MUSICAL EMBLEMATA: CANON AND RESONANCE
DOI:
https://doi.org/10.12795/LA.2023.i35.02Keywords:
emblem, canon, code, lectern book, musicAbstract
Emblem as a hybrid textual type articulates multiple visual and written codes in a tripartite structure established in Alciatus. This paper presents the theorization of a fourth code that is integrated into the traditional genre: music, and which manifested itself in alchemy and lectern books. Musical emblems elevate the functioning of redundancy and double semantic anchoring with the idea of resonance. The canon as a cyclical form in a ritual and pedagogical context confers to the lectern book more than one function. To explain the reading itineraries, we take the example of Juan del Vado in his work for Charles II.
Downloads
References
Beer, María Eugenia de (1637): Cuaderno de aves para el príncipe Baltasar. Banco de España, https://coleccion.bde.es/wca/es/secciones/coleccion/obras/cuaderno-de-aves-para-el-principe-baltasar-carlos-g_2637.html. (13-09-2022).
Bigot, Margot, “l. Hjelmslev: una reelaboración del signo lingüístico”. En: Apuntes de Lingüística antropológica, https://www.academia.edu/8669779/3_HJELMSLEV. (28-08-2022).
Caramuel, Juan (1981): Laberintos, edición de Víctor Infantes. Madrid: Visor.
Dowland, John (1597): The First Booke of Songes. Londres: Folger Shakespeare Library, https://www.historians.org/publications-and-directories/perspectives-on-history/october-2015/notes-from-the-past-two-consort-ensembles-unveil-new-seasons. (26-09-2021).
Fernández Galán, Carmen (2020): “Máquinas de la memoria: Emblemática y semiótica”. En: Imago Revista de Emblemática y Cultura Visual, 12, pp. 71-81.
Freedman, Richard (2018): La música en el Renacimiento. Madrid: Akal.
Hjemslev, Louis (1971): Prolegómenos a una teoría del lenguaje. José Luis Díaz de Liaño tr., Madrid: Gredos.
Klinkenberg, Jean-Marie (2006): Manual de semiótica general. Colombia: Universidad de Bogotá.
López Posa, Sagrario (2012): “Empresas, emblemas, jeroglíficos: Agudezas simbólicas y comunicación conceptual”. En: Chartier, Roger/Espero, Carmen (edis.): La aparición del periodismo en Europa. Madrid: Marcial Pons Historia.
Maier, Michael (2007): La fuga de Atalanta, Joselyn Godwin pról. Verona: Atalanta.
Mínguez Cornelles, Víctor (2002): “Agonía emblemática. El ocaso de la cultura simbólica en la fiesta novohispana”. En: Pérez Martínez, Herón/Skinfill Nogal, Bárbara (eds.): Esplendor y ocaso de la cultura simbólica. Zamora: El Colegio de Michoacán-CONACYT.
Pascual Buxó, José (2002): El resplandor intelectual de las imágenes. Estudios de emblemática y literatura novohispana. México: UNAM.
Pascual Buxó, José (1989): “Iconografía y emblemática (el estatuto semiótico de la figuración)”. En: Vilanova Andreu, Antonio (coord.): Actas del X Congreso de la Asociación Internacional de Hispanistas. Madrid: Promociones y Publicacinoes Universitarias, vol. 4, pp. 1279-1290.
Robledo Estaire, Luis (2009): Los emblemas musicales de Juan del Vado. Madrid: Fundación Caja Madrid.
Rodríguez de la Flor, Fernando (1995): Emblemas Lecturas de la imagen simbólica. Madrid: Alianza editorial.
Sierra Pérez, José (2014): “Los libros corales”. En: Gosálvez Lara, José Carlos (com.): Cantorales Libros de música litúrgica en la BNE. Madrid: Biblioteca Nacional de España, pp. 43-64.
Tesauros del Patrimonio cultural de España, http://tesauros.mecd.es/tesauros/tesauros (07-10-2021).
Vado, Juan del (1667): Acompañamiento de las misas para el horgano. Biblioteca digital hispánica, http://catalogo.bne.es/uhtbin/cgisirsi/0/x/0/05?searchdata1=a4671704 (13-09-2022).
Vado, Juan del (1667): Libro de misas para facistol, Biblioteca digital hispánica, http://bdh-rd.bne.es/viewer.vm?id=0000111540 (13-09-2022).
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 LABORATORIO DE ARTE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Accepted 2023-02-19
Published 2023-10-01