.v5i0.685
Fuentes documentales
Plan curricular del Instituto Cervantes: niveles de referencia para el español ([3a ed.]). (2012). Instituto Cervantes.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Philologia Hispalensis
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
The printed and electronic editions of this Journal are edited by the University of Seville Editorial, and the source must be cited in any partial or total reproduction.
Unless otherwise indicated, all the contents of the electronic edition are distributed under a license of use and distribution “Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International” . You can view the informative version and the legal text of the license here. This fact must be expressly stated in this way when necessary.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- The author/s retain copyright and grant the journal the first publication right, and accept it to be distributed with the Creative Commons By NC ND 4.0 licence, which allows third parties to use what is published whenever they mention the authorship of the work and the first publication in this journal and whenever they do not make commercial use and reuse it in the same way.
- Authors can make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the article published in this journal (e.g., include it in an institutional repository or publish it in a book) provided they clearly indicate that the work was published for the first time in this journal.
Authors are allowed and recommended, once the article has been published in the journal Philologia Hispalensis (online version), to download the corresponding PDF and disseminate it online (ResearchGate, Academia.edu, etc.) as it may lead to productive scientific exchanges and to a greater and faster dissemination of published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2021-07-30
Published 2021-12-21
- Abstract 248
- PDF (Español (España)) 186
- HTML (Español (España)) 58
- XML (Español (España)) 116