DOCUMENTARY CONTRIBUTIONS TO THE BIOGRAPHY OF THE PAINTER JUAN DE ESPINAL

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2022.i34.09

Keywords:

Juan de Espinal, Sevillian painting, eighteenth century, documents, inventory of paintings

Abstract

This study provides references and documentary transcriptions concerning the Sevillian painter Juan de Espinal (1714-1783). They allow to go in depth into some aspects of his professional practice such as his constant activity as an expert and appraiser of various local art collections, his reliance on the real estate business throughout his career and his management of the board of trustees of a chapel he owned in the Church of San Gil. These facts, added to the quality of his art, granted Espinal the top of the ladder of Sevillian painting during much of the eighteenth century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Amores Martínez, Francisco (2013): “El gremio de pintores y su hermandad en la Sevilla del siglo XVIII”. En: Archivo hispalense, 291-293, pp. 387-397.

Angulo Íñiguez, Diego (1935-1936): “El cuadro de San Gregorio de Roelas”. En: Boletín del Seminario de Estudios de Arte y Arqueología, 4, 2, pp. 51-57.

Aranda Bernal, Ana María (1993): “La biblioteca de Domingo Martínez. El saber de un pintor sevillano del XVIII”. En: Atrio, 6, pp. 63-98.

Aranda Bernal, Ana María (2004): “La ‘Academia de pintura’ de Domingo Martínez”. En: Pleguezuelo, Alfonso/Valdivieso, Enrique (coms.): Domingo Martínez en la estela de Murillo. Sevilla: Fundación El Monte, pp. 87-107.

Beltrán Martínez, Lidia (2017): “Entre San Isidoro y la Puerta de la Carne, el laberinto extranjero en la Sevilla de Murillo”. En: Beltrán Martínez, Lidia/Quiles García, Fernando (coords).: Cartografía murillesca: los pasos contados. Sevilla: los autores, pp. 140-159.

Cabezas García, Álvaro (2009-2010): “Un caso de peritaje artístico en el siglo XVIII. Juan de Espinal y Juan Ruiz Soriano en el Hospital de la Caridad de Sevilla”. En: Atrio, 15-16, pp. 201-208.

Cabezas García, Álvaro (2012): Gusto orientado y fiesta pública en Sevilla. Análisis de documentos para la comprensión de la historia artística del siglo XVIII. Sevilla: Estípite Ediciones.

Cabezas García, Álvaro (2015a): “Venus y Vulcano de Juan Espinal. Precisiones sobre su iconografía y medio artístico”. En: Revista de humanidades, 26, pp. 11-32.

Cabezas García, Álvaro (2015b): Teoría del gusto y práctica de la pintura en Sevilla (1749-1835). Sevilla: Ayuntamiento de Sevilla, Instituto de la Cultura y las Artes de Sevilla.

Cabezas García, Álvaro (2020): “La pintura mural del arzobispado hispalense durante el setecientos”. En: ArtyHum, 79, pp. 77-95.

Cañizares Japón, Ramón (2019): “Noticias inéditas de pintores sevillanos cofrades en las hermandades de San Lorenzo (1641-1800”. En: Boletín de las cofradías de Sevilla, 730, pp. 800-809.

Carriazo, Juan de Mata (1929): “Correspondencia de don Antonio Ponz con el conde del Águila”. En: Archivo español de arte y arqueología, 14, pp. 157-184.

Ceán Bermúdez, Juan Agustín (1800): Diccionario histórico de los más ilustres profesores de Bellas Artes en España. Madrid: en la Imprenta de la viuda de Ibarra.

Ceán Bermúdez, Juan Agustín (2016): Historia del arte de la pintura en España. Edición de David García López y Daniel Crespo Delgado. Oviedo: KRK Ediciones.

Corona Páez, Sergio Antonio (2008): “Bienes de fortuna y seguridad religiosa. Fundación de una capellanía en El Saltillo (S. XVIII)”. En: Estudios avanzados, 10, pp. 95-110.

Crespo Delgado, Daniel (2012): Un viaje para la Ilustración: el viaje de España (1772-1794) de Antonio Ponz. Madrid: Marcial Pons, Ediciones de Historia: Fundación de Municipios Pablo de Olavide.

Crespo Delgado, Daniel (2018): “Murillo en la literatura de la Ilustración”. En: Cuadernos de Ilustración y Romanticismo, 24, pp. 557-596.

De Besa Gutiérrez, Rafael (2015): “Localización de las distintas sedes de la Escuela de las Tres Nobles Artes de Sevilla”. En: Temas de estética y arte, 29, pp. 177-201.

Falcón Márquez, Teodoro (1992): “Documentación de las pinturas de Juan de Espinal en la escalera del Palacio Arzobispal de Sevilla”. En: Cuadernos de arte de la Universidad de Granada, 23, pp. 385-392.

Falcón Márquez, Teodoro (2012): “El coleccionismo en Sevilla en el siglo XVIII”. En: Antigüedad del Castillo-Olivares, María Dolores/Alzaga Ruiz, Amaya (coords.): Colecciones, expolio, museos y mercado artístico en España en los siglos XVIII y XIX. Madrid: Centro de Estudios Ramón Areces.

Fernández López, José (1998): “Dos nuevas obras de Juan de Espinal en la parroquia de San Sebastián de Estepa”. En: Laboratorio de arte, 11, pp. 585-590.

