MIGUEL DE QUINTANA, MASTER STONEMASON, ARCHITECT AND SCULPTOR IN SEVILLE OF THE XVIII CENTURY

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/LA.2021.i33.11

Keywords:

Sevillian baroque architecture, Miguel de Quintana, Leonardo de Figueroa, Matías de Figueroa

Abstract

Miguel de Quintana was a stonemason from Cantabria, established in Seville in the first third of the XVIII century, where he became a master stonemason of the cathedral. I work with Leonardo and Matias de Figueroa in the most important baroque buildings of the city, especially in the old convent of La Merced (Museum of Fine Arts), in the sacramental chapel of Santa Catalina. His most important work is the cover of the current Museum of Fine Arts of Seville.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alonso Ruiz, Begoña (1991): El arte de la cantería: los maestros trasmeranos de la Junta del Volo. Santander: Universidad de Cantabria - Asamblea Regional de Cantabria

Barrio Loza, José A./Moya Valgañón, José G. (1981): “Los canteros vizcaínos (1500-1800)”. En: Diccionario biográfico. KOBIE, Boletín Espeleológico Vizcaino, 11, pp. 173-282.

Cajigas Aberasturi, Ana Isabel (2019): Canteros de Trasmiera. Historia social. Santander: Universidad de Cantabria.

Díaz Fernández, Ezequiel (2003): “Notas de cantería ostipense: Juan Antonio Blanco, cantero”. En: Laboratorio de Arte, 16, pp. 507-521.

Falcón Márquez, Teodoro (1977): La capilla del sagrario de la catedral de Sevilla. Sevilla: Diputación provincial de Sevilla.

Falcón Márquez, Teodoro (1980): La catedral de Sevilla. Estudio arquitectónico. Sevilla: Ayuntamiento-Diputación provincial de Sevilla.

Falcón Márquez, Teodoro (1983): Iglesias de la Sierra de Cádiz. Cádiz: Caja de Ahorros Provincial.

Falcón Márquez, Teodoro (1991a): El Palacio de San Telmo. Sevilla: Ediciones Gever.

Falcón Márquez, Teodoro (1991b): “Jesucristo como modelo en el programa iconográfico del Palacio de San Telmo de Sevilla”. En: Cuadernos de Arte e Iconografía, 7, pp. 256-262.

Falcón Márquez, Teodoro (1992): “El patrimonio monumental y artístico del palacio de San Telmo”. En: Isidorianum, 1, pp. 13-29.

Falcón Márquez, Teodoro (1997): El Palacio arzobispal de Sevilla. Córdoba: Cajasur.

Falcón Márquez, Teodoro (2008/2009): “Influencias de los grabados de Dietterlin en la arquitectura sevillana”. En: Laboratorio de Arte, 21, pp. 117-134.

Falcón Márquez, Teodoro (2011): “Pedro Romero, arquitecto del barroco sevillano (1638-1711)”. En: Laboratorio de Arte, 23, pp. 225-251.

Falcón Márquez, Teodoro (2014): “La portada del palacio de San Telmo de Sevilla. Nuevas aportaciones e interpretaciones”. En: Diálogos de Arte. Homenaje al profesor Domingo Sánchez-Mesa Martín. Granada: Universidad de Granada, pp. 277-290.

Falcón Márquez, Teodoro (2018): El Palacio arzobispal de Sevilla. Historia y patrimonio. Sevilla: Archidiócesis.

Gaeta, Letizia/García Luque, Manuel (2019): “Escultores italianos en España a comienzos del XVIII. Novedades sobre Domenico Lemico y Domenico Grasselli”. En: Archivo Español de Arte, 92, pp. 389-396.

Garmendia Arrubarrena, José (1986): Vascos en Cádiz. Siglos XVII-XVIII. San Sebastián: Fundación Kutxa.

Herrera García, Francisco J. (1988): “Lorenzo Fernández de Iglesias, un maestro cantero montañés en Andalucía occidental”. En: Atrio, 0, pp. 9-27.

Herrera García, Francisco J. (1990): Noticias de Arquitectura (1700-1720). Fuentes para la Historia del Arte Andaluz II. Sevilla: Ediciones Guadalquivir.

Jos López, Mercedes (1986): La capilla de San Telmo. Sevilla: Diputación de Sevilla.

Mendioroz Lacambra, Ana María (1989): “Miguel de Quintana autor de la portada del Convento de la Merced, actual Museo de Bellas Artes de Sevilla”. En: Laboratorio de Arte, 2, pp. 261-266.

Mendioroz Lacambra, Ana María (1993): Noticias de Arquitectura (1721-1740). Fuentes para la Historia del Arte Andaluz VI. Sevilla: Ediciones Guadalquivir.

Morales, Alfredo J. (1997): “La capilla sacramental de Santa Catalina: un espacio barroco sevillano”. En: Capilla sacramental de la iglesia de Santa Catalina. Madrid: Fundación Argentaria, pp. 19-36.

Pleguezuelo, Alfonso, 2004: “Proyecto de retablo para la capilla de la Virgen de la Antigua. Lienzo, H. 1734. Colección particular, Jerez de la Frontera”. En: Pleguezuelo, Alfonso/Valdivieso, Enrique (com.): Domingo Martínez. En la estela de Murillo. Sevilla: Fundación El Monte, pp. 210-211.

Quiles, Fernando (2007): Teatro de la gloria. El universo de la Catedral de Sevilla en el barroco. Sevilla: Diputación provincial-Universidad Pablo de Olavide.

Romero Torres, José Luis (2014): “Jerónimo Balbás, Pedro Duque Cornejo y otros artistas en el retablo mayor de la iglesia del Sagrario de Sevilla”. En: Sánchez-Mesa, Domingo/Sánchez-Mesa Martínez, Domingo/López-Guadalupe, Juan Jesús (coords.): Diálogos de Arte. Homenaje al profesor Domingo Sánchez-Mesa Martín. Granada: Universidad de Granada, pp. 259-277.

Sancho Corbacho, Antonio (1952): Arquitectura barroca sevillana del siglo XVIII. Madrid: CSIC.

Sancho Corbacho, Antonio (1934): Arquitectura sevillana del siglo XVIII. Documentos para la Historia del Arte en Andalucía VII. Sevilla: Laboratorio de Arte. Universidad de Sevilla.

Sojo y Lomba, Fermín (1933): Los maestros canteros de Trasmiera. Madrid: Hulves y Cia.

Published

2021-10-27