Fernández López, José (2007): “Domingo Martínez y Juan de Espinal: nuevas atribuciones de pinturas de la escuela sevillana del siglo XVIII”. En: Laboratorio de arte, 20, pp. 183-192.

Gutiérrez Núñez, Francisco Javier (2015-2016): “Nicolás de Omazur Ullens, de Amberes a Sevilla (1641-1698): el primer coleccionista de Murillo”. En: Hespérides, 23-24, pp. 251-274.

Heredia Herrera, Antonia (1985): “La Casa Lonja de Sevilla en el siglo XVIII”. En: Archivo hispalense, 209, pp. 17-44.

Illán Martín, Magdalena (2006): Noticias de pintura (1780-1800). Sevilla: Ediciones Guadalquivir.

Lorenzo Lima, Juan Alejandro (2011): Juan de Miranda. Reverso de un autorretrato. Santa Cruz de Tenerife: Gaviño de Franchy Editores.

Martín Pradas, Antonio (2021): “El inventario de pinturas del colegio de los irlandeses de la Compañía de Jesús en Sevilla”. En: Laboratorio de arte, 33, pp. 275-298.

Muro Orejón, Antonio (1961): Apuntes para la historia de la Academia de Bellas Artes de Sevilla. Sevilla: Imprenta provincial.

Ollero Lobato, Francisco (2004): Cultura artística y arquitectura en la Sevilla de la Ilustración (1775-1808). Sevilla: Caja San Fernando.

Palomero Páramo, Jesús Miguel (2006): “Prestigio y respetabilidad: la actividad académica de los pintores sevillanos como peritos tasadores de las pinacotecas locales”. En: Illán Martín, Magdalena (aut.): Noticias de pintura (1780-1800). Sevilla: Ediciones Guadalquivir.

Perales Piqueres, Rosa María (1981a): Juan de Espinal. Sevilla: Diputación de Sevilla.

Perales Piqueres, Rosa María (1981b): “Influencia de Murillo en las vírgenes de Juan de Espinal”. En: Archivo hispalense, 195, pp. 123-128.

Pleguezuelo Hernández, Alfonso (1982): “Sobre Cayetano de Acosta, escultor en piedra”. En: Revista de arte sevillano, 2, pp. 35-42.

Pleguezuelo Hernández, Alfonso (2005): Manuel Rivero: los encargos artísticos de un mercader andaluz del siglo XVIII. Huelva: Diputación de Huelva.

Piñanes García-Olías, Manuel (1991): “Un cuadro inédito de Juan de Espinal”. En: Laboratorio de Arte, 4, pp. 325-338.

Ponz Piquer, Antonio (1780): Viage de España. Madrid: Imprenta de Joaquín Ibarra. T. IX, Trata de Sevilla.

Quiles García, Fernando (2006): “El arte en un emporio mercantil, la Sevilla barroca”. En: Jahrbuch für Geschichte Lateinamerikas = Anuario de Historia de América Latina, 43, pp. 67-90.

Quiles García, Fernando y Cano Rivero, Ignacio (2006): Bernardo Lorente Germán y la pintura sevillana de su tiempo (1680-1759). Madrid: Fernando Villaverde Ediciones.

Recio Mir, Álvaro (2010): “’De color de hoja de olivo’. La pintura de los coches en la Sevilla del siglo XVIII”. En: Laboratorio de arte, 22, pp. 235-261.

Roda Peña, José (2020): “Juan de Espinal: apuntes biográficos inéditos y una aportación a su catálogo”. En: Laboratorio de arte, 32, pp. 597-606.

Rodríguez G. de Ceballos, Alfonso (1992): El siglo XVIII, entre tradición y academia. Madrid: Sílex.

Rojas-Marcos González, Jesús (2018): “Nuevas obras de los pintores Domingo Martínez y Juan de Espinal”. En: Cañestro Donoso, Alejandro (coord.): Scripta artium in honorem prof. José Mauel Cruz Valdovinos. Alicante: Universidad de Alicante, vol. 1, pp. 452-469.

Ruiz Barrera, María Teresa (2000): “La Divina Providencia de Juan de Espinal”. En: Laboratorio de Arte, 13, pp. 387-389.

Úbeda de los Cobos, Andrés (2001): Pensamiento artístico español del siglo XVIII. De Antonio Palomino a Francisco de Goya. Madrid: Aldeasa.

Valdivieso, Enrique y Perales, Rosa María (1980): “Algunos problemas de atribución entre Luis Paret y Juan de Espinal”. En: AAVV: Actas del III Congreso Nacional de Historia del Arte. Sevilla: Comité Español de Historia del Arte, 1980, p. 127.

Valdivieso, Enrique (1988): “Tres nuevas obras de Juan de Espinal”. En: Laboratorio de Arte, 1, pp. 165-168.

Valdivieso, Enrique (2000): “Una serie pictórica de la vida de San Ignacio de Loyola por Juan de Espinal”. En: Laboratorio de Arte, 13, pp. 391-402.

Valdivieso, Enrique (2012): “Una pintura de Juan de Espinal en el museo de Buenos Aires”. En: Laboratorio de Arte, 24, pp. 805-808.

Valdivieso, Enrique (2018): La escuela de Murillo. Aportaciones al conocimiento de sus discípulos y seguidores. Sevilla: Universidad de Sevilla, Ayuntamiento de Sevilla, Instituto de la Cultura y las Artes de Sevilla, ICAS.

Published

2022-10-05

Most read articles by the same author(s